Známe nové datum platnosti normy EURO 7. Bude to konec některých aut, nikdy už je nebudete moci řídit

Na emisní normě, která od prvního okamžiku svého uvedení vzbuzuje vášnivé diskuse a odpor je možná něco shnilého. A jejím tvůrcům to (pomalu) začíná docházet.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jakkoli se v naší práci chceme vystříhat paušalizujících, ukvapených a zjednodušených soudů, již nyní je zřejmé jedno: norma EURO 7 se navždy zapíše do historie jako ta, která způsobila zdaleka největší odpor odborníků, výrobců automobilů a v konečném důsledku i motoristů. Zapíše se i jako norma pravděpodobně nejvíc odtržená od reality, navíc minimálně se sporným výsledným účinkem. Pokud ne dokonce s účinkem opačným, než který měla původně ve svém zadání. Pojďme se na ten ekologický zázrak z Bruselu podívat společně.

Na EURO 7 je možná víc věcí špatných, než těch dobrých

A začněme rovnou u termínů: EURO 7 má totiž vpravdě nelichotivý primát i zde: po sérii dlouhých odkladů, které místy připomínaly spíše grotesku ve stylu „ano/ne/již brzy/ne/ano/již brzy“ se konečně v únoru 2022 představila „v celé své kráse“, přičemž s tím posledním slovem v uvozovkách bych raději šetřil. A jakkoli byla pozdě uvedená, nebránilo to jejím tvůrcům ponechat šibeniční lhůtu pro zavedení všech nařízených do praxe: rok 2025. Profesionálové z oboru zalapali po dechu.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

A když celý (nebojím se napsat paskvil) z Bruselu dočetli, dech jim došel úplně. A k tomu solidně vyschlo v ústech. I úplný začátečník v automotivu by si totiž celkem jasně uvědomil dva zásadní problémy: poprvé, nelze to stihnout, a to i kdyby se začala zeměkoule otáčet na druhou stranu. Zkrátka nelze, norma popisuje požadavky a hodnoty, na které ani nemáme přístroje, stejně jako nemáme metody, jak to vlastně budeme měřit. Typicky „perlička“ celé EURO 7 normy: emise vzniklé otěrem z pneumatik a brzd.

Nemá smysl platit něco, když budeme za pár let končit

A podruhé, pokud se do toho přeci jen pustíme, bude to stát tak nepředstavitelnou sumu, že to ve finále nedává smysl. Museli bychom ta auta zdražit o celkem nemalý peníz, a za něj nám je už nikdo kupovat nebude. A bylo „vymalováno“. V této souvislosti bych rád připominul výrok šéfa Škody, ve kterém hovořil o zdražení Fabie o 3-5 tisíc euro v souvislosti s normou EURO 7, což je na tak malé auto a poměrně napnutý rozpočet na něj určený pochopitelně zásadní částka.

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

Jak to celé dopadlo dnes už víme. „Krátká“ Fabia se udržela, ale Combi skončila a nejsem asi jediný, kdo malému kombi z Boleslavi docela fandil. Praktické, navýsost užitečné auto pro rodiny s omezeným rozpočtem, snesitelné i jako firemní auto. Kde je mu však dnes již konec. A podobně „zaříznutých“ projektů bychom nejen v koncernu VW našli více, u aut s cenovkou kolem 20-25 tisíc euro je pochopitelně tak vitelné zdražení v zásadě likvidační, nikdo s ním v původní kalkulaci projektu nepočítal.

Místo lepší ekologie si lidé půjdou do bazaru pro diesel

Co se tedy vlastně stalo? Moderní, po všech stránkách vyhovující auta se kvůli nemožnosti aplikace EURO 7 přestávají vyrábět. Automobilky často celý složitý vývoj vzdají rovnou (když za deset let mají spalovací motory končit, budete něco za hříšné peníze vyvíjet na pár let? Byli byste blázni. A blázni nedělají byznys.) a začnou přecházet na elektromobilitu. Zkrátka rezignují. A bazaristé mají žně, a na silnici přibude starších vozidel s horšími emisemi.

Soukromý prodejce nám lže do skryté kamery ohledně BMW X5 za 900 000 Kč. Důkazní video budí rozruch

Moment. Není to náhodou přesně to, co chtěla norma EURO 7 zamezit? Ano, vážení euroúředníci, vypadá to, že ano. Ale úplně stejně to vypadá, že se vám to tedy opravdu, ale opravdu velmi nepovedlo. Moderní spalovací auta nebudou, a lidé si půjdou pro deset let starý diesel do bazaru. Tak to bychom měli. „Ekologická změna dle EU v praxi“, tak nějak by se to mohlo jmenovat. Zajímalo by mne jediné. Jestli už to někomu v Bruselu došlo, nebo se stále vznáší na svém zelenkavém obláčku.

Finále je opravdu, ale opravdu nebezpečně blízko

Jaký je tedy současný stav? V září Evropská komise poprvé uznala námitky osmi zemí, mezi nimi i České republiky, a bude zmírňovat původní znění normy. V listopadu by mělo dojít ke schválení, a možná i posunu platnosti celé normy. Pokud se tomu tak nestane, nejpozději k 31.12.2025 skončí výroba a prodej vozidel se spalovacími motory, které nebudou schopny normu splnit. A že jich nebude úplně málo, je nejen z výše napsaného docela zřejmé. Jinými slovy, pomalu se s nimi můžeme začít loučit.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Není to škoda? Jak vnímáte „celou slavnou“ normu EURO 7 vy? Neměla by se nakonec dát raději „k ledu“?Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Neměla by se celá EURO 7 raději zrušit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články