Podle predikcí dojde v Norsku do tří let ke zrušení čerpacích stanic pro automobily na běžný pohon a k jejich nahrazení nabíjecími stanicemi pro elektromobily.
Norští řidiči by se už teď měli pomalu začít připravovat na to, že do 3 let s automobilem na benzín či dieselový pohon jen tak lehce nenatankují. Statistiky z posledních let ukazují, že Norsko je na špici žebříčku příznivců elektromobility. Země se tomuto trendu snaží jít naproti, takže tankovací stanice na běžné pohonné hmoty budou za chvíli minulostí. Norsko se snaží jít cestou pozitivní motivace a přirozeného vývoje a výsledky meziročních průzkumů ukazují, že tato strategie funguje.
Elektromobilita v Norsku
Norsko je první zemí, v níž v počtech nově zakoupených automobilů dominují ty na elektrický pohon. V celkovém objemu vozů zakoupených v roce 2021 je 75–80 % z nich na elektřinu. Podmínky pro nákup jsou tam ale výhodnější než u nás. Velkou roli hraje fakt, že majitelé elektromobilů mají různé daňové výhody, ať už při pořízení, tak v dalších letech provozu, a navíc dobíjení na stanicích pro elektromobily je zdarma a řidič zaplatí pouze za parkovací čas.
Pořízení elektromobilu je tedy v Norsku reálné i pro běžného obyvatele. Z celkového počtu automobilů, kterých je v Norsku v provozu 2 890 591, je již 451 831 na elektrický pohon. I když se nám může 16 % zdát málo, je to mnohem víc než v ostatních evropských zemích. Elon Musk si může mnout ruce, protože první místo v žebříčku oblíbenosti patří elektromobilům značky Tesla, konkrétně Modelu 3. Na druhém místě je Volkswagen se svým plně elektrickým SUV ID.4.
Zruší Norsko tradiční čerpací stanice?
Vzhledem k meziročnímu nárůstu počtu elektromobilů v Norsku se předpokládá, že do tří let bude většina obyvatel jezdit právě v elektromobilech. Norsko tomu jde naproti právě ještě zrušením daně z nákupu elektromobilu a zvýšením té pro nákup automobilu na běžný pohon. Pro Nory tak bude nákup elektromobilu výhodnější a automobily na standardní pohon se i v autobazarech přestanou nabízet, protože nebude vůbec jednoduché je prodat.
Tradiční dodavatelé pohonných hmot se této skutečnosti budou muset přizpůsobit a místo benzínu a nafty začít na svých pumpách montovat nabíjecí stanice. Tím, jak poroste počet elektromobilů, provoz standardních čerpacích stanic nebude pro provozovatele tak výhodný a frekvence jejich výskytu se přirozeně sníží, a to i bez jakýchkoli vládních nařízení či vyhlášek. Norsko se rozhodlo jít cestou pozitivní motivace a čísla ukazují, že to funguje.
Jak se norský přístup k elektromobilitě líbí vám?