Nové benzínové SUV kraluje: Škoda z něj má bolehlav, konkurenci nestíhá. Tak nízké ceně se nikdo nedokáže ani přiblížit

Mít jako součást nabídky pro Evropu moderní SUV s plnou výbavou, zabalené do designově povedené karoserie je chytrý tah. Speciálně za tuto cenu a s benzínovým motorem.

i Zdroj fotografie: BYD
                   

Úvodem jedna malá hádanka: která čínská automobilka sesadila z trůnu Teslu coby největšího výrobce a prodejce elektromobilů? Které automobilce trvalo vyrobit první milion elektromobilů 13 let, zatímco k posunu ze dvou na tři miliony potřebovala pouhých 6 měsíců? A která čínská automobilka bude stavět svoji továrnu v sousedním Maďarsku, u města Szegéd? Pokud jste ve všech třech případech hádali BYD, hádali jste správně. A její nejnovější SUV právě dobývá Evropu. Se spalovacím motorem. Pojďme se na to podívat společně.

BYD jako čínský i světový lídr ve výrobě elektromobilů

BYD je zkrátka fenomén. Jsou to již tuším dva roky, co Elon Musk na jedné z prezentací, poté, co si dokonale „prolezl” jeden z vozů BYD, utrousil, že jestli někdo někdy porazí Teslu, bude to právě BYD. Že je Musk tak trochu vizionář, je zřejmé víceméně ze všeho, co dělá. Ale že se mu naprosto dokonale podařilo předpovědět i vlastní prohru, mne opravdu pobavilo. Měl totiž pravdu. Data nelžou: v posledním čtvrtletí loňského roku BYD prodalo 526 000 EV, Tesla 484 000. Elon tahle čísla zřejmě neslavil.

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

A to přesto, že Tesla si odjakživa „jela” svoji ligu a i giganti typu Mercedesu nebo VW jen přihlíželi jejímu fenomenálnímu úspěchu. S jednou výjimkou – a tou je právě BYD. Pro mnoho Čechů zatím neznámá značka je ve skutečnosti lídrem celého čínského automobilového zázraku. Hongkongská společnost, kterou založil bývalý univerzitní profesor Wang Chuanfu a která původně začala vyvíjet baterie v roce 1995, se totiž hodlá stát globální velmocí na trhu s elektrickými vozidly.

Začít původně s bateriemi se nakonec ukázalo jako dobrý nápad

A původní orientace BYD jen coby výrobce baterií se nyní ukazuje jako geniální tah a strategická přednost před všemi ostatními. BYD si totiž umí vyrobit baterie kompletně, interně, nepotřebuje k tomu nic a nikoho. Má celý řetězec od dobývání surovin až po výstup „z fabriky” zcela pod svou kontrolou. A je to naopak ona, kdo diktuje ostatním. A především kdo prodává ostatním. Zeptat se, jaké baterie najdete v mnohých Teslách, je tedy zbytečné. Pochopitelně baterie BYD.

VW kupuje doly na suroviny do baterií, o budoucnosti je rozhodnuto. Koncern chce být „papežštější než papež“

Jak k tomu poznamenala Susannah Streeter, vedoucí oddělení peněz a trhů v investiční platformě Hargreaves Lansdown: „I když je Tesla předním světovým dodavatelem dobíjecích baterií, spoléhá se Tesla na několik dodavatelů a neustále se potýká s nedostatkem lithia, protože poptávka po něm prudce vzrostla jako hlavní surovině celého dodavatelského řetězce.“ To je přesně ono. BYD tento problém nemá a nezná, svoje auta si „zásobuje“ svými bateriemi. A ještě je prodává dál.

Prodávat své úhlavní konkurenci vlastní výrobek vždy potěší

Mimochodem, prodávat svému úhlavnímu konkurentovi něco, co nutně potřebuje k životu (a znát tedy do detailu i jeho výrobek), mi vždy přišlo jako dokonalý „trojan“. Neboli trojský kůň, způsob, jak se v podstatě legálně dostat na cizí (čti konkurenční) půdu, tam všechno důkladně „prošmejdit“ a ve finále na tom ještě vydělat. Nevím, jak moc musí skřípat zuby nákupčí baterií u Tesly, ale soudím, že celkem dosti. Sypat peníze své úhlavní konkurenci a dívat se, jak nás „přejíždí“ (a předjíždí), není nic, co by kohokoli přivedlo k euforii.

A přestože je BYD zcela orientována na elektromobily, nebrání jí to v pochopení, že Evropa se „starým kontinentem“ nenazývá náhodou. Ano, jsme tady tak trochu konzervativní a máme rádi staré tradice a staré hodnoty. Řím, Řecko, Staré české báje a pověsti, Šemík a Horymír a tak dále. Nejsme ještě úplně připraveni skočit do elektromobility „na plné pecky“, jak to udělali třeba v Číně nebo v Norsku. Čínská mentalita a jejich technologie jsou nám tak trochu cizí, norské miliardy zase nemáme.

