Nissan se už v roce 1983 obdivuhodně trefil v tom, jak bude vypadat budoucnost automobilů. Češi hrají první housle, ve stejném roce představí Nivu jako z budoucnosti. Od Návštěvníků.
Pohodlně se usaďte, uděláme si malý výlet strojem času. Píše se rok 1983 a v kultovním českém sci-fi seriálu Návštěvníci hraje, krom hlavní trojice Dvořák / Patrasová / Bláha nezapomenutelnou roli i automobil. Kterým se partička vědců přenese z budoucnosti do minulosti, aby zvrátila jeden omyl, ohrožující lidstvo. I když to nakonec vůbec žádný omyl nebyl. CML – Centrální Mozek Lidstva, vzpomínáte? Na konci jej stačilo trochu podložit papírem, a všechno bylo v pořádku. Něco málo zajímavostí bychom k tomu měli.
Rok 1983 – digitální éra pomalu začíná
Co jsme vlastně v roce 1983 mohli potkat kolem sebe? Dva stěžejní komunikační prostředky dnešního lidstva byly ještě v plenkách, Internet se pomalu rodil (v roce 1983 došlo k oddělení od původního ARPANETU a ke vzniku domén, jak je známe dnes) a pravnuk Alexandra Grahama Bella přijímá vůbec první mobilní telefonát. Na silnicích jste mohli potkat především Škody 105 a 120, sem tam Ladu, Zastavu, Polski Fiat nebo Moskvič. A to auto z Návštěvníků?
Byl to opravdu pěkný, slušivě nalakovaný VAZ 2121, neboli Lada Niva. Nebyla ještě zdaleka tak okoukaná, jako dnes, žádné malé SUV ještě neexistovaly a Niva svými schopnostmi v terénu přesvědčila, že se s ní musí počítat. Slavila obchodní úspěchy jak v zemích bývalého východního bloku, tak i na Západě. Tam mimo jiné i pro nepřekonatelný poměr výkon/cena, pochopitelně. Jediná konkurence Nivy byly malé offroady od Suzuki, které ne každému vyhovovaly a byly navíc o kus dražší.
Dnes samozřejmé, v roce 1983 u Nivy (z Barrandova) malý zázrak
Niva v Návštěvnících se, jako správné auto z budoucnosti, vyznačovala některými „doplňky“, které se skvěle vyjímaly v televizi, ale se sériovou produkcí z Togliatti měly pochopitelně pramálo společného. Syntezátor hlasu, navigace nebo displeje – to všechno rekvizitáři na Barrandově bez problémů zvládli, v reálu jste byli u Nivy vděčni tak maximálně za hodinky „digitálky“ s přesným časem. Na zápěstí vaší ruky. Samozřejmě, chtělo by se dodat, Niva je výsostně mechanická záležitost, poplatná navíc svojí době.
To stejné si však evidentně nemysleli všude na světě. I v roce 1983 už totiž bylo vyrobeno auto, jenž všechny tři zmíněné věci – navigaci, syntezátor lidské řeči a displeje místo palubní desky i na středovém tunelu mělo. Co na tom, že vzniklo na druhé straně zeměkoule. A ne, nebyl to K.I.T.T. Davida Hasselhofa ze známého filmu. Byl to vcelku nenápadný, obyčejný sedan od Nissanu. Dámy a pánové, seznamte se: Nissan NR-V II, neboli „New Research Vehicle“. Zní to trochu vědecky? On to tak totiž skoro bude.
Digitální a pokrokový Nissan, stáří 40 let
A to i přesto, že jako základ „digitálního“ Nissanu byl využit zcela konvenční Nissan Sunny. Když se ale podíváte na přiložené video, užasnete, jak vizionářsky tento Nissan dnes působí. Po 40 letech! Kdyby měl ještě pod podlahou sadu baterií pohánějících elektromotor, jeden by skoro uvěřil, že to auto je jenom pár let (a nikoli pár desítek let) staré. Jen poněkud old schoolový účes moderátora a vcelku hrozná kvalita videa prozradí, že tohle nebude záznam z roku 2022. Ale Nissan funguje zcela bez problémů, nutno dodat.
Mimochodem, s displejem namísto palubní desky nebyl zdaleka sám. I takový Opel Kadett GSi měl palubní desku vybavenou LCD displeji, a to se prosím píše rok 1984. O pár let později jej následoval Fiat Tipo, který jste si mohli dokonce vybrat v „analogové“ (AGT), nebo digitální (DGT) verzi. Jak vidno, průkopníci „digitálu“ v automobilech byli činní už v dobách, kdy jsme tyto „hračky“ u nás vídali tak maximálně na prospektech. Nebo v televizi u Návštěvníků. V sovětské Ladě Nivě. To jsou paradoxy, co říkáte?