Další automobilka zastavuje vývoj spalovacích motorů. Nissan investuje 112 miliard Kč do elektromobily

V rozhodování Nissanu sehrála klíčovou roli konkurenceschopnost jeho vozů po zavedení emisní normy Euro 7. Pro její splnění by výrobce musel investovat do nových technologií.

i Zdroj fotografie: Nissan
                   

Další z automobilek, které se začaly obracet zády k výrobě vozů s klasickými agregáty, je Nissan. Japonský výrobce vozů plánuje ukončit další vývoj svých spalovacích motorů na všech hlavních trzích s výjimkou Spojených států. Namísto dalšího zdokonalování pohonných jednotek s vnitřním spalováním se společnost zaměří na vývoj elektromobilů.

Vývoj motorů jen pro trh v USA

Nissan se tak stane první velkou japonskou automobilkou, která se zavázala ukončit své působení v oblasti spalovacích motorů. V USA však bude pokračovat omezený vývoj benzinových motorů pro americký trh. Nissan bude udržovat vývoj motorů používaných v jeho pickupech určených pouze pro americký trh. Tam automobilka nadále počítá s poptávkou.

iZdroj fotografie: Nissan

Japonská automobilka také postupně ukončí vývoj benzinových motorů pro čínský a japonský trh, ačkoli bude pokračovat ve vývoji motorů pro hybridy. V Evropě Nissan počítá s tím, že nové emisní normy Euro 7 zvýší náklady na další vývoj spalovacích motorů, což je pro firmu neudržitelné. Očekává se, že Euro 7 vstoupí v platnost již v roce 2025.

Důvodem je zavedení Euro 7

Klíčovým důvodem pro rozhodnutí bylo podle provozního ředitele Nissanu Ashwani Gupty to, jak budou vozy s vnitřním spalováním po zavedení normy Euro 7 konkurenceschopné, vzhledem k tomu, že pro splnění předpisů budou muset být použity nové technologie. Dalším faktorem, který bylo třeba zvážit, bylo to, zda budou zákazníci ochotni zaplatit náklady na takovou technologii.

Nissan však bude i nadále zdokonalovat stávající typy motorů, dokud bude vozidla s benzinovým motorem prodávat. Nové pohonné jednotky v tomto segmentu ale už vyvíjet nebude. Podle lidí obeznámených s plány společnosti se neplánuje zavírání továren na výrobu motorů a v této fázi nemá přijít o práci ani žádný zaměstnanec.

Toyotu zajímá vodík

Japonské automobilky obecně se dosud překvapivě zdráhaly opustit vývoj motorů s vnitřním spalováním ve prospěch elektrických vozidel, jak to udělalo mnoho evropských výrobců. Například Toyota projevuje jen minimální zájem o vývoj hybridních nebo elektrických vozidel. Pustila se mimo mainstreamový proud.

iZdroj fotografie: Nissan

Namísto elektromobilů totiž Toyota zaměřuje veškeré své úsilí na vývoj vodíkových palivových článků a motorů na vodíkový pohon. To je mimo hlavní proud infrastrukturních projektů, které probíhají po celém světě, kdy se vlády i soukromý sektor snaží zaplnit parkovací místa elektrickými dobíjecími stanicemi.

Na elektromobily jde 5 miliard

První z velkých japonských automobilek, která sází na elektromobily, v poslední době rozvířila motoristické vody představením několika modelů. Patří mezi ně nový Nissan Frontier, Pathfinder a nové Z. Vše však nasvědčuje tomu, že se jedná o poslední vozy tohoto typu. Prostředky, které byly původně určené na vývoj motorů, firma předisponuje.

Do podpory elektromobilů a nových technologií Nissan plánuje investovat 5 miliard dolarů, původně určených na vývoj spalovacích motorů. Vzhledem k tomu, že jde o první velkou japonskou automobilku, která krok oznámila, je možné, že chce předběhnout konkurenty v boji o podíl na trhu. Prvním plně elektrickým modelem bude Ariya, jejíž uvedení na trh je naplánováno na rok 2023.

Co říkáte na odklon Nissanu od tradičních motorů?

Zdroj: CNBS

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články