Názvy nových značek na českém trhu působí exoticky a exotické také jsou. Ceny jsou drsně nízké, hlásí vyprodané první zásoby.
Tohle tady už bylo. Značka, která se vrhla do propagační kampaně s tím, že se rovnou a přímo opřela do české klasiky, značky Škoda. Hyundai to zkoušel s narážkami na souseda z Mladé Boleslavi. Bylo to zbytečné. Ve chvíli, kdy korejská značka začala prodávat dobrá auta za dobrou cenu, zákazníci si je na trhu našli. To je v pořádku. Teď je tady další značka, jež hned od první chvíle porovnává se Škodou. Totiž „bere si do úst“ Karoq se čtyřválcovým motorem 1,5 TSI a automatickou převodovkou a říká, že „stojí ve skromné standardní výbavě 750 tisíc korun“.
Nová čínská značka na českém trhu se španělskou továrnou
Kontruje tím, že za méně peněz nabízí více muziky. Tedy více vybavené a na pohled více luxusní SUV. Jednat se má o model Omoda C5 a za tím vším je čínský koncern Chery. Tedy jeho značky Omoda a Jaecoo, přesněji český importér. V redakci AutoŽivě to chápeme tak, že čínský koncern Chery Automobile se chystá ukrojit pořádný kus koláče českého trhu s automobily. Chce opanovat naše silnice právě se značkami Omoda a Jaecoo.
Jde na to skutečně agresivně, hodně agresivně. Před pár dny odstartovaly předobjednávky s tím, že první stovka zájemců dostane slevu 30 procent. Ano, třicet procent dolů z ceny nového auta. Jak se dá zjistit na oficiálním webu, tak auta už jsou pryč. Asi se to dalo čekat. Češi na slevy slyší. A co vlastně tyto značky nabízejí? Omoda a Jaecoo přicházejí s relativně normálními (myšleno vzhledově) automobily.
Auta mají pod kapotou to, co většina z nás stále preferuje, spalovací motory. Samozřejmě ale v nabídce nechybí elektromobily a hybridy. Tak tedy Omoda C5. Jde o kompaktní crossover dlouhý 4,4 metru. Co ho žene dopředu? Automobil je k dispozici s přeplňovaným benzínovým motorem 1.6 o výkonu 108 kW. Ten bude spojen s koly sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Základní výbava Comfort by měla stát méně než 700 tisíc korun.
Když k tomu připočítáte (tedy spíše odečtete) onu třicetiprocentní slevu pro prvních sto zájemců, dostáváte se na částku, která může konkurovat i některým vozům nižší třídy. A to za auto, které nabízí osmnáctipalcová litá kola, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla s elektrickým nastavováním, parkovací senzory vpředu i vzadu, bezdrátové nabíjení telefonu a kompatibilitu s Android Auto i Apple CarPlay.
Jeden koncern, dvě značky a cílení na co nejnižší cenu
Pokud byste chtěli něco víc, vyšší výbava Premium přidává dvouzónovou klimatizaci, 360stupňovou kameru, audiosystém Sony, elektricky ovládané střešní okno, vyhřívaný volant nebo ambientní osvětlení interiéru. A pro ty, kteří preferují elektromobilitu, je tu verze Omoda E5 s elektrickým motorem o výkonu 150 kW a dojezdem údajně přes 400 kilometrů. To je jedna novinka. Druhým modelem, jenž vstupuje na český trh, je Jaecoo 7. Jde o SUV dlouhé 4,5 metru, které bude k dispozici se dvěma úrovněmi výbavy – opět Comfort a Premium.
Základní verze nabídne devatenáctipalcová litá kola, dvouzónovou klimatizaci, panoramatický kamerový systém, multimediální systém s 13palcovým displejem, 10palcový digitální přístrojový panel a elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla. Vyšší výbava Premium pak přidává větší 15palcovou obrazovku infotainmentu, head-up displej, ventilovaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla a audio systém od Sony. Co se týče pohonu, Jaecoo 7 nabídne benzinový motor 1.6 litru o výkonu 145 kW, a to buď s pohonem předních, nebo všech kol.
Cenová politika je agresivní, sleva 30 % není vůbec obvyklá
Zajímavě vypadá také plug-in hybridní verze, která kombinuje přeplňovaný benzinový motor s elektromotorem o výkonu 150 kW. Systémový výkon dosahuje 255 kW. To je hodnota, která by mohla zaujmout i příznivce rychlejší jízdy. Baterie s kapacitou 18,3 kWh by měla vystačit až na 88 kilometrů čistě elektrické jízdy. Teoreticky. Výhradním dovozcem těchto značek na český trh je společnost Grand Automotive Central Europe, která má na starosti například Nissan. To by mohlo být zárukou určité stability a servisu. To je u nových značek vždy důležitý faktor. A velká neznámá.
Pamatujeme si v redakci AutoŽivě už řadu značek, které přišly na český trh a skončily tak rychle, jako začaly. Na první dobrou se mi vybaví třeba Pagani. Nic proti. Do budoucna se počítá s rozšířením modelové řady a také s dalšími typy pohonu, včetně těch s prodlužovačem dojezdu. Budete držet značkám palce, nebo se vám naopak čínská invaze nelíbí? Budu moc rád za komentáře pod článkem. Jedno je asi jisté, zřejmě si na to, že k nám budou pronikat víc a víc značky čínské provenience, musíme zvykat.