Nízké otáčky mohou ušetřit palivo, ale motoru neprospívají

                   

Pokud nemáme auto s automatickou převodovkou, kde necháme vše na našem voze, je třeba sledovat otáčkoměr, poslouchat motor a podle něho řadit. V novějších vozech nám dokonce může radit i naše auto, které šipkou či jinou grafikou naznačí, že je čas přeřadit nahoru nebo dolů. I přes tyto vymoženosti je stále mnoho řidičů, kteří s vozem jezdí v extrémně nízkých otáčkách. Proč to dělají a hlavně, proč je to špatně?

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Proč lidé jezdí v nízkých otáčkách?

Odpověď je celkem jednoduchá. Je to proto, že chtějí ušetřit palivo. Je pravdou, že právě otáčky mají na spotřebu paliva přímý vliv. To je neoddiskutovatelný fakt. Řada lidí proto drží motor v nižších otáčkách, zbytečně ho nevytáčí a řadí s rozmyslem. To je postup, který nelze nedoporučit. Jakékoliv extrémy jsou však špatně, což platí také o dlouhodobé jízdě v extrémně nízkých otáčkách. Ano, nějaké palivo to ušetřit může, ale nutno dotknout se dvou otázek. Skutečně je ten rozdíl tak markantní, aby se muselo ničit auto? A skutečně bude úspora na palivu vyšším, než případné opravy, které nás vlivem tohoto stavu čekají?

Jízda v nízkých otáčkách může mít vliv i na bezpečnost provozu

Než se podíváme na to, jak může jízda v příliš nízkých otáčkách poškodit naše auto, musíme zmínit, že má vliv i na celkovou bezpečnost naší jízdy. To si řada lidí neuvědomuje. Během jízdy jsou situace, kdy může být třeba rychle zareagovat, sešlápnout plyn a vykonat určitý zrychlující manévr. Když jsou otáčky extrémně nízké, čekáme mnoho vteřin jenom na to, než se auto dostane do těch optimálních a až potom teprve udělá to, co jsme od něho chtěli.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Dále nezapomínejme také na to, že při velmi nízkých otáčkách nebude naše auto zvládat vyjet ani menší kopce. Zde bychom si měli vždy podřadit a místo bez problémů zdolat. Kdo to nedělá, zpomaluje a začíná brzdit provoz. To je nejenom přestupkem, ale může to vyvolat i reakce v podobě nebezpečného předjíždění, což může opět ohrožovat bezpečnost provozu všech, co jsou na silnici v danou chvíli a na daném místě.

Poškození motoru nejsou výjimečná

Dlouhodobá jízda v extrémně nízkých otáčkách se může negativně podepsat i na stavu, tedy na životnosti motoru. Je mnoho věcí, které se mohou pokazit a které budou vyžadovat servisní zásah. Ten nebude jenom časově náročný, ale bude náročný i finančně. Potom je otázka, zda se lidem úspora té trošky paliva vůbec vyplatila. Odpovědí bývá, že ne, jelikož náklady na opravu jsou často podstatně vyšší než částky, které se podařilo touto nesmyslnou jízdou ušetřit.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Poškodit se toho může opravdu mnoho, a tak zmíníme jmenovitě jenom několik součástí, jako třeba ojnice, klikový hřídel, písty, nebo setrvačník, stejně jako se mohou objevit i možné problémy s rozvody. Zkrátka a jednoduše, na podobnou jízdu motory nejsou stavěné a čím déle musí v tomto režimu fungovat, tím více hrozí, že to nezvládnou.

Jak řadit správně?

To je důležitá otázka na závěr. Pamatujte, že oba extrémy jsou špatně. Jak extrémně nízké otáčky, tak i vytáčení skoro až k červenému poli. Ideální je řadit s rozmyslem tak, jak uznáte za vhodné. Stačí pozorovat otáčkoměr, poslouchat jak se vaše auto chová, být připraven na akceleraci, stejně jako lze sledovat i ukazatele samotného vozu, který vám řekne, kdy je na přeřazení nejvyšší čas. Zde ale pozor – některé vozy v režimu ekologickém nebo ekonomickém radí řidičům přeřazovat dost možná i zbytečně brzy. To může vést ke zmíněným problémům, a proto není vždy vhodné tyto režimy používat a raději nechat nastaven ten klasický normální, popřípadě sportovní, pokud si chceme užít trochu záživnější jízdu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články