Auta na ryze elektrický pohon mají na rozdíl od těch spalovací jednu negativní vlastnost, dojezd klesá v závislosti na okolní teplotě. Jak moc?
Rozšiřování elektromobilů u nás není tak rozsáhlé a expanzivní, jako třeba na severu Evropy. Skandinávie se chopila rozšíření elektrických aut na úkor těch se spalovacími motory skutečně vehementně a zodpovědně. A zodpovědně elektromobily i testuje. Test organizovaný norskými odborníky tak můžeme považovat za důvěryhodný. A výsledky, minimálně pro zaryté příznivce elektřiny pod kapotou, vnímat jako překvapivé a šokující.
Klesá s teplotou i dojezd elektrického auta? Ano!
Deklarace dojezdu na plně nabitý akumulátor v laboratorních podmínkách se obvykle liší od dojezdu, kterého auto dosahuje v reálném prostředí silničního provozu. Mimo ideální sterilní podmínky laboratoře se „venku“ projevují nejrůznější vlivy, zejména okolní teplota. Zjednodušeně řečeno, čím je chladněji, tím více klesá dojezd elektromobilu. Číslo uvedené v katalogu se pak může lišit, a také se liší, od vzdálenosti, kterou elektromobil zvládne opravdu ujet
Cílem testu bylo vyjet akumulátory do plného úplného vybití a následné porovnání s údajem udávaným výrobcem. U sériových aut, nešlo o upravené modely. Je očekávatelné, že skutečný dojezd u všech aut byl nižší než ten, který deklaruje výrobce, ale to je vlastně v pořádku. Podstatnější byl rozdíl mezi teoretickým údajem a skutečným dojezdem.
Prvenství potvrdila podle očekávání Tesla
Kompletní výsledky bohužel zatím nemáme k dispozici, jen dílčí vyjádření našeho zdroje. A tak nevíme, jak se umístilo, pokud vůbec bylo testováno, Porsche. Model Taycan by měl mít podle dosavadních zkušeností slušné jízdní vlastnosti. Byť některé testy zatím ukazují maximální dojezd jen přes 300 km, v porovnání s deklarovaným teoretickým potenciálem 450 km. Chybí také výsledky automobilů francouzské a japonské výroby.
Podle výsledky testu nejlépe dopadl elektromobil automobilky Tesla, u té už známe dojezd na staré baterie, odchylka od předpokládaného dojezdu udávaného výrobcem byl pouze 15,1 % při skutečném dojezdu 521 km. Druhé místo v žebříčku obsadil Mercedes EQS s dojezdem 513 km a na třetím místě skončilo BMW iX xDrive50 s najetými 503 km. Nejhůře dopadla Škoda Enyaq iV 80, která ujela pouze 347 km.
Kolik kilometrů by měl ujet elektromobil podle vás, aby konkuroval klasickému autu?