Zpětná zrcátka v moderních automobilech disponují funkcemi, o kterých se jejich předchůdcům ani nesnilo. A některé umí dokonce i zachránit životy.
V novějších modelech automobilů mají boční zrcátka nově i několik funkcí, o kterých si mnozí uživatelé nemusí být ani vědomi. Přeci jen, leckdo z nás je pořád „ze staré školy”, kdy zrcátka sloužila ponejvíce k tomu, aby v nich bylo vidět, co se děje za námi. Pokrok však dorazil i do těchto, kdysi navýsost jednoduchých (ale ne vždy levných) bezpečnostních pomocníků. Pomohou vám zaparkovat a ochrání vás před nárazem do jiného vozidla. K tomu se sice používaly vždy, ale nyní to umí ještě efektivněji. Pojďme se na to podívat společně.
I hodně drahá auta měla kdysi standardně jenom levé zrcátko
Ještě před nějakými 40 lety nebylo zrcátko samozřejmým prvkem výbavy auta. Tehdy je nová auta musela mít jen na levé straně, od řidiče. Kdo si pamatuje na první model Ferrari Testarossa, dá mi za pravdu, jak neuvěřitelně absurdně to vypadalo. Nebo jste si mohli dokoupit i to pravé, ale pořád bylo menší. Naše první Fabia, stejně jako Mercedesy řady W 201 a W 124 (nejen) by mohly vyprávět. V dnešní době s tím ale nikdo neexperimentuje a dokonce k těmto zdánlivě jednoduchým automobilovým prvkům se naopak přidávají další funkce.
Jednou z doplňkových funkcí je sklopení zrcátek při jízdě vzad. Tato nadmíru užitečná funkce vznikla proto, aby řidič při parkování viděl například čáru ohraničující parkovací místo nebo obrubník, který by mohl poškodit ráfky. Což je možnost, kterou mnozí milují a ostatní nenávidí. Proč? Zároveň může pomoci i překážet, protože pokud například zaparkujeme blízko zdi nebo sloupu, v zrcadle vidíme kola a zem, nikoli obrys auta a překážku, která nejsme si jisti, zda do něčeho nenarazíme bokem.
Sklápění pravého zrcátka je oblíbená funkce
Samozřejmě můžete toto sklápění vypnout, případně upravit podle svých preferencí. Způsoby, jak toho dosáhnout, se liší v závislosti na výrobci, ale vždy jsou popsány v uživatelské příručce. Funkce samozřejmě funguje pouze v případě, že máme elektricky polohovatelná zrcátka a většinou ji najdeme také u lépe vybavených aut. U modelů bez této zabudované funkce nezbývá, pokud chcete opravdu vidět na obrubník, sklonit pravé zpětné zrcátko ručně, resp. jeho servoovládáním. Je to pomalejší varianta, nicméně funguje.
Zobrazení auta v mrtvém úhlu může zachránit životy
Další užitečnou „vychytávkou“ je snímač mrtvého úhlu. U drtivé většiny vozů nás na něj upozorňuje výstražné světlo (například ve tvaru trojúhelníku), umístěné na okraji krytu zrcátka. Tento snímač se používá k signalizaci, že vozidlo vedle vás může být v tzv. slepém úhlu, ted těsně vedle nás, nicméně v zrcátku přesto není vidět. Tato funkce není obtěžující, neodvádí pozornost, naopak vás může zachránit před mnoha nehodami. To je zásadní, v případě nehody s ublížení na zdraví hrozí řidiči 18 měsíců bez řidičského průkazu.
Vozy Hyundai a Kia (a pochopitelně nejen ony) mají navíc kameru zabudovanou přímo v zrcátku, jejíž obraz se zobrazí na sdruženém palubním přístroji, když řidič zapne blinkr. Jeho úlohou je odhalovat mrtvý úhel, ale také díky němu můžeme zabránit zachycení ráfků o obrubník. Korejci tak přišli s opravdu skvělou možností, která je velmi chválena, protože neruší obraz ze zrcátka, jen zkrátka více zobrazuje.
Automatické sklápění i zatmívání dokáže hodně usnadnit život
Další funkcí je automatické sklápění bočních zrcátek. Zdá se to samozřejmé, ale v úzkých místech vám tato funkce přijde nadmíru vhod. Doba, kdy jste museli obejít auto a ručně sklápět zrcátka, je definitivně pryč. Nyní stačí stisknout jedno tlačítko v kabině a samy se složí. To se hodí, když to map naprosto nejvíc potřebujete, tedy například ve velmi úzkých parkovacích místech a úzkých ulicích.
Poslední funkci (zejména vnějších) vnějších zpětných zrcátek, která se objevuje ve stále větším počtu automobilů je jejich automatické zatemňování. V noci, když je za námi vozidlo (speciálně s „pronikavými“ LED, laserovými a celkem podobnými typy světlometů) dokážou tyto celkem účinně odrážet světlo do očí řidiče. A stejně jako to vnitřní dokážou i vnější díky senzorům zajistit, že odražené světlo není tak ostré.
To je již slušný výčet funkcí na „obyčejné“ zrcátko, co říkáte?