Většina prémiových značek počítá s tím, že jejich zákazník bude ochoten za „exkluzivitu a prémiovost“ patřičně připlatit. Tím spíš ale vynikne nabídka, kdy tomu tak evidentně není.
Koupit si a provozovat v dnešní době auto pouze se spalovacím motorem zavání tak trochu masochismem. Ze všech stran se na nás valí hesla ekologických aktivistů (a namnoze už i úřadů) o tom, jak je auto hlavním nepřítelem této planety a jak pouze elektromobil je cestou ke světlým zítřkům. Naštěstí je stále možnost si pořídit chytrý kompromis mezi benzínem a podlahou s bateriemi. A vzít si tak z obou táborů to nejlepší. Hybridním modelům zatím „kvete pšenka“, u SUV náročných na spotřebu pak o to více. Pojďme se na jedno zajímavé podívat společně.
PHEV jako řešení pro bezemisní zóny i pro dálnice
Plug-in hybridní vozy (PHEV) jsou díky své schopnosti ujet relativně dlouhou vzdálenost jen na baterie, a přitom se spolehnout na benzínový motor celkem skvělou kombinaci tradičního spalovacího pohonu s elektrickým mechanismem. To z nich dělá univerzály vhodné pro použití jak na dálnicích, tak ve městě. Nevím, jestli právě toto bylo motivací známého švédského výrobce k sestrojení hybridního modelu za opravdu konkurenční cenu, pravdou zůstává, že pro některé méně prémiové značky bude tento model nepříjemným konkurentem.
Hybridní SUV XC40 od Volva je koncipováno jako model schopný ujet až 45 km bez sepnutí benzínového motoru. A který tak může bez zaváhání vjíždět do nízkoemisních nebo bezemisních zón. Ty v současné době přibývají jako houby po dešti, přičemž speciálně třeba Španělsko je v „zakazování vjezdu“ opravdu velmi aktivní. Volvo se tedy rozhodlo snížit cenu PHEV verze svého bestselleru pro španělský trh v přepočtu zhruba o 350 000 korun, což jeho cenovku posunulo na dohled 900 000 korun.
Prémiový produkt za vcelku neprémiovou cenu
Náhle tak prémiová značka může směle konkurovat výrazně méně prémiovým korejským nebo čínským modelům, se všemi výhodami, které vlastnictví Volva přináší. Široká servisní síť po Evropě nebo propracovaná aktivní i pasivní bezpečnost jsou jen některými z nich. Pro motoristy, kteří neplánují rovnou přejít na elektrický pohon, by tak nabídka kompaktního SUV XC 40 za opravdu neprémiovou částku mohla být velmi zajímavá. Speciálně pokud velmi zvažují poměr výkon/cena – a ten dnes zvažujeme v podstatě všichni.
V českém konfigurátoru se nyní nabízejí dva modely SUV s plug-in hybridním pohonem – XC 60 a XC 90. Cena prvního, tedy levnějšího, začíná od 1 430 000 Kč. To v porovnání se španělskou nabídkou nevypadá jako příliš výhodná koupě, jakkoli je pochopitelně XC40 menší než středně velké XC60. Rozdíl v ceně je však více než půlmilionový a to je pravdu hodně, i přes všechny výhody, které plug-in hybridní pohon nabízí. Možná by stálo za to oslovit české zastoupení Volva s tím, jestli nemíní obnovit nabídku i pro český trh. Přesto jsme toho názoru, že českým trhem zamává, protože mnoho našich čtenářů potvrdilo, že si auto hodlají i dovést po vlastní ose.
Zatím se totiž na českých stránkách Volva skví nápis „Velmi se omlouváme, ale z důvodu výprodeje dostupné výrobní kapacity XC40 Recharge Plug-in Hybrid došlo k úpravě platných ceníků / konfigurátoru modelového roku MY24 jejich vyřazením z aktuální nabídky. Děkujeme za pochopení.“ To nezní zrovna moc povzbudivě, současně ani moc obchodně. Myslím, že by Volvo s tímto modelem o zákazníky nemělo nouzi. Jak to vidíte vy, mělo by plug-in hybridní SUV od Volva za cenu kolem 900 tisíc smysl i v Čechách? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!