Ignorovat dopravní předpisy vás v případě těch opravdu závažných přestupků může přijít velmi draho. Nové kamery zřejmě neodhalíte, výzvu k podání vysvětlení (a zaplacení) však poté rozeznáte celkem spolehlivě.
Řidičům důvěrně známé policejní kamery pro okamžité nebo úsekové měření rychlosti jsou postupně doplňovány výrazně sofistikovanějšími zařízením, schopnými analyzovat ty opravdu závažné (a na pokutách také patřičně drahé) přestupky. Jejich pachatelé se pak většinou velmi diví, když ve schránce (ať již poštovní, nebo datové) objeví výzvu od policie k podání vysvětlení, a ve finále odlehčí nemálo svému účtu. Pojďme se na ty sofistikované digitální strážce podívat detailně.
Ani chytrá kamera nezabrání v páchání jednoho z nejhorších přestupků
Vedle rychlostních kamer okamžitého a úsekového měření, které jsou prakticky na každém rohu, má Česko také pár unikátních zařízení zaznamenávající další časté přestupky. Jedním z nich je i tzv. inteligentní železniční přejezd, jehož úkolem je pokutovat řidiče za nerespektování výstražných světel a zvuků. Hříšníků však navzdory tvrdým sankcím v loňském roce přesto přibylo. Jak je to vůbec možné? Jsme opravdu tak neukáznění, že vjedeme na přejezd, i když svítí červená, „kamera nekamera”?
Osobně považuji právě tento přestupek za jeden z nejvíc nepochopitelných, a také nejvíc zavrženíhodných. To absurdní riziko, které je spojené s tím, když se cokoli nevydaří podle plánu a dojde ke střetu s vlakem je přece tak kosmicky, tak frapantně veliké, že vůbec nechápu někoho, kdo tohle udělá. Popravdě, být policista a „dostat se mi pod ruku” někdo takový poté, co tohle provede, jsem si jist tím, že by dotyčný měl opravdu zkažený den a opravdu odlehčenou peněženku nebo účet („Karty bereme, bez problémů”). A bodové konto, pochopitelně.
Proč tady nezůstal zákaz řízení? Nechápu to
A popravdě mne osobně mrzí, že po novelizaci silničního zákona 361/2000 Sb., platné od 1.ledna tohoto roku vypadla sankce zákazu řízení právě za tento přestupek. Nechápu to. Drtivá většina řidičů, kteří si klidně vjedou na „rozblikaný” přejezd si vůbec neuvědomuje, jaké riziko to nejen pro ně, ale i pro ten vlak (a v něm jedoucí, nic netušící cestující) znamená. Co všechno se může stát, pokud je třeba přejezd za zatáčkou, a co všechno může znamenat i „pouhé” použití nouzové brzdy.
To, že vlak (jenom) vykolejí neznamená, že je všechno v pořádku
Kdo jste tento případ někdy ve vlaku zažili, víte, o čemu mluvím. Pokud čirou náhodou v tu chvíli stojíte a pevně se nedržíte, nemáte šanci. A „letíte” klidně přes půl vozu. Důsledky popisovat nemusím. Zajímavé ale je, jak si tohle vůbec nepřipouští „hrdinové”, co na ten přejezd vjedou. Jak vím z rozhovoru se známými policisty, častá argumentace bývá „vlaku se nic nestane, maximálně to odnese moje auto”. Vážení. To je tak neuvěřitelná hloupost, že to snad není možné.
Možní i proto byl v Čechách před necelým rokem ve Vendryni u Třince spuštěn tzv. inteligentní přejezd, který je nadále je jediným svého druhu v Česku. Funguje na bázi kamer, které registrují spuštění světelné výstrahy a poté i závor. V mezičase má pak řidič možnost na bezpečnou reakci. Pokud se ale i přesto vydá přes železniční přejezd, kamerový systém ho okamžitě a nemilosrdně zaznamená, informovala o tom Správa železnic ve své tiskové zprávě.
Kamera, co vidí za sněhu i v mlze
Dokumentaci o přestupku pak přes Centrální místo služeb předá na servery policie. Software je automaticky roztřídí a informace o přestupcích aut do 3,5 tuny zašle příslušné obci s rozšířenou působností. „Pro řidiče takový přestupek na železničním přejezdu znamená záznam 6 bodů do jeho bodového hodnocení, vedle toho mu hrozí také pokuta až 25 tisíc korun,“ upozornil ředitel Dopravní policie Jiří Zlý. Porušení zákona v případě vozidla nad 3,5 tuny připadne automaticky k řešení dopravnímu inspektorátu Policie ČR.
Kameru navíc není možné nijak obejít. Registrační značku totiž umí přečíst za mlhy, sněžení a poradí si dokonce i se zahraničními SPZ. Smutné je, že přesto hříšníků neubylo. Za necelých pět měsíců od spuštění inteligentního přejezdu řešil odbor dopravy magistrátu města Třinec těžce pochopitelných 83 závažných přestupků řidičů. Na jednom jediném přejezdu, prosím! Správa železnic už také přslíbila, že postupem času budou instalovány také další přejezdy s chytrými kamerami.
Další „digitální strážci” jsou připraveni v Praze
Pozor si také musí dát řidiči v pražské ulici Evropská ve směru z letiště do centra v poměrně krátkém úseku Dědina – Vítězné náměstí. Zde instalovaná kamera má za úkol sledovat, zda některý z řidičů neoprávněně nevjede do vyhrazeného jízdního pruhu. Ve skutečnosti jde o dvojici kamer, z nichž jedna se nachází na začátku pruhu pro autobusy a druhá na jeho konci. Uprostřed je pak ještě informační tabule, která varuje nepozorné řidiče před možným spácháním přestupku.
V Praze je také možné objevit kameru, která měla dohlížet na to, jestli projíždějící auto pustí chodce na přechodu. Nachází se v obou v směrech v kritickém úseku v ulici Čs. armády u křižovatky s ulicí Národní obrany, kde je přechod bez signalizace a často na něm docházelo ke střetu s chodci. Zajímavostí je, že zařízení je funkční už od roku 2012, ale z legislativních důvodů nebylo možné jej uvést do záznamového režimu tak, aby dokázalo opravdu indentifikovat a následně sloužit jako podklad pro pokutování. Nyní už to možné je.
Jestli vám ale mohu poradit: snažte se co možná nejvíce jezdit tak, aby na vás všechny kamery v Čechách byly krátké. Ocení to jak vaše peněženka, tak všichni na silnici kolem vás. A to za tu trochu disciplíny stojí, co myslíte?