Na emisní normě, která od prvního okamžiku svého uvedení vzbuzuje vášnivé diskuse a odpor je možná něco shnilého. A jejím tvůrcům to (pomalu) začíná docházet.
Jakkoli se v naší práci chceme vystříhat paušalizujících, ukvapených a zjednodušených soudů, již nyní je zřejmé jedno: norma EURO 7 se navždy zapíše do historie jako ta, která způsobila zdaleka největší odpor odborníků, výrobců automobilů a v konečném důsledku i motoristů. Zapíše se i jako norma pravděpodobně nejvíc odtržená od reality, navíc minimálně se sporným výsledným účinkem. Pokud ne dokonce s účinkem opačným, než který měla původně ve svém zadání. Pojďme se na ten ekologický zázrak z Bruselu podívat společně.
Na EURO 7 je možná víc věcí špatných, než těch dobrých
A začněme rovnou u termínů: EURO 7 má totiž vpravdě nelichotivý primát i zde: po sérii dlouhých odkladů, které místy připomínaly spíše grotesku ve stylu „ano/ne/již brzy/ne/ano/již brzy“ se konečně v únoru 2022 představila „v celé své kráse“, přičemž s tím posledním slovem v uvozovkách bych raději šetřil. A jakkoli byla pozdě uvedená, nebránilo to jejím tvůrcům ponechat šibeniční lhůtu pro zavedení všech nařízených do praxe: rok 2025. Profesionálové z oboru zalapali po dechu.
A když celý (nebojím se napsat paskvil) z Bruselu dočetli, dech jim došel úplně. A k tomu solidně vyschlo v ústech. I úplný začátečník v automotivu by si totiž celkem jasně uvědomil dva zásadní problémy: poprvé, nelze to stihnout, a to i kdyby se začala zeměkoule otáčet na druhou stranu. Zkrátka nelze, norma popisuje požadavky a hodnoty, na které ani nemáme přístroje, stejně jako nemáme metody, jak to vlastně budeme měřit. Typicky „perlička“ celé EURO 7 normy: emise vzniklé otěrem z pneumatik a brzd.
Nemá smysl platit něco, když budeme za pár let končit
A podruhé, pokud se do toho přeci jen pustíme, bude to stát tak nepředstavitelnou sumu, že to ve finále nedává smysl. Museli bychom ta auta zdražit o celkem nemalý peníz, a za něj nám je už nikdo kupovat nebude. A bylo „vymalováno“. V této souvislosti bych rád připominul výrok šéfa Škody, ve kterém hovořil o zdražení Fabie o 3-5 tisíc euro v souvislosti s normou EURO 7, což je na tak malé auto a poměrně napnutý rozpočet na něj určený pochopitelně zásadní částka.
Jak to celé dopadlo dnes už víme. „Krátká“ Fabia se udržela, ale Combi skončila a nejsem asi jediný, kdo malému kombi z Boleslavi docela fandil. Praktické, navýsost užitečné auto pro rodiny s omezeným rozpočtem, snesitelné i jako firemní auto. Kde je mu však dnes již konec. A podobně „zaříznutých“ projektů bychom nejen v koncernu VW našli více, u aut s cenovkou kolem 20-25 tisíc euro je pochopitelně tak vitelné zdražení v zásadě likvidační, nikdo s ním v původní kalkulaci projektu nepočítal.
Místo lepší ekologie si lidé půjdou do bazaru pro diesel
Co se tedy vlastně stalo? Moderní, po všech stránkách vyhovující auta se kvůli nemožnosti aplikace EURO 7 přestávají vyrábět. Automobilky často celý složitý vývoj vzdají rovnou (když za deset let mají spalovací motory končit, budete něco za hříšné peníze vyvíjet na pár let? Byli byste blázni. A blázni nedělají byznys.) a začnou přecházet na elektromobilitu. Zkrátka rezignují. A bazaristé mají žně, a na silnici přibude starších vozidel s horšími emisemi.
Moment. Není to náhodou přesně to, co chtěla norma EURO 7 zamezit? Ano, vážení euroúředníci, vypadá to, že ano. Ale úplně stejně to vypadá, že se vám to tedy opravdu, ale opravdu velmi nepovedlo. Moderní spalovací auta nebudou, a lidé si půjdou pro deset let starý diesel do bazaru. Tak to bychom měli. „Ekologická změna dle EU v praxi“, tak nějak by se to mohlo jmenovat. Zajímalo by mne jediné. Jestli už to někomu v Bruselu došlo, nebo se stále vznáší na svém zelenkavém obláčku.
Finále je opravdu, ale opravdu nebezpečně blízko
Jaký je tedy současný stav? V září Evropská komise poprvé uznala námitky osmi zemí, mezi nimi i České republiky, a bude zmírňovat původní znění normy. V listopadu by mělo dojít ke schválení, a možná i posunu platnosti celé normy. Pokud se tomu tak nestane, nejpozději k 31.12.2025 skončí výroba a prodej vozidel se spalovacími motory, které nebudou schopny normu splnit. A že jich nebude úplně málo, je nejen z výše napsaného docela zřejmé. Jinými slovy, pomalu se s nimi můžeme začít loučit.
Není to škoda? Jak vnímáte „celou slavnou“ normu EURO 7 vy? Neměla by se nakonec dát raději „k ledu“?Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!