Nových aut se to netýká, ale každé auto, které má něco najeto, má smůlu. Dřív nebo později za ně řidič zaplatí nemalé peníze.
Jde o ekologii nebo o to, jak dostat z kapes daňových poplatníků co nejvíce peněz do státní kasy? Pokud se jedná o navyšování daní a poplatků u nás, je to asi jasné. Díky dluhu, do kterého nás uvrhla Babišova vláda, se teď objevuje daň za daní, poplatek za poplatkem. Jde o peníze, a ne o ekologii. Jak je tomu ale u sousedních států? Daňový systém v Polsku tvoří všechny daně stanovené právními normami.
Jak se chovat ekologicky? Co třeba nová daň pro řidiče aut
Polsko jako příjemce finančních prostředků z Národního plánu obnovy má však mimo jiné povinnost plnit omezující normy pro emise výfukových plynů. Ty jsou stejné pro všechny členské státy EU. V Poslku proto budou muset řidiči brzy platit novou daň, která je výsledkem politiky EU na ochranu životního prostředí. Termínem je rok 2024, takže se Poláci dočkají velice brzy. Evropská unie již mnoho let dělá vše pro zlepšení kvality ovzduší v zemích EU.
To bezpochyby, ovšem velmi často jde metodou pokusů a omylů, bez hlubších analýz a ohledů na občany. Zpoplatnit něco je tím nejjednodušším způsobem, jak zatlačit na běžné občany. A vlastně nezáleží na tom, jestli to funguje nebo nefunguje. Na druhou stranu je pravda, že stáří aut v Polsku je poměrně značné. Podle údajů ADAC je průměrné stáří polského vozového parku je přes 20 let.
Jak celá věc pomůže ekologii? Nijak, řidiči, kteří mají stará auta, si nová nekoupí a stále budou „zatěžovat“ ovzduší stejnými emisemi, jako dosud. Státní pokladna ale bude mít další zdroj, který nikdy nevyschne. U nás už se za stará auta platí, a to při registraci, respektive převodu. Je zde takzvaná ekologická daň jako zákonem stanovený poplatek vybíraný při převodu vozidla s vysokými emisemi.
Čím starší auto, tím více peněz musí řidič na dani zaplatit
Poplatek je u nás v rámci každého vozidla placen pouze jednou. Povinnost poplatku se týká vozidel s normou EURO 0, EURO 1 nebo EURO 2. Vozidla emisních tříd EURO 3 a vyšších jsou od daně osvobozena. Pro nulu je cena poplatku 10 000 Kč, jednička je za 5 000 Kč a EURO 2 stojí 3 000 Kč. I v ČR jsou některá vozidla od daně osvobozena, úleva platí například pro motocykly, veterány, vozidla o hmotnosti nad 3,5 tun nebo pro držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P.