Facelift bestselleru z Mladé Boleslavi s sebou kromě několika technických a designových změn přinese i jeden příjemný bonus: menší motory a levnější Octavii.
Nejsem si popravdě úplně jist, co bylo motivací naší Škody pro tento „krok zpět“ v podobě snížení cen u faceliftu jejího bestselleru, ale s jistotou zřejmě nebudu jediný, kdo podobný krok přivítá. Dodnes mám v paměti den, kdy jsem poprvé uviděl ceník čtvrté generace Octavie a na několik vteřin jsem zalapal po dechu. Z monitoru se na mě smála (nebo spíše se mi vysmívala) čísla, která jsem u Octavie nikdy v životě neviděl, a došlo mi v tu chvíli jediné: všechno je jinak. Vypadá to ale, že se blýská na lepší časy. Pojďme se na to podívat společně.
Prodejní stálice i přes dramatické zdražení
Octavia byla donedávna jednoznačným bestsellerem českého výrobce. Ještě před 10 lety byla Čechy milovaná zástupkyně nižší střední třídy dostupná zhruba od 310 000 korun, dnes si připravte minimálně dvojnásobek. Přesto na Octavii většina Čechů nedá dopustit, přestože jim peníze z peněženky aktuálně odčerpávají i vysoké ceny energií nebo potravin. Je možné, že po definitivním konci Fabie Combi a nijak slavných prodejích Scaly se Škoda rozhodla alespoň o kousek „sestoupit níže“.
A nabídnout opět základní variantu Octavie, která bude dostupná i těm, kdož si na ni nechtějí brát hypotéku nebo nejsou denními klienty Fortuny. S nadcházejícím faceliftem tedy přichází i jedna mimořádně dobrá zpráva. Premiéru „osvěžené Octavie“ naplánovala Škoda na leden 2024, tedy zhruba za 7 měsíců. Výroba má sice začít ještě letos, ale zájemci si budou muset počkat do zimy. Ale bude to myslím stát za to – protože levnější tříválcové litrové motory jsou zpět v nabídce.
Motor 1.0 TSI dává v těžkých časech smysl
Za normálních okolností by to popravdě nebylo nic, nad čím bych večer otvíral láhve se šampaňským. Nedávno jsem dokonce na téma „Octavia a motor 1.0 TSI“ psal článek, a opravdu si nejsem jist, že je to optimální pohonná jednotka pro tak velké a těžké auto (na rozdíl od zcela vyhovující 1.5 TSI). Jak by však řekl nezapomenutelný Jean Paul Belmondo v podobně nezapomenutelné roli ve filmu Policajt nebo rošťák: „Musíme si pomáhat, Achyle, časy jsou zlé.“
A v kontextu opravdu zlých časů, se kterými se nyní (nejen) Česká republika snaží vypořádat, velmi rád nahradím slovo „optimální“ za „ekonomickou“, případně „dostupnou“. V tom kontextu náhle začíná i malý tříválec dávat smysl, pokud zajistí nižší „cenu od“. Současný základní motor 1.5 TSI má 110 kW, přičemž tříválcový motor lze mít ve variantách 81 nebo 96 kW. Nebude to ale jediný návrat „do starých časů“, v nabídce přibudou i oblíbené verze 4×4. Ty však půjdou z cenového hlediska pochopitelně opačným směrem.
Design: změny jen nepatrné, hlavně vzadu
Pokud jde o změnu v designu a samotném vzhledu Octavie, můžeme očekávat nový nárazník a další světla. V případě druhého jmenovaného se ale změní pouze vnitřní grafika a celkový tvar má zůstat stejný. Převratné změny bychom tím pádem tedy neměli čekat ani u přední masky. Škoda možná změní počet svislých lamel nebo jejich šířku, jak se to již stalo několikrát. Změny ale budou ve tvaru zadního nárazníku, stejně tak lze vsadit na změny koncových svítilen. Navíc bude jiná škála barev a litých kol.
A interiér? Uvnitř bude Octavia z velké části vycházet z Volkswagenu Golf, který projde faceliftem také. Modernizována budou převážně multimédia, se kterými se vyplatí zkombinovat větší, 10palcovou obrazovku. Stejně velký pak bude i digitální přístrojový štít. Další změny budou spočívat v jiné nabídce čalounění a dekorů. Sečteno a podtrženo, facelift nebude nijak rozsáhlý, ale Octavia i čtyři roky po debutu bude vypadat atraktivně. A základní varianty budou levnější, to je myslím jeden z největších přínosů. Jak to vidíte vy, pomůže návrat motoru 1.0 TSI pod kapotu lepší prodejnosti mladoboleslavského bestselleru?