Nová povinnost pro všechny řidiče v ČR bez rozdílu věku. Od daného termínu musí každý na prohlídku k očnímu lékaři

Řidiči to o sobě velmi často vědí, a přesto svůj stav maskují a nalhávají si, že se nic neděje. Když dojde k nehodě, dělají, jako kdyby nic.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Čas nelze zastavit. A jak čas plyne, věci se mění, některé k lepšímu, jiné k horšímu. Tak třeba víno zraje. Hodnota uměleckých děl, ale i některých klasických aut roste. Tělesná kondice člověka naopak klesá. S tím je třeba počítat. Zdraví se tak, jak člověk stárne, zhoršuje, to je fakt. Pokud někdo v mládí dal nohu za hlavu, v druhé polovině života to povětšinou nezvládne. A ten, kdo před třicítkou odhalil blechu na tmavém koberci, nevidí po pětačtyřicítce na klasický text. Natož aby přečetl složení z druhé strany nějakého výrobku v regále supermarketu.

Něco věkem zraje a zlepšuje se, zrak řidičů to ale bohužel není

Zrak se horší, problém ale je, že řada lidí to neřeší. Nevnímá. A to je, zejména u řidičů, velký problém. Problém je nejenom u potíží „nakrátko“, ty se zhoršují s věkem. Ale i „na dálku“ vidí dost lidí špatně a neřeší to. Nedávné výsledky měření zraku českých řidičů přinesly alarmující odhalení. Počet lidí s nedokonalým zrakem je vysoký. Vyšší, než by si jeden představil a vůbec připustil. Neuvěřitelných 71 % z motoristů má problémy se zrakem.

EU nařídila další absurdní pravidlo, kterému ani nelze uvěřit. Pozor, u nás už platí a týká se všech českých řidičů

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To by nebylo tak hrozné, kdyby to mělo řešení, respektive kdyby to bylo řešeno. Proč? Většina lidí totiž i přes vadu zraku buď vůbec nenosí brýle, nebo používá nevhodné. Jezdit s vadou zraku bez brýlí je stejně nebezpečné jako řízení pod vlivem alkoholu či drog. To není nadsázka, ani přehnané tvrzení. „Když jsme viděli výsledky, byli jsme zděšeni. Situace není vůbec dobrá,“ řekl onehdy k tématu prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.

Kontroverzní dopravní nehoda na videu: Tři auta a tři možní pachatelé. Kdo je viníkem?

Autoklub byl jedním z odborných partnerů projektu Slepí vrazi, který na problém upozorňoval. Průzkum ukázal, že skoro tři čtvrtiny řidičů potřebují korekci zraku, přičemž 8 % má zrak natolik špatný, že by za volant vůbec neměli usednout. Přesto řídí. V rámci projektu absolvovalo měření zraku téměř 4 300 lidí ze 42 měst a obcí v Česku a na Slovensku. Pouze 28 % z nich mělo oči v pořádku nebo používalo správnou korekci zraku.

Řidič se špatným zrakem je jako pod vlivem návykových látek

Ostatní usedají za volant, přestože vidí špatně, nepřečtou dopravní značky na dálku nebo reagují pomalu na překážky. V Česku je zhruba 6 milionů aktivních řidičů, většina z nich se domnívá, že má oči v pořádku. Problém je, že i malý počet dioptrií je problémem. Řidič nepřečte včas dopravní značky. Nevidí blížící se riziko. Nemá šanci včas zahlédnout třeba cyklistu nebo chodce. Zatímco zdravý řidič dokáže zareagovat rychleji.

Řidiči nervózně kontrolují svůj řidičský průkaz: Je tam v rohu nenápadný kód 78? Pokud ano, tak „vyhráli v loterii“

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Zareagovat a zastavit při rychlosti 90 km/h zhruba na 80 metrech, u motoristy s 0,75 dioptrie bez brýlí je brzdná dráha o polovinu delší. Řidičů s vadným zrakem je mnohem více než těch, kteří jezdí pod vlivem alkoholu či drog. Problémem je, že jejich havárie nejsou evidovány. „Nebezpeční jsou stejně, ale jejich havárie nikdo neeviduje,“ dodal Šťovíček. Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus.

Povinná kontrola zraku by to řešila, ale zatím to není v plánu

Dopady jsou podobné, vady způsobují rozostření vidění v různém rozsahu. Můj názor na věc? Vnímám to jako zásadní problém, to, že většina řidičů tyto vady podceňuje nebo neřeší. Podle jednoho relevantního průzkumu nebylo během roku na oční kontrole 68 % dotázaných řidičů. Proč? Jeto strašné, ale protože si mnozí z nich myslí, že brýle nepotřebují. Podle platných zákonů řidiči podstupují kontrolu zraku před získáním řidičského průkazu a pak až ve věku 65 let při první povinné prohlídce. Autoklub tehdy v rámci komentáře k situaci vyjádřil jasný názor.

Řidiči, připravte si 6 000 Kč, jinak přijdete o řidičský průkaz. Nezaplatíte? Za volant auta nesednete, bodový systém 2024

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Takový, že podporuje změnu zákona, která by řidičům nařídila pravidelné měření zraku. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že takovou úpravu chystá a že přebírá iniciativu některých poslanců do návrhu novely silničního zákona. Jak to dopadlo? No, podívejte se sami na současnou legislativu a to, jestli vás někdo poslal už k očnímu na kontrolu. Ano, na jedné straně by byla tohle asi buzerace.

Obtěžování nebo snaha nechat někomu vydělat? I to může být

Dá se tady vycítit, že takové návrhy obvykle nahrávají těm lidem, kteří by pak za úplatu taková měření dělali. Nicméně na druhou stranu je tady ten fakt, že pokud člověk vidí špatně, měl by to řešit. A pokud spáchá z důvodu špatného zraku nehodu, měl by se k tomu postavit čelem. Zejména pokud o vadě vidění věděl. Já vím, že nikdo nechce k doktorovi, pokud „nemusí“.

Policie oprášila „neviditelnou“ past na řidiče, je skutečným postrachem. Jaké přestupky nově dokumentují?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Zrak je pro řízení auta zásadním smyslem a přeceňovat své schopnosti je u řidičů s vadou zraku leckdy fatální. Řidiči musí povinně každé dva roky od získání řidičského průkazu na kontrolu zraku. To by bylo řešení? A správné? Já bych řekl, že ano. Pokud by bylo okamžitě, tedy od roku 2024, platné to, co jsem nastínil v nadpisu a řeším zde v textu, podle mého názoru by to fungovalo. Dal bych ruku do ohně za to, že by to snížilo počet nehod. Nebo se mýlím?

Souhlasíte s očními prohlídkami?

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články