Vyzvat Audi Sport Quattro S1 na souboj ve sprintu chce opravdu odvahu, a to i když jste z jedné „rodiny“. A výsledek je zřejmý dopředu. Nebo ne? Tohle video vás pobaví. A překvapí.
Přiznám se, že když jsem viděl obě auta stát vedle sebe na startovní čáře, musel jsem se pousmát. Jako David a Goliáš. Aby ještě víc vynikla absurdnost situace, RS3 byla „v sedanu“. Tedy, v sedanu… Sedan podle mne vypadá trochu jinak. Ale kdo by řešil designové nedokonalosti, když pod kapotou trůní magický pětiválec 2,5l, zde naladěný na skvělých 400 koní? A podvozku dominuje jeden z nejlepších pohonů čtyř kol, jaké jsou momentálně k mání? Odpověď je jednoduchá. Nikdo.
RS3 je skvělá, Sport Quattro S1 je ale jiný vesmír
Přes můj výrazně velký respekt směrem k Audi, že něco takového jako RS3 dnes vůbec postaví a za vcelku férovou cenu (1,6 mil. základ) uvede do prodeje se ukloním ještě více, až kamsi pod zem, když spatřím jeho soupeře v dnešním závodu ve zrychlení. Nevím, jestli pro mne existuje víc magické auto, než je Quattro Sport S1. Tuším, že nikoli. Je ztělesněním veškerého „Vorsprung durch Technik“ a toho nejvyššího levelu Der Motorsportu v jednom. Kdysi, i teď, i navždy. Amen.
A postavit tahle dvě auta vedle sebe na závod ve zrychlení na 1/4 míle je samozřejmě slušný marketing, nicméně nedokážu odhadnout, co se stane, když piloti v obou autech zašlápnou pedály plynu a na povel startéra (zde dokonce startérky) se vydají na měřený sprint. Nová RS3 je, přes všechny elektronické systémy v podvozku stále v zásadě mechanické auto, postavené podle starého dobrého principu „skvělý motor + ještě lepší podvozek = zážitek na druhou“. Nebo na třetí?
Mechanické auto z roku 1985
Ale jestli je RS3 „mechanické auto“, pak Sport Quattro S1 je esence mechaniky non plus ultra. Tady je elektronická tak možná řídící jednotka motoru. A potom tripmaster Halda. Pro neznalé – to je taková elektronicko-mechanická krabička umístěná před spolujezdcem a používaná v rallye pro měření úseků a dalších veličin. Další elektronika? Není. Převodovka? Manuální. Co byste také čekali u rallye auta z počátku osmdesátých let. Super silný motor a natürlich Quattro. Das stimmt. A ideálně Walter Röhrl za volantem.
A jak to celé vypadá v číslech? RS 3 má už zmíněných 400 koní z pětiválce 2,5l s točivým momentem 500Nm. A z nuly na sto je za 3,8 sekundy. Tři-celé-osm-desetin-sekundy. To jsou hodnoty, které by před několika lety slušely většině supersportů, ne kompaktnímu hatchbacku. Působivé. Sport Quattro S oproti tomu z pětiválce o objemu 2,1 l vydoluje masivních 500 koní a 480Nm, a je navíc citelně lehčí (1090 kg proti 1650 kg u RS3). Jak může dopadnout sprint u těchto zdánlivě nesouměřitelných vozů?
Sprint s dopředu jasným výsledkem. Nebo ne?
Přiznám se, že jsem si jako první dychtivě pustil video, abych po úvodní minutě rychle „přejel“ na samotné měření (jsou tam dvě jízdy, nenechte si ujít obě). Krom toho, že kolega z CarWow to mimořádně vtipně komentuje je především fascinující zážitek pozorovat, jak obě vrcholná Quattra odstartují. A zatímco RS 3 jede v podstatě jako po kolejích a řazení na ní téměř není znát, S1 se při každé změně rychlosti znatelně zhoupne. A po celou dobu akcelerace„sedí“ velmi viditelně na zadní nápravě.
A asi pochopitelně, absence všech „digitálních pomocníků“ spolu s krátký rozvorem je znát. Tady se zkrátka počítalo, že za volantem nebudou sedět novináři, ale profesionálové, co si s nějakým přenesením hmotnosti dokáží poradit. Úsměvný je i rozdíl v ceně vozů: zatímco za novou RS 3 dáte už zmíněných 1,6 milionu v základu, S1 Sport Quattro je ve zcela jiném finančním vesmíru, jenom pojistná hodnota je přes 60 miliónů. A jak to tedy celé dopadlo? Udělejte si pár minut a pusťte si video – tohle video opravdu pobaví a překvapí zároveň. Příjemný zážitek!