Jak vysoká je dostatečná cena za bezpečnost v autě? Pro někoho jsou to miliony korun, někdo si za ně kupuje záplatu na svou paranoiu.
Historie Francie není historií, kterou by šlo jen tak označit za mírumilovnou. Naopak, jsou tady historické události, jež byly psané krví, a to doslova. Římani v Galii, stoletá válka, Velká francouzská revoluce. Gilotina od svého vynálezu nezahálela a milosrdenství nelze najít ani v moderních francouzských dějinách. Vždyť třeba někdejší prezident Charles de Gaulle drží poměrně smutný rekord v Guinnessově knize rekordů. Bylo na něj spácháno neuvěřitelných šestadvacet atentátů. Všechny přežil, velkou roli v tom hrálo jeho auto, Citroen DS.
Měl ho Fantomas a létal s ním, auto měl i prezident. A přežil
Díky jeho jízdním vlastnostem mohl prezident ujíždět z místa incidentu i na prostřelených pneumatikách. Mít tak aktuální novinku automobilky DS, mohla by tajná francouzská služba hrozby atentátníků de facto zcela ignorovat a vozit prezidenta, kde by se mu zlíbilo. Je tady totiž automobil, jenž přežije téměř všechno. DS 7 s označením VAUBAN je odvozen z modelu DS 7 E-TENSE 4×4 300 a je to obrněný plug-in hybrid ve speciální edici omezeného počtu kusů. Model se vyrábí ve Francii a jeho přestavba probíhá pod taktovkou společnosti WELP.
Ten sídlí v Hérimoncourtu, nedaleko od závodu v Mulhouse, v bývalé továrně Stellantis. DS 7 VAUBAN otevírá novou kapitolu spolupráce mezi skupinou WELP a společností DS Automobiles, kdy kooperace začala vytvořením vozu DS 7 ÉLYSÉE pro současnou francouzskou prezidentskou kancelář. DS 7 VAUBAN má pancéřování, které je zvenčí stěží patrné. Díky relativně nízké hmotnosti přináší DS 7 VAUBAN konkrétní odpověď na požadavek ochrany a diskrétnosti. A stále nabízí stejné dynamické vlastnosti jako DS 7 E-TENSE 4×4 300.
Navíc k jeho řízení není zapotřebí žádné speciální oprávnění, stačí běžné řidičské oprávnění skupiny B. I délka pancéřovaného SUV je stejná jako u klasického modelu a činí 4,59 m. Stejná je i údržba auta, tak je shodná se servisem standardního vozu DS 7, při klasifikaci „intenzivní používání“. O auto se postará některý z certifikovaných servisů sítě DS STORES. DS 7 VAUBAN vychází ze sériového modelu DS 7 E-TENSE 4×4 300, ovšem nese vysoce odolné díly z aramidových materiálů a HPPE (High Performance Polyethylene) vláken.
Magnum ho nezastaví, padouch může bezhlavě pálit z 5 metrů
Jsou zde díly z pancéřové oceli a také bezpečnostní skla. To zajišťuje úroveň ochrany VPAM 4, což je ochrana proti ručním střelným zbraním. Přestavba je navržena s maximální efektivitou z hlediska bezpečnosti a komfortu. Přináší jen minimální rozdíly v jízdních vlastnostech. Jak je to možné? Hmotnost vozu se zvýšila pouze o 164 kg. Brzdná dráha je tak stejná jako u DS 7 E-TENSE 4×4 300. A zrychlení z 0 na 100 km/h se prodloužilo pouze 0,2 sekundy z 5,9 na 6,1 sekundy. To je za mne docela zanedbatelný rozdíl.
Jízdní vlastnosti zůstaly výtečné díky unikátnímu systému odpružení. Poloměr otáčení 10,45 m je v segmentu prémiových SUV etalonem, skvělý pro manévrování pod palbou. Na proměnu interiéru dohlížejí specializovaní čalouníci, je dbáno na příkladnou úroveň stylu a kvality. Plastický znak VAUBAN a specifické ovládací prvky jsou jedinými detaily, které DS 7 VAUBAN odlišují. Vše je jinak skutečně decentní. Kromě doplňkové výbavy v obvyklém slova smyslu jsou na vyžádání k dispozici balíčky příplatkové výbavy pro zvýšenou ochranu.
Balistická ochrana VPAM 4
Jde o jednu ze základních tříd balistické ochrany v rozmezí VPAM 1 až VPAM 14 s rozpětím odolnosti proti rážím .22 Ir až 14.5×114. Aby bylo auto označeno za VPAM 4, musí odolat střelbě z ráže .375Mag ze vzdálenosti 5 metrů a z ráže .44 Rem Mag ze vzdálenosti 5 metrů.
Tedy například hasicí systém, uzavřený okruh ventilace, siréna a interkom. Pro komfort cestujících jsou v autě přídavné zásuvky USB či lampičky na čtení. Individualizace vozu je samozřejmě možná, nabízí se barvy karoserie, čalounění interiéru, výšivky. Ale také držáky vlaječek, počítá se s nasazením v diplomatických a státních službách. Jak má být auto používáno, je asi jasné, ale co vlastně znamená jeho název?
Cena je vysoká, ale to je i exkluzivita auta pro speciální účely
Opět bude zapotřebí krátká exkurze do historie. VAUBAN je odvozen od systému opevnění vystavěných na konci 17. století. Vaubanových opevnění je dvanáct v deseti různých francouzských departementech a jsou zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO. Markýz Sébastien Le Prestre de Vauban dohlížel na více než stovku opevnění ve Francii i v Evropě. Vaubanův systém byl základem několika pevností i v Asii a Africe. DS 7 VAUBAN je tedy speciální edice modelu a jeho dostupnost bude omezená.
Že auto nebude úplně pro každého, podmiňuje i jeho cena, která je v přepočtu z eur cca 3,96 milionu Kč. K řízení potřebujete pouze základní řidičské oprávnění. Na rozdíl od jiných obrněných vozidel, která často vyžadují profesionální licenci a speciální výcvik. První DS 7 Vauban již sjel z výrobní linky, takže pokud máte rádi francouzský šarm a máte pocit, že by vám hrozilo na silnicích nějaké nebezpečí, možná jste právě vy cílovou skupinou.