Nová dopravní značka by měla být u přechodů pro chodce. Ti by ji měli sami ovládat ručně pomocí táhla a upozorňovat tak řidiče.
Dopravní značky se mění v čase a řidiči si toho mnohdy ani nevšimnou. A to jde většinou o velké změny. U nás proběhlo několik zásadních vln, během kterých došlo k úpravám dopravního značení. Jedna z nich je datována například do doby druhé světové války. Další proběhla později v dobách komunismu. Značky se mění tak, jak se vyvíjí doprava. Dnes už jsou značky s koňským povozem u nás téměř zbytečné.
Mechanická značka ovládaná chodci? To tu ještě nebylo
Naopak se začnou objevovat značky pro autonomní vozidla a podobně. Změny možná čekají řidiče v sousedním Polsku, i když zatím je to spíše ve fázi spekulací. Nedávno se na internetu objevila informace, že už 10. srpna zavede vláda na polských silnicích novou dopravní značku. To nasvědčuje tomu, že se řidiči v celém Polsku musí připravit na velké změny. Před časem přišel Polák Rafał Skrzetuski s nápadem vytvořit novou dopravní značku.
Fungovala by jako jakýsi otočný maják, který by mohl z dálky varovat řidiče před blížícími se chodci. Ve chvíli, kdy by přišli chodci k přechodu, měli by zatáhnout za speciální šňůru, aby se dopravní znamení dalo do pohybu. Zavedením tohoto typu revoluce by se podle autora zvýšila bezpečnost. Takové zařízení by bylo s největší pravděpodobností instalováno v místech, kde jsou chodci nejvíce ohroženi potenciální nehodou.
Odborníci o novém systému údajně debatovali a přišli s tím, že pokud bude myšlenka přijata, používání takové značky by nebylo povinné. Měla by být na místě hlavně proto, aby upoutala pozornost řidičů. A upozornila na riziko střetu s chodci. Nápad na otočné signalizační zařízení byl předložen patentovému úřadu v Polsku. Autor by také rád svůj projekt předvedl v devíti dalších evropských zemích a dále v Číně, Austrálii, Kanadě a Spojených státech.
Jules Verne a Jára Cimrman by mohli vynález závidět
Nutno přiznat, že tento nápad je značně netradiční. Jeho zavedení je nejisté. Přechod na otočné majáky by byl nákladný. Na každém přechodu by bylo nutné vyměnit stávající semafory za nová zařízení. Celé to spíše připomíná počin nějakého bláznivého garážového vynálezce. Jakkoli se tedy o nové značce mluví, a dokonce se probírá i konkrétní datum, do praxe zjevně zavedena nebude. Zajímavý nápad je to ale zcela určitě.