Nová Škoda Superb, kterou výrobce představí už za několik týdnů, si na rozdíl od Passatu deváté generace ponechala obě karosářské verze – praktické kombi i elegantní liftback.
Nový Passat Variant deváté generace jsme na našich stránkách představili již několikrát, jeden z jeho největších rivalů – Superb Combi – je pak v zásadě velmi podobným vozem. Ostatně vývoj obou probíhal tentokrát v režii českého výrobce, nikoli jako obvykle v případě Passatu ve Wolfsburgu. Na rozdíl od kombi s logem VW však Škoda nabídne obě verze karosérií, praktické kombi i elegantní liftback. Je to pocta Superbu ze strany Němců, nebo Passat sedan už zkrátka „netáhnul“? Pojďme se na to podívat společně.
Liftback největší Škodě vždy slušel
A musím se rovnou přiznat, bez jakékoli pseudohrdosti na moji rodnou vlast, že jsem rád, že to nedopadlo opačně. Tedy že by Superbu zůstala jenom karoserie kombi a Passat by se vyráběl ve svých (dvou tradičních) verzích – jako sedan i jako kombi. Pochopte, nemám nic proti sedanu, a třeba takové BMW nebo Mercedes si v podstatě jako sedany dokážu představit výrazně lépe než kombi (čest výjimkám, Alpiny Touring jsou úžasné stroje), ale liftback Superbu mi vždy přišel jako skvělé řešení.
Elegantní, přesto praktický, reprezentativní v týdnu, s horským kolem bez problému o víkendu. A že se do něj nevejde lednička nebo pračka? Jednak pračka se do třetí generace Superbu vejde bez problémů, osobně jsem ji kamarádovi pomáhal odvézt. A ještě zbylo místo. A velká lednička? Kolikrát za život kupujete velkou ledničku? Tak vidíte. Jakkoli je kombi Superbu též designově velmi povedené, na velkém liftbacku je cosi přitažlivého. Už jen proto, že konkurence jich zas tolik nenabízí.
Větší rozměry a skvělá aerodynamika
Oproti předchůdci přitom narostla nová Škoda Superb v karosářské verzi liftback do délky o 43 milimetrů na 4 912 milimetrů a do výšky o dvanáct milimetrů na 1 481 milimetrů. Objem zavazadlového prostoru se zvýšil o 20 litrů na 645 litrů. Šířka vozu (1 834 mm) a rozvor (2 841 mm) zůstaly nezměněny. Optimalizovaná aerodynamika stojí za skvělým součinitelem cx – pouhých 0,24. Designový jazyk čtvrté generace modelu Superb se vyznačuje mnoha výraznými tvary charakteristickými pro značku Škoda.
Jak potom sama uvádí Škoda Auto ve své tiskové zprávě, nový Superb v karosářské verzi liftback nabídne ještě více místa a lepší aerodynamiku, tři benzinové a dva dieselové motory (včetně pro Škodu premiérové mild-hybridní technologie), stejně jako nové uspořádání interiéru s volně stojícím displejem infotainmentu a multifunkčními ovladači (Smart Dials). Důraz je také kladen na udržitelné materiály v interiéru, kdy všechny textilie jsou vyrobeny ze 100% recyklovaného polyesteru.
Změny pod kapotou
V základním modelu s motorizací 1,5 TSI / 110 kW (150 k) je čtyřválcový benzinový motor doplněný 48voltovým startér-generátorem poháněným řemenem a 48voltovou Li-Ion baterií. Kromě motorizace 1,5 TSI nabízí Škoda dva agregáty 2,0 TSI s výkony 150 kW (204 k) a 195 kW (265 k). Stejně jako nejsilnější diesel, 2,0 TDI s výkonem 142 kW (193 k) je i vrcholný benzinový agregát standardně dodáván s pohonem všech kol. Nabídku motorů uzavírá 2,0 TDI s výkonem 110 kW (150 k), což bude zřejmě oblíbená fleetová volba.
Zcela nový interiér a volič převodovky pod volantem
Zcela přepracovanému interiéru dominuje volně stojící centrální displej s úhlopříčkou až 13 palců. Doplňuje ho Head-up displej a nové multifunkční ovladače (Smart Dials). Volič převodovky je nyní umístěn přímo na sloupku řízení, přepracovaná středová konzola tak má čistší, uspořádanější vzhled. Tradiční výbavové stupně Ambition a Style nově nahrazuje výbavový stupeň Selection, který je dále doplněn o výbavové stupně Sportline a Laurin&Klement.
Závěrem? Designéři a konstruktéři u Škody mohou být myslím hrdí na to, že se jim podařilo obstát ve srovnání s tak „těžkou vahou“, jakou Passat nepochybně představuje. Třetí generace z pera Jozefa Kabaně však v průběhu času prokázala svoje kvality a nakonec dokázala obhájit i obě karosářské verze v novém modelu. Který se bude nakonec vyrábět na společné lince spolu s Passatem v závodě VW v Bratislavě. Nezbývá, že nové velké Škodovce držet palce.
Jaká by byla vaše volba karoserie, kdybyste si kupovali Superba? Liftback, nebo kombi? A proč? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!