Nové funkce do každého automobilu předepsala EU a „vylhat“ se z toho nejde. Co musí být letos povinně v autě?

Evropská unie rozhodla o nás a bez nás a my přijdeme o desítky tisíc Kč. Namísto toho nám do auta přibydou nenáviděné systémy.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Mapuji situaci v rámci motorismu a automobilové oblasti nejenom v ČR, ale v celém světě. Zejména pak v Evropě, protože co platí u nás, nemusí platit u sousedů. A naopak. Člověk se pak vyhne pokutě, ani neví jak. Anebo si o pokutu doslova řekne. Rok 2025 přinesl do světa automobilů pořádnou dávku změn. Narazil jsem na „vibrace“ v rámci rumunského motoristického prostoru. Tam se durdí, že aktuálně nejde o nějaké kosmetické úpravy nebo drobné vylepšení, ale o povinné funkce, které budou muset mít všechna nová auta.

Nejde o povinnou výbavu ve stylu lékarničky, ale o asistenty

Evropská unie se rozhodla, že bezpečnost a moderní technologie musí být na prvním místě, a tak platí nové předpisy, které mění pravidla hry. Co to znamená pro nás, běžné řidiče? Začněme tím, co všechno musí nová auta povinně mít. Jednou z největších novinek je systém ISA, tedy Intelligent Speed Assistance. Jednoduše řečeno, auto bude vědět, jaká je maximální povolená rychlost na daném úseku, a pokud ji překročíte, systém vás upozorní.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jardy Š.

Pokud budete ignorovat varování, systém může dokonce omezit výkon motoru, aby vás donutil zpomalit. Ano, zní to trochu jako sci-fi, ale je to realita. Další povinnou funkcí je systém nouzového brzdění (AEB), který dokáže automaticky zastavit auto, pokud hrozí srážka. A co je na tom nejlepší? Funguje to nejen na auta, ale i na chodce a cyklisty. Takže pokud vám někdo nečekaně vběhne do cesty, systém zareaguje rychleji, než byste to zvládli vy. Mimochodem, zmínil jsem Rumunsko, ale pozor, tohle platí v rámci EU, tedy i u nás.

Nálepka na čelní okno je pro řidiče povinná. Platí, že kdo zapomene, zaplatí pokutu 72 000 Kč

Nová auta už bez zmíněných systémů nevyjedou z výrobních linek. A to pořád není všechno. Nová auta musí být vybavena také systémem detekce únavy řidiče. Pokud systém zjistí, že jste unavení nebo nepozorní, upozorní vás, abyste si udělali pauzu. Některé systémy dokonce dokážou navrhnout nejbližší odpočívadlo nebo čerpací stanici, kde si můžete dát kávu. Další povinnou funkcí je černá skříňka, která zaznamenává data o jízdě, jako je rychlost, brzdění nebo použití bezpečnostních pásů. A teď k otázce, kterou si asi kladete.

Úpravy nejsou levné, jde o destíky tisíc Kč a účet zaplatíme my

Kolik to všechno bude stát? Pravda je, že tyhle nové technologie nejsou zadarmo. Odhaduje se, že cena nových aut se kvůli těmto povinným funkcím zvýší o několik tisíc eur. A ano, ve výsledku to zaplatíme my, koncoví zákazníci. Tyhle investice se snad mohou vrátit v podobě nižších nákladů na opravy, nižší spotřeby paliva, a hlavně vyšší bezpečnosti. To je asi to nejdůležitější, nechci to hned všechno přepočítávat na peníze. A co když máte starší auto?

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Dobrá zpráva je, že tyto povinné funkce se týkají jen nových aut, takže pokud jezdíte ve starším modelu, nemusíte se bát, že byste museli něco dodatečně instalovat. Co si o tom myslí řidiči? Udělal jsem si rychlý průzkum mezi čtenáři a názory jsou samozřejmě různé. Někteří vítají změny s otevřenou náručí a těší se na bezpečnější a pohodlnější jízdu. Jiní si stěžují, že tyto technologie omezují jejich svobodu a dělají z řidičů jen pasivní pasažéry. Patřím spíše do druhé skupiny. Zejména když je tady riziko sběru osobních informací a hrozba jejich zneužití.

Jaké máte v autě asistenty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články