Snahy o snížení emisí povedou k stále většímu procentu biopaliv. Nově bude k dostání i nafta s 10% biosložky, stejně jako je již nyní benzín E10. Jak si s nimi poradí právě váš motor?
Ropa už není jedinou látkou, kolem které se v palivovém průmyslu všechno točí. Suroviny pro paliva jsou dnes opravdu rozmanité, jejich zdroje pak ještě více. Výroba tak bývá založena na různých rostlinách (řepka, řepa, kukuřice atd.), na zbytcích dřeva, na zemědělské kejdě. Stejně jako na čistírenských kalech a potravinovém odpadu. V současnosti se vyvíjejí procesy, které dokonce dokáží plastový odpad přeměnit na palivo. Vítejte v budoucnosti, možná ne tak vzdálené. A pojďme se na ni podívat společně.
Výroba syntetických paliv musí dávat smysl
Důvodem toho celého je pochopitelně snížení emisí CO₂ z odvětví dopravy, poškozující klima. A je asi jedině dobře, že se tak děje nejen přechodem na elektromobilitu. Ale že se do úvahy berou i jiné, dostupné možnosti. A to zejména ve vztahu k současné většině vozidel se spalovacími motory. Všechna ta auta přece neskončí na vrakovišti. To je i důvod, proč se mnoho let usilovně pracuje na vývoji paliv se sníženým obsahem CO₂, případně i CO₂ neutrálních – tzv. syntetických paliv.
Nicméně rozhodujícím faktorem pro dostupnost alternativních na čerpací stanici je, zda je dostatek suroviny pro výrobu příslušného paliva v dostatečném množství. A jaké jsou a budou náklady na výrobu paliva, aby bylo vůbec hospodárné jej vyrábět. Není asi problém vyrobit něco zcela skvělého, dokonale suplujícího ropné produkty, ale pokud toho vyprodukujete 10 litrů za den a litr bude stát v přepočtu 300 korun, nestane se to pravděpodobně palivem budoucnosti. Své o tom ví Porsche, se svoji továrnou na syntetická paliva v Chile.
Výjimka ze zákazu spalovacích motorů – naděje žije
Z alternativních druhů paliv, které se pomalu dostávají z vývojových laboratoří na čerpací stanice, se v současné době nejčastěji v novinových titulcích skloňuje palivo vyrobené z hydrogenovaného rostlinného oleje (např. ze starého štěpkového tuku), oficiálně označované jako parafinová nafta, jako HVO nebo HVO100. E-paliva jsou považována za ještě nadějnější, s velkou nadějí, že jednou provždy učiní odvětví dopravy šetrné ke klimatu: na souši, na moři i ve vzduchu.
Mimochodem právě s E-palivy se mj. (nejen) koncernu VW podařilo domluvit výjimku z konce spalovacích motorů u Evropské unie: platí, že pokud budou E-paliva CO₂ neutrální, je možné jimi nadále pohánět spalovací motory, a to i po roce 2035. Cítíte v tom sdělení tu nemalou naději? Do roku 2035 zbývá necelých 11 let, pokud by se do té doby podařilo vynalézt a dostat do výroby opravdu konkurenceschopné palivo, nemusí být přechod na elektromobilitu takovým „strašákem“, jakým pro mnohé dnes je.
Co znamená XTL a HVO a Diesel B10?
Nové palivo od jara 2024 bude na čerpací stanici označeno XTL. Zkratka XTL znamená „X to Liquid“. Jinými slovy, jakýkoli výchozí materiál se přemění na kapalný zdroj je energie. „X“ je zástupný symbol pro různé suroviny, ze kterých se získává nové palivo. Podle způsobu výroby se obvykle rozlišují dva druhy paliva: syntetická paliva, která se vyrábí Fischer-Tropschovým procesem, a parafinová nafta z hydrogenovaných rostlinných olejů.
Oba druhy parafínové nafty jsou v čisté formě na čerpací stanici uvedeny pod označením XTL.
Diesel B10 je, jak už označení napovídá, nafta s maximálně desetiprocentní příměsí bionafty. Dosud byla biopříměs v naftě omezena na maximálně sedm procent (B7). Největší rozdíl pro zákazníka spočívá v tom, že B10 lze tankovat pouze v případě, že výrobce vašeho vozu dal k jeho použití zvláštní souhlas. Stejně jako je tomu při použití benzínu E10. Pokud máte pochybnosti, je lepší natankovat B7 – protože čerpací stanice, které nabízejí B10, musí vždy současně nabízet i klasickou naftu.
Podmínkou je schválení od výrobce pro daný typ motoru
Což platí obecně. Jinými slovy, bez ohledu na to, zda se jedná o naftu B10 nebo XTL můžete nová paliva natankovat pouze tehdy, pokud váš automobil vozu má specifické schválení od výrobce pro daný model. Taková schválení pro XTL jsou v současné době k dispozici pouze pro několik modelů značek Audi, BMW, Citroën/Peugeot/Opel, Nissan, Renault/Dacia, Seat/Cupra, Škoda, Toyota, Volvo a VW. Lze předpokládat, že průběhu roku 2024 bude schválených modelů přibývat‚ přineseme vám také na našem webu jejich seznam v přehledné tabulce.