Nová Dacia Duster 2024 přidává k novinkám v technice i v interiéru jedno trumfové eso: povedenou verzi s velkou nádrží na LPG a extrémním dojezdem. A jedno překvapení navíc.
Duster znamená pro Dacii opravu zásadní model. Malé SUV s možností pohonu všech kol totiž naprosto dokonale naplňuje filozofii Dacie: nabízet něco, co tak úplně konkurence nenabízí, a především to nabízet za cenu, za kterou to konkurence už vůbec nenabízí. Spolu Sanderem (které bylo s touto filozofií první) a nejnověji Joggerem (který ji rozvinul o de facto novou kategorii vozidel) jde o zásadní tři modely, budující úspěch Dacie. Pojďme se na terénní novinku roku 2024 podívat společně.
Duster byl geniální nápad dotažený do megaúspěšného konce
Původní malý Duster způsobil na trhu malou (velkou) revoluci, neb se jednalo o auto, které (speciálně v poměru výkon/cena) nemělo v podstatě přímou konkurenci. Francouzi a Rumuni velmi přesně pochopili, že lidé by zřejmě rádi kupovali „něco jako Nivu, ale provedenou spíše podle 21., než 20. století“. S lehkou ironií bych napsal, že u Nivy možná bylo spíše první poloviny 20. století, ale nemohu ji na druhou stranu upřít nadprůměrné terénní schopnosti. Schopné vyvážit místy archaický interiér, tristní zpracování a (ne) kvalitu výroby.
Duster na to šel od počátku jinak. Nebudeme vyrábět přímo konkurenci pro Nivu (nebo Suzuki Jimny), zas tak hardcore auta naši klienti nepotřebují a vyrobit je v opravdu robustním provedení nejde úplně levně. Nové Jimny budiž zářným příkladem (jakkoli je pořád relativně levné na to, co to auto dokáže, pokud jej tedy nekupujete od překupníka, co si k původní vstřícné ceně přirazil 30% za „nedostupnost modelu na evropském trhu“). Zkusme vyrobit něco jednoduššího, ale levného. A lidi nám budou trhat ruce.
Z malého SUV se stalo auto do města i pro geodety
A jak řekli, tak udělali. Duster se stal fenoménem. Auta si krom běžných uživatelů začaly objednávat firmy a nasazovat je na různé montážní a servisní zásahy v terénu, což vozu dodalo ještě větší auru terénních schopností. V kombinaci s opravdu příjemnou cenovkou (v podstatě do poslední chvíle se minulý model držel kolem 400 tisíc za základní verzi s pohonem předních kol, i ta úplně nejlepší 4WD verze překročila půl milion jen velmi nepatrně) a rozumnou nabídkou motorů jej nemohl minout úspěch. Neminul.
Dacia si toho byla (a je) velmi dobře vědoma. Nový Duster 2024 tak velmi citlivě navazuje na svého superúspěšného předchůdce, tady se zkrátka nesmí nic pokazit. Přesto jsou změny patrné na první pohled: Duster především dospěl. Z místy roztomile malého vozítka se díky novému designovému řešení, jenž nastínil ve studii již větší Bigster (který také bude následovat) stalo sebevědomé, tak trochu ostře řezané SUV. Délka se totiž kupodivu nezměnila a zůstává stále na příjemně kompaktních 4 340 milimetrech.
Platforma Renaultu použitá v Nissanu Juke
Což je jednak přesně ta ideální míra „ani moc, ani málo“, jednak rozumím tomu, že i pro výrobu je snazší používat to, co jsme užívali dosud. A kam těch 434 centimetrů „pasovalo“. Jakkoli došlo i k tomu zásadnímu, k čemu muselo dojít: změnila se platforma, na které Duster 2024 bude vyjíždět. Z tak trochu „punkového“ řešení, kdy se na základech Sandera a platformy B0 vytvořil vůz s pohonem čtyř kol je nyní platforma CMF-B, kterou Renault sdílí i s Nissanem Juke nebo svým Cliem.
Překvapení? Jak se to vezme. Platforma totiž umožňuje zástavbu hybridů (EU a „zeleným předpisům“ vyhověno), je osvědčená a vyzkoušená. Duster si však zachoval kouzlo přístupnosti a chytré nabídky motorů: ten základní bude tuším ten nejvíce kupovaný. Jde o tříválec s výkonem sto koní, kombinovaný s LPG. Jenže kombinovaný poměrně geniálně: v poměru 50/50. Jinými slovy, k padesátilitrové nádrži na benzín přibyla stejně velká (!!!) nádrž na LPG. Výsledek: dojezd 1300 kilometrů a příkladná úspornost na kilometr. Tohle budou lidi milovat.
K superúsporné kombinaci na LPG ještě úspornější hybrid
K základnímu pohonu se přidává hybridní motorizace s výkonem 140 koní. Systémové řešení se čtyřválcovým motorem o objemu 1,6 litru v kombinaci s elektromotorem o výkonu 49 koní zvládne podle Dacie až 80 % jízd na elektrický pohon a sníží spotřebu paliva až o 40 %. To nezní špatně. Využívá přitom poměrně sofistikovanou převodovku od Renaultu se čtyřmi stupni pro spalovací motor a dvěma pro elektromotor, která přes svoji technickou složitost již prokázala i funkčnost a spolehlivost například v hybridním Cliu.
K novinkám v pohonu se přidá i zcela nový interiér. Multimediální systém Media Nav Live kombinuje 7“ digitální přístrojový štít s 10palcovým barevným dotykovým displejem, bezdrátovým zrcadlením smartphonů pro Apple i Android a 3D audioystémem Arkamys. Zdá se, že Duster dospěl nejen technicky, ale i digitálně a multimediálně. V kombinaci s chytrým systémem, nazvaným YouClip YouClip umožňujícím bezpečně připevnit na různá místa ve voze telefon, svítilnu, háček, nebo držák na nápoje nabídne interiér to, co od moderního vozu v roce 2024 čekáte.
Závěrem: pokud se Dacii povede udržet cenovou politiku, kterou začal minulý Duster, nemůže myslím ani jeho novou verzi minout úspěch. Speciálně sázím na kombinaci benzín/LPG s extrémním dojezdem, při dnešních cenách pohonných hmot to bude velmi populární volba. Jak to vidíte vy, oslovila vás novinka od Dacie? Za jakou cenu by byla pro vás přijatelná? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!