Že se design Cupry mimořádně dobře „strefuje“ do vkusu svých zákazníků, je již nějakou dobu patrné. Nový Raval určitě nebude výjimkou.
Pokud si pamatujete „předkoncernové“ doby SEATu, dáte mi za pravdu, že místy opravdu nebylo o co stát. SEAT Marbella jako přeznačkovaná Panda, respektive dříve dokonce přímo jako SEAT Panda, to stejné SEAT Ritmo nebo Ronda… Pokusy o licenční kopie vysloužilých modelů Fiatu, nulová invence. S příchodem VW se začaly dít změny, první novodobá Ibiza a Toledo definitivně stvrdily cestu Španělů za prosperitou a vlastním stylem. A to až tak dobře, že dnes to vypadá (minimálně ve stylu) na lídra. Pojďme se podívat na jednu novinku.
Design Cupry je momentálně zcela na špici
Při pohledu na nový malý Raval (na trhu bude v roce 2025) vás možná napadne podobně jako mě, proč Španělé mohou mít atraktivní a moderní styling svých vozů, a naše Škoda se (minimálně designově) pořád jakoby ne a ne najít? Nedávné představení šesti nových elektro modelů všechny v zásadě utvrdilo v jednom: jsou si podobné jako vejce vejci a alespoň trochu nápaditý tvar aby jeden pohledal. Kde je odvaha Josefa Kabaně s trojkovým Superbem? Kde je geniální tvar první Fabie? Opravdu se musíme jenom dívat na Cupru?
Ta se totiž naopak ve svém stylu opravdu našla a třeba Formentor vypadá na fotografiích i naživo neuvěřitelně dobře, to stejné platí o Bornu nebo Tavascanu. Není divu, že SEAT 11. května oznámil rekordní provozní zisk za první čtvrtletí roku 2023 ve výši 144 milionů eur ve srovnání s pěti miliony eur v prvním čtvrtletí roku 2022. Tržby byly 3,6 miliardy eur, o 48 procent vyšší než v prvním čtvrtletí roku 2022. Cupra přitom začínala jako čistě „výbavová“ řada SEATu a ve finále se stala jeho vlastní podznačkou. Mimořádně úspěšnou podznačkou.
Úspěch designu (a techniky) v číslech
Cupra prodala během prvního čtvrtletí roku 2023 hned 46 600 vozů, o 83 procent (!!!) více než ve stejném období roku 2022. SEAT a Cupra dohromady prodaly 125 218 vozů, uvedl VW Group, což je o 37 procent lepší než v roce 2022, přičemž značka Seat prodala 78 618 vozů, což je nárůst o 9 procent. Potřebuje to komentář? Soudím, že nikoli. A že za tím z velké části stojí originální a opravdu velmi pohledný design, je myslím jasné. Auta se kupují stále očima a musí se líbit, to se nemění.
Raval pro náročnou generaci „Z“
Nový Raval je pak ukázkou, jak skvěle a atraktivně může vypadat malý „městský“ hot-hatch. Parametry? Raval zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy díky svému 166kilowattovému motoru. Maximální nabíjecí kapacita je 120 kilowattů a dojezd bude 440 km. Styl Ravalu má odrážet jeho výkon, se dvěma „napnutými liniemi“ na kapotě, hlubokými záhyby po stranách a tmavým A-sloupkem. Interiér nabízí styl jako vystřižený od herního PC – pro zamýšlenou cílovou skupinu ideální.
Generální ředitel SEATu a Cupry Wayne Griffiths uvedl, že Raval má oslovit generaci Z, nejmladší z mladých řidičů. Po modelu Born v roce 2021 a kompaktním crossoveru Tavascan, který byl představen v dubnu v Berlíně a jehož dodávky začnou v roce 2024, půjde o třetí bateriový model Cupra. Nechci být špatným prorokem, ale pokud vydrží tento design do finále (a jak u jiných modelů Cupry vidíme, umí vydržet), nebude mít speciálně u „generace Z“ o zákazníky nouzi. Bude na to mít Škoda nějakou odpověď? Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!