Koupit si vysněné auto obvykle znamená pro řidiče radost. V případě značky Toyota namísto radosti čeká na zákazníka smutek a zákaz s autem jezdit.
Každý řidič, který sedne za volant auta, by měl počítat s určitou mírou ohrožení a rizika, které sebou jízda automobilem nese. Stát se může cokoli, od nečekané události na silnici, až po nepředvídatelný technický problém či únavu materiálu. U zbrusu nových aut se nepředpokládají obvykle zásadní technické potíže, spíše jen náhodný dětské nemoci. Problémy s řídícími jednotkami s nutností nového softwaru, jiné těsnění a podobně.
Neduhy prvních kusů? Kdeže, problém globálního rozměru
Zcela nečekaně se ale stalo, že japonský výrobce proslulý svou spolehlivostí uvedl do prodeje auto, do kterého když řidič sedne, může jízda skončit fatální kolizí. Toyota navíc přivedla do problému i další automobilku. Pokud je Toyota známá dlouhé dekády svou vysokou odolností a bezporuchovostí, tak tady se to vážně nepovedlo. Konstrukční problémy a vady z výroby, které se týkají nového elektromobilu, jsou vážné a zarážející.
Otázkou jsou důvody. Jde o nevhodný návrh technického řešení, použití nevhodného materiálu nebo něco jiného? Tak jako tak jsou důsledky nezanedbatelné. Japonský výrobce už před časem informoval, že u modelu Toyota bZ4x může dojít k uvolňování šroubů v kolech, a to může vést k odtržení ráfku od náboje. Jednoduše řečeno, automobilu může za jízdy upadnout kolo. Chyba se sice netýká motoru, baterie nebo jiného komplikovaného systému.
Sleva, náhradní auto, palivo. Automobilka dělá, co může
Proto by se dalo očekávat, že půjde vyřešit rychle a levně, ale bohužel, automobilka východisko nenašla. Jen takové, že na některých trzích jako první věc doporučila, aby majitelé s tímto autem vůbec nejezdili. To je u auta, které je na českém trhu v nabídce za 1,29 milionu Kč, docela smutné. Majitelé mohu využít jednu z možností určité reciproce, zahrnují náhradní vůz se spalovacím motorem a tankováním zdarma, nabíjení zdarma, slevu či zpětný výkup.
Je zarážející, je věc nejde vyřešit rychleji, demontáží a náhradou za jiné, lepší komponenty. Z toho se dá usuzovat, že inženýři v automobilce neví, v čem je zakopaný pes. Lze předpokládat, že obratem došlo k tomu, že z auta konfliktní díly demontovaly a nahradili zkusmo jiným. A že to evidentně nefungovalo.
V problémech je i další značka, nemůže za to
Podle dostupných informací může vlivem razantního brždění či změny směru dojít k uvolnění šroubu mezi nábojem a diskem. Což jsou záležitostí absolutně běžné pro normální jízdu, nejde o nic, co by se týkalo okrajové skupiny řidičů či nějakých speciálních podmínek. Porucha se nejprve projeví zvýšenou hlučností, lze vnímat určité vibrace, pak už se může kolo zcela uvolit a bez varování odpadnout. Toyota o problému ví, řeší a staví se k němu čelem.
Řešení je zatím však v nedohlednu. Zcela závěrem se pak hodí otázka, jak je na tom Subaru Solterra, které je až na pár detailů a jinou značku na kapotě v zásadě identickým autem. Odsunutí uvedení elektrického Subaru na český trh s celou záležitostí více než souvisí. Subaru je v tom vlastně nevině a teď doplácí na spolupráci s Toyotou. Skutečně platí, že s autem nemají majitelé vůbec vyjíždět. A to ani do servisu nebo k autorizovanému prodejci.