Český výrobce nové „Babetty“ se inspiroval jejím ikonickým designem, přidává však moderní technologie a nečekanou robustnost. A dokonce i sajdkáru (nejen) na basu piv.
Jakkoli je mezi námi stále mnoho odpůrců čehokoli, co jezdí na baterie a je poháněno elektromotorem, jsou přece jen některé oblasti osobní mobility, kde malý „motůrek“ doplněný malou baterií dává smysl. A nemyslím tím kupodivu vůbec elektrokoloběžky. A nemyslím tím dokonce ani elektrokola, byť jejich poslední modely, které jsou často (namnoze i vahou) již velmi podobné klasickým kolům, jsou velmi lákavé i pro „cyklistu-klasika“, za nějž se považuji. Myslím tím malá auta – a pak specifické „kolo/skútry“. Pojďme se na jeden nový český model podívat společně.
Napůl kolo, napůl elektrický skútr
Byl to právě boom elektrokol, „nastartovaný“ před několika lety, který jednak k cyklistice přivedl mnoho těch, kteří by na kolo za jiných okolností nikdy nesedli (a kteří však nejednou seznali, že řítit se na těžkém elektrokole z příkrého srázu vyžaduje zkušenosti, které při nákupu v e-shopu opravdu nezískají), jednak přiměl nemálo chytrých hlav k přemýšlení nad tím, jestli by se nedalo z takto velkého trhu dostat ještě víc. A jestli by nestálo za to najít skuliny v našich zákonech.
A vytvořit tak zcela novou kategorii. A jakkoli ji nový Mopedix od českého výrobce Goodped zcela nenaplňuje (zejména výkonným motorem 3/4 kW), povedlo se již vymyslet a začít vyrábět nemálo „skútrů/kol“, majících sice pedály a možnost těmito pedály elektrický skútr také pohánět, na druhou stranu však majících i možnost jet čistě na sílu baterie a motoru a ovládat moped podobně, jako se ovládá jakýkoli jiný motocykl nebo skútr: tedy otočnou rukojetí „plynu“ vpravo na řídítkách.
Pokud dobře nastavíte cenu, máte jediný problém: pokrýt ohromnou poptávku
A protože česká legislativa umožňuje takto pojatá vozidla, mající výkon elektromotoru stabilně do 250 W (ve špičce však může mít i více, čehož tvůrci obratně využili) považovat za elektrokola bez nutnosti vlastnit řidičské oprávnění, roztrhl se s podobnými výrobky takříkajíc pytel. Když se podíváte v mojí galerii pod článkem na model „ViaGo Riga“, vypadající jako klasický skútr, pochopíte, jak velká mezera v legislativě zeje. Toto opravdu není elektrokolo – jenže „papírově“ ano. Se všemi pro i proti.
Malý motor se sice na jednu stranu odráží v nízké hmotnosti (50 kg je opravdu málo), ale na druhou stranu i v poměrně malé nosnosti skútru. 95 kg konkrétně u Rigy je spíše jednomístná konfigurace, byť sedadlo má skútr dvojmístné. A dojezd volitelný dle velikosti baterie: s příplatkovou baterií je až 100 km, navíc Riga má motor o výkonu 1000 W a podléhá tak registraci (ale ještě stále nepotřebujete na její řízení řidičský průkaz). Není divu, že výrobce má jediný problém: nestíhá vyrábět.
Český výrobce kontruje robustní stavbou. A nemalou cenou
To celé totiž při ceně necelých 48 000 korun (s příplatkovou baterií a dojezdem 100 km) tvoří pro mnohé velmi lákavou kombinaci pro osobní mobilitu. Přes noc dobíjet baterii jako v mobilu, celý den jezdit po městě. Téměř značka ideál. Český výrobce Mopedixu šel na celou věc nicméně s trochu odlišným přístupem. Mopedix vypadá na první pohled jako opravdový moped, a nikoli skútr (ne náhodou je zvolen odstín barvy evokující původní Babetty z Považských strojíren v Považské Bystrici).
Především má ale motor o výkonu 3 kw (ve špičce až 4 kW) a nosnost 176 kilogramů. To je na moped snad až příliš. Adekvátní tomu je žel i celková hmotnost: 97 kg je téměř dvojnásobek proti zmíněné Rize od výrobce ViaGo. Dojezd je však paradoxně menší (výrobce uvádí 70–80 km s jezdcem o hmotnosti 85 kg), na druhou stranu 19″ kola zajišťují opravdové motocyklové chování a robustní stavba přidává netušené terénní možnosti. Všemu ve videu bych zcela věřil, ostatně v něm moped nazývají „terénní bestií“.
Jenže ten hlavní rozdíl leží v tom nejdůležitějším. Český výrobce za svůj elektrický moped požaduje nemalých 134 000 korun, a to mi přijde opravdu hodně. Za to je mnoho skútrů od renomovaných značek, a nejen skútrů. Jakkoli je momentálně v akci výběr libovolné barvy zcela zdarma (předtím za příplatek). 48 tisíc u ViaGo je celkem adekvátních, pěkné elektrokolo nebude levnější. Ale 134 000? Odpověď nechám na vás.