Nová samolepka, bez které řidiči neprojedou bez pokuty: Povinnost platí od 1. července, co hrozí autům, které ji nebudou mít?

Řidiči jsou pod tlakem ekologie a Evropské unie, zákaz vjezdu bez povolení zaveden v dalším velkém městě. Které bude další?

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Majitelé osobních automobilů jsou víc a víc utlačování. Z mnoha stran a mnoha různými způsoby. Jedním je placení poplatků „za všechno“ a dalším je třeba ekologie. Zákazy pro nejrůznější typy automobil či pohonů jsou na denním pořádku. Jasnou ukázkou jsou pro mne třeba zelené plakety v Německu. Sám je mám na všech svých autech, po zkušenostech s pokutou už bych k našim západním sousedům bez této papírové samolepky nikdy nejel.

Nikdo neřeší emise lodí a letadel, osobní auta mají ale smůlu

Teď se k Německu (a dalším státům v Evropě) přidává i Polsko. Řidiči, kteří pojedou do Polska, třeba na dovolenou, se musí mít na pozoru. Od 1. července začnou platit nové předpisy, které zavádějí povinnost mít na autech speciální nálepku. Tato „ekologická“ nálepka je spojena se zavedením zón čisté dopravy. Systém bude nejprve zaveden ve Varšavě. Pak budou postupně nálepky a zóny rozšířeny do dalších měst.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Povinnost zavést tyto zóny je součástí Národního plánu obnovy, programu. Ten má Polsku přinést finanční prostředky z Evropské unie výměnou za implementaci změn v předpisech, včetně těch týkajících se automobilového průmyslu a ekologických opatření. Prvním městem, kde se zóna čisté dopravy objeví, je tedy Varšava. Zóna zde začne platit od 1. července 2024, takže Češi pozor, je to více než aktuální! Do vymezené oblasti budou mít povolen vjezd pouze určité typy vozidel. Konkrétně se jedná o vozidla se zážehovým motorem s normou minimálně Euro 2 a vozidla s naftovým motorem s normou minimálně Euro 4.

Elektrické nákladní auto s nulovými emisemi je tady. Bylo viděno ve švýcarském Bernu

To v praxi znamená, že benzinová auta musí být vyrobena nejpozději v roce 1997 a dieselová auta nejpozději v roce 2005. K identifikaci těchto vozidel bude sloužit právě speciální nálepka. Samolepka bude obsahovat informace o druhu paliva, roku výroby a registrační značce vozu. Povinnost mít nálepku se bude vztahovat nejen na obyvatele zóny, ale i na návštěvníky. Pokud bude nálepka nutná, vzhledem k parametrům auta a řidič ji nebude mít, hrozí mu pokuta ve výši v přepočtu 2 500 Kč. Po Varšavě by mělo následovat další město, pravděpodobně Krakov.

Bez nálepky to nepůjde, platit bude pro obyvatele i návštěvy

Následovat pak budou ostatní metropole s více než 100 000 obyvateli, což znamená například Katovice, Wrocław, Poznaň, Gdaňsk, Lodž, Radom, Kielce, Olsztyn, Rybnik, Elbląg, Płock, Wałbrzych, Włocławek a Koszalin. Všechna tato města budou muset podle Národního plánu obnovy zavést zóny čisté dopravy a s nimi přijdou i nové předpisy. Ty, jak se Poláci podle veřejných reakcí bojí, pro ně mohou být více či méně srozumitelné.

iZdroj fotografie: S vědomím SCW

Nálepky tak budou hrát klíčovou roli v identifikaci vozidel a vynucování nových pravidel. I Policie bude vědět, jestli auto má povolený vjezd. Nicméně jak se píše na oficiálním webu, který řeší polské nálepky, není to jednoznačné. Chápu, že nebude jasné, jestli auto do zóny může vjet nebo nemůže. Jestli to chápu správně, tak auto, které bude plnit normu, tak samolepku potřebovat nebude? Ale bude si moct na webu stáhnout potvrzení. Skutečně tomu nerozumím a chápu, že jsou Poláci zmatení. Je tady mít povinnost samolepky.

Zmatky? Řidiči netuší, jestli musí či nemusí nálepku mít

Dobře, když jsem ale zadal do formuláře na webu sprawdzsct.zdm.waw.pl parametry svého auta, byl jsem překvapen. Na jednu stranu pozitivně, napsalo mi to, že nepotřebuji samolepku. Ale můžu si stáhnout potvrzení. Tedy zřejmě bez samolepky mohu jet do zóny a když mě zastaví policejní kontrola, prokážu se potvrzení, které jsem si stáhnul z webu? Tento krok je součástí širšího úsilí o snížení emisí a zlepšení kvality ovzduší v městských oblastech, což je v souladu s ekologickými cíli stanovenými Evropskou unií a Národním plánem obnovy.

Jedno je jisté, s příchodem nových předpisů a zón čisté dopravy se budou občané a řidiči muset přizpůsobit novým pravidlům a podmínkám. To znamená zajistit si samolepky nebo povolení. V horším případě řešit výměnu starších vozidel za novější modely splňující přísnější emisní normy. Tento proces může být pro některé Poláky náročný, zejména finančně. Podle EU je „nezbytný pro dosažení dlouhodobých ekologických cílů.“

iZdroj fotografie: S vědomím SCW

Varšava, jako první město s touto zónou, bude Polsku sloužit jako testovací případ, na jehož základě se budou provádět úpravy a zlepšení před zavedením zón v dalších městech. Já se děsím, kdy budou emisní zóny zavedeny i u nás. Ne že bych byl proti čistému vzduchu, ale děsí mne ta administrativní zátěž, respektive cena, kterou za to budeme jistě v budoucnu někdy platit. V tuto chvíli je třeba ze strany nás, českých řidičů, vědět jedno Je tady další evropská země, kde nově platí emisní zóny a vjet tam bez povolen se mže na pokutě zbytečně prodražit

Má být tohle zavedeno i u nás?

Zdroj: SCW
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články