Pro dnešní kamery není těžké rozeznat, kde přesně leží v autě váš mobil. Stejně tak poznají, jestli vaše ruce neleží náhodou na něm. A podělí se o tuhle informaci s policií.
Zákaz telefonování za jízdy je něco, s čím nelze než plně souhlasit. Odvádění pozornosti od řízení je u telefonování vysoké a v některých srovnáních vyšlo podobně, jako ovlivnění alkoholem. Telefon u ucha zkrátka nemá co dělat. Ale jak je na tom psaní zpráv a chatování? Ještě hůř. Soustředění na displej a hledání správného písmenka, případně nejvhodnějšího emotikonu odvádí pozornost také. Jen „není“ tak vidět. Resp. nebylo, donedávna. Vítejte u nových kamer, co si přečtou vaše zprávy.
Kamery dokáží rozlišit víc, než si myslíme
A asi je spíše s podivem, že „až nyní“. Družice, co bez problémů přečte značku auta z orbitu nás dnes už v zásadě nepřekvapuje. Tak proč by měla kamera, co přečte z několika desítek metrů písmenka na vašem telefonu? Přečte, pochopitelně, a hravě. A byť je technologie ukázaná v přiloženém videu prezentována „jen“ jako analyzující pohyb vašich rukou a z něj případně vyplývající nevěnování se řízení vozidla, rozhodně bychom možnost detailního pohledu na váš telefon nepodceňovali.
První testovací kamery budou nasazeny v německém Porýní-Falcku. Německý ministr vnitra Roger Lewentz, zvolený za SPD, důrazně apeloval za snížení „mobilního rušení“ řidičů během jízdy. „Jen v roce 2021 bylo více než tisíc nehod způsobeno nevěnování se řízení, včetně užití mobilního telefonu za jízdy. S použitím nové kamerové techniky očekáváme další zvýšení bezpečnosti silničního provozu“. Pokud se technika osvědčí v nedalekém Německu, není absolutně důvod, aby se něco podobného nenasadilo u nás. A že se osvědčí a že se nasadí je více než jisté. Neptali bychom se tedy „jestli“, ale spíše „kdy“.
Stačí jen kameru naklopit dovnitř vozu
Samotná technologie je pak podle německého Auto Motor und Sport jednoduchá: kamera s vysokým rozlišením je zkrátka jen nakloněna pod patřičným úhlem tak, aby viděla „dovnitř vozu“. A navíc: automaticky zachycené podezřelé situace, tak jak je vyhodnotí systém budou poté posuzovány speciálně vyškoleným personálem. Což je poměrně pikantní. A vyplývá z toho jasné doporučení pro ty, co rádi nechávají svoji pravou ruku na koleni (nebo jinde) svojí krásné spolujezdkyně: odteď nemusíte být jediní, kdo půvaby vaší drahé polovičky uvidí.
Nemá smysl diskutovat nad tím, nakolik je takovýto zásah dalším „velkým bratrem“, nebo jestli to je adekvátní reakce na rozšířený nešvar psaní za jízdy. Stačí se rozhlédnout v jakékoli frontě na červenou, v pomalu jedoucí koloně nebo jinde ve městě: skloněných hlav, snažících se co nejlépe a co nejrychleji odepsat uvidíte desítky. Se stejným přístupem na dálnici pak jde o život. Pokud tomu technologie a následné postihy aspoň trochu zamezí, bude to dobře.