Němcům došla trpělivost s elektromobily a „zařízli“ dotace ze dne na den. Je čas elektrické šílenství ještě zastavit? Průšvih je to i tak kolosální

Jakkoli ty miliardy pochází ponejvíce z těžby ropy a zemního plynu. Což neopomenu nikdy zdůraznit, neb je to jeden z roztomilých paradoxů norského přechodu na elektromobilitu. Ve zbylé Evropě však pořád rádi tankujeme na „benzínkách“, auta máme na benzín nebo na naftu a tak nějak po očku sledujeme, jak se kolem nás mění svět. Co na tom, že nám ten svět tak trochu ujíždí a naši politici se teprve hrabou z peřin po zimním spánku, aby zjistili, že ti ostatní už mají po rozcvičce a jsou dávno na snídani. Ze které jim nechají tak možná drobky.

Hybrid jako zajímavé spojení toho nejlepšího z obou světů

A s naší evropskou konzervativností jsme se tak dostali zatím k hybridům, které, jak už z názvu vyplývá, si berou z obou světů něco: stále používají spalovací motor, mají však současně i elektromotor (nebo elektromotory) a baterii. A jakkoli mi cokoli „na půli cesty“ přišlo zkrátka jako poloviční, speciálně u hybridů to tak úplně neplatí. Vzít si totiž to nejlepší z obou světů (spalovacího i elektromobilního) se může ukázat jako téměř ideální cesta. Úspěch hybridů Toyoty budiž jasným důkazem. A nejen Toyoty.

iZdroj fotografie: iStock

I zcela „elektrické“ BYD si tak pro evropskou spanilou jízdu vybralo krom elektromobilů i jedno hybridní SUV. A Seal U je model, jenž by opravdu mohl mnohé zlákat ke změně. Když pominu to, že za jeho design by se nemuselo stydět jakékoli top designové studio z Evropy (a jakkoli třeba v zadních světlech vidíme jasnou inspiraci u BMW), jsou to především jeho parametry, které zřejmě nejednoho evropského šéfa automobilky přimějí k zamyšlení. Posuďte sami:

SUV v plně elektrické i plug-in hybridní verzi

4 775 mm dlouhé SUV (rozvor: 2 750 mm) je totiž skvělou alternativou k VW Tiguan, Fordu Kuga nebo Hyundai Tucson. Jeho hybridní pohonné ústrojí obsahuje 1,5litrový zážehový motor o výkonu 106 koní a elektromotor o výkonu 194 koní, který je v tomto případě napájen 18,3kWh baterií. BYD také nabízí Seal U s větší, 26,6kWh baterií, nicméně zatím pouze v Číně. Spalovací motor s dojezdem 600 km je tedy u evropské verze doplněn dalšími 120 kilometry u čistě elektrického pohonu.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Neboli plug-in hybrid jako (možná) ideální kompromis pro ty, co chtějí nové auto, chtějí jít s dobou a současně nechtějí dnes a denně sledovat dojezd svého elektromobilu a přemýšlet, na které nabíječce a kdy dobijí. A jestli k ní vůbec dojedou. S hybridním pohonem můžete podobné přemýšlení hodit za hlavu. Dobíjíte doma, když můžete, na nákupu, po cestě, kdekoli. Nikde ale neuvíznete, pokud tedy bude v dosahu „benzínka“. A ta je v Čechách téměř v každé vísce.

Interiér se vším všudy, včetně „televize“ na výšku. I na šířku

Ne že by tedy nucený pobyt na palubě BYD Seal U byl nějak tramatizujícím zážitkem. Uvnitř je několik nových funkcí, včetně rozměrné 15,6palcové centrální dotykové obrazovky, která se – stejně jako u ostatních modelů BYD – umí otočit na výšku. Viz fotografie v galerii. Kabina dále nabídne duální bezdrátové nabíjecí podložky, plně digitální přístrojovou desku, měkčené materiály, sedadla potažená ekologickou kůží nebo infotainment s karaoke mikrofonem. Zajímavá funkce.

iZdroj fotografie: BYD

Zavazadlový prostor s elektricky ovládanými pátými dveřmi nabízí prostor pro 570 litrů až 1 449 litrů zavazadel. To je výrazně více než u sedanu Seal, který posloužil jako základ pro SUV Seal U. Na rozdíl od sedanu je tady také v plánu pohon všech kol. V případě plně elektrické verze nabídne dvě kapacity baterií (72 nebo 87 kWh) s dojezdy 420 nebo v 500 standardních kilometrů. Soudím ale, že právě plug-in hybrid by mohl být pro mnoho Evropanů zajímavým.

S cenou, která se momentálně stanovuje a která má být citelně levnější než u konkurence. I plně elektrický Seal U startuje 3 000 eur (v přepočtu zhruba 75 000 korun) pod cenou sedanu Seal (v přepočtu 1 125 000 korun oproti zhruba 1 025 000 korun za SUV). Hybridní model by na tom mohl být ještě lépe, s ohledem na menší baterii. Necháme se tedy překvapit – a budeme vás obratem informovat.

Co byste řekli na hybridní SUV z Číny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články