Nová verze Škody Octavie skrývá možná více změn, než by pouhému faceliftu odpovídalo. Přitom ty nejzajímavější jsou, jak už to bývá, skryté a utajené.
Jeden z nejdůležitějších modelů pro naši automobilku se již celkem brzy po představení nové generace dočkal faceliftu, zaměřeného jak na první pohled viditelné části, tak na změny ukryté pod kapotou. A těch je nakonec možná víc, než by „pouhému“ faceliftu odpovídalo. Na Octavii se tedy neudály jen čistě kosmetické změny, aby se oživil vzhled před příchodem nové (v pořadí už páté) generace. Naopak z faceliftu je nakonec velmi solidní „upgrade“. Pojďme se na něj podívat společně.
Nové světlomety s LED matrix technologií
Na první pohled zaujmou nové matrixové LED světlomety. Jsou vybaveny adaptivními dálkovými světly proti oslnění a objeví se jako volitelná výbava už i u nižších úrovní výbavy. U verzí RS však budou standardem. Budou tedy v českých garážích opět vznikat „skoro RS“ verze? Nechme se překvapit. Nejvýkonnější model naopak přijde o samostatná spodní světla, která Škoda od faceliftu Octavie RS druhé generace v roce 2009 montovala do nárazníku. Pokud mohu posoudit, vzhledu to jenom prospělo a nový „standard“ i „ereso“ vypadají k světu.
Naopak zadní část vypadá do značné míry stejně jako u předchůdce, ale volitelný design zadních světel trochu připomíná modely Audi. Nová Octavia bude k dispozici také s vylepšenou řadou hliníkových ráfků ve velikostech od 16″ do 19″. Karoserie dostanou nové, výrazné barvy, jako je například oranžová Phoenix nebo zelená Mamba. Písmo používané k identifikaci modelu je mírně změněno a loga RS na přední a zadní straně jsou o něco větší.
Opravdu potřebujete velká kola a nízkoprofilové pneumatiky?
Zastavil bych se ještě na chvíli u velikosti kol: napadlo někdy někoho, že ta průměrná, rodinná, referentská a fleetová Octavia bude jednou obouvat pneumatiky na 19″ ráfky? Pro připomenutí: první generace Octavie „přijela“ na tehdy moderním rozměru pneumatik 195/65/15, což byly příjemné, měkké „balony“, jež v kombinaci s dobře nastaveným podvozkem zajišťovaly přiměřenou míru pohodlí. Druhá generace pak obouvala nejčastěji rozměr 205/55/16, fungující velmi podobně.
Netuším, kdo potřebuje na Octavii 19″ rozměr pneumatik 225/40/19, se kterými nová Octavia přijíždí z továrny (mimochodem obouvá prvotřídní Good Year Eagle F1, kus bratru za 4 000 korun), ale někdo zkrátka rád nízkoprofilové pneu. Na české silnice si popravdě dovedu představit vhodnější volbu, ale jak se říká, proti gustu… Pravdou nicméně zůstává, že i jeden palec rozměru může hrát roli a dělit vozy na „nepohodlné prkno“ a „snesitelný povoz“ i na městskou dlažbu či rozbitou okresku.
Povedený interiér velkých změn zatím nepotřebuje
V interiéru k žádným převratným změnám nedošlo, ostatně není důvod, kabina Octavie patří mezi nejpovedenější v koncernu. Co do velikosti narostl středový displej, jenž má nyní 13palcovou obrazovku. Kolik že měl monitor u vašeho prvního PC? 14 palců? Zajímavé. Dokonce i základní verze budou mít 10palcový digitální přístrojový štít a dvouzónovou klimatizaci. Škoda také aktualizovala možnosti obložení a čalounění. Za příplatek si bude možno vybrat přední ventilované a masážní sedačky.
Pod kapotou citelné změny: konec tříválcům, RS bez nafty
Standardní Octavia už nebude dostupná s motorem 1.0 TSI. To znamená, že základní verzí bude 1,5 TSI. Čtyřválcová jednotka je k dispozici ve standardní konfiguraci nebo jako mild hybrid. Můžete si vybrat mezi 85 kW a 220 Nm nebo 110 kW a 250 Nm. „Neelektrifikované” varianty dostanou šestistupňový manuál. Hybridy s 48V technologií budou zase k dispozici se sedmistupňovým dvouspojkovým DSG automatem. Modely 1,5 TSI budou mít pouze pohon předních kol.
Stále bude k dispozici dvoulitrové TDI Diesel o výkonu 85 nebo 110 kW. První jmenovaný spolupracuje s manuální převodovkou, druhý je určen pouze v sadě s DSG. Oba pouze s pohonem předních kol.
Zcela nečekaně se v tuto chvíli nemluví o plug-in hybridu pro verzi RS. Ten bude nabízen pouze s benzínovým motorem, což znamená sbohem dvoulitrovému dieselu. Octavia RS tedy dostane vylepšený motor 2.0 TSI s pohonem všech kol. Nyní má 265 koní, což je o 20 koní více než před faceliftem. Přizpůsobí se v tomto Golfu GTI a nabídne stejný točivý moment 370 Nm. Že by návrat k první generaci RS? I ta byla pouze benzínová (legendární pětiventilové turbo 1.8 132 kW).
Bude budoucnost Octavie čistě elektrická?
O čistě elektrické Octavii jako takové se nyní ještě nemluví, ale kolem roku 2026 se má objevit model připomínající tento segment s elektrickým pohonem. Co se týče faceliftového představeného spalovacího modelu, Škoda se vzdá luxusní výbavy Laurin & Klement. Octavia tedy bude k dispozici ve verzích Essence, Selection, Sportline a RS. Což je zajímavý odklon od tradice založené již první generací, zřejmě ale podpořený prodejními čísly. Uvidíme, jak si nová Octavia povede mezi svou konkurencí. A to nejdůležitější: základní 1,5 TSI v provedení First Edition startuje na 799 900 korunách.
Je to za novou (faceliftovou) Octavii moc, nebo málo? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!