O čínské invazi do Evropy nemá cenu příliš spekulovat, jestli přijde a kdy, čínská auta v Evropě už dávno jsou. Toto SUV navíc mezi nimi celkem vyniká.
Není to tak dávno, co jsme jako redakce AutoŽivě.cz uspořádali českou premiéru pro „sublabel“ čínského Dongfengu, značku Voyah. A je to jen několik hodin, co mi v mailu „přistálo“ deset nejzajímavějších vozů z právě skončeného autosalonu v Pekingu. Nebudu vás napínat, devět jich bylo čínských, ten desátý (staronový Renault 5 EV) zachraňoval čest evropského kontinentu. Ale ani to možná není ta hlavní zpráva. Hlavní zpráva je to, za jaké ceny dokáží Číňané vyrobit skvělá auta. Třeba jako tohle SUV. Pojďme se na něj podívat společně.
Kromě iPhonů nebo tenisek vyrobí v Číně cokoli. I auta
Je navíc zajímavé, jak jsme nyní téměř všichni v úžasu z toho, jak umí Čína vyrábět. Jak levně, a především jak rychle. Nesvázáni evropskými byrokratickými postupy, bez Evropské unie a jejích nekonečných omezení (a tak trochu i „klacků pod nohy“) a s dokonale zvládnutými digitálními systémy jsou Číňané schopni chrlit nové vozy a obnovovat modelové řady s rychlostí, o jaké se tradičním „tvůrcům automobilů“ z Evropy ani nezdálo. Přičemž na probuzení ze snu už nemají příliš mnoho času.
To jsme ale nevěděli dřív? Vyrábí snad Apple iPhony v Americe? Nepochází alespoň část vašeho šatníku z Číny? A co třeba nový notebook? Tak vidíte. U všeho bereme tak trochu za samozřejmé, že na výrobním štítku najdeme „Made in China“. A u aut nás to má šokovat? A co ještě nás, novináře, a vás, čtenáře. Tam bych to ještě pochopil. Ale u kapitánů evropského automotivu? Tam bych čekal trochu větší informovanost. Speciálně pokud ta nová auta z Číny míří do Evropy. Nebo v ní už jsou.
Chery má již svoje ryze evropské ceny
Což je přesně případ čínského výrobce Chery, který to s Evropou myslí vážně již dlouhá léta. Patří přitom mezi čínskou „top pětku“ (spolu s Nio, BYD, SAIC a Dongfengem) a nenechává nic náhodě – uvedl na evropský trh i svoji podznačku Omoda, s modely zaměřenými mimo jiné na opravdu povedený design. A jasně cílícími na ty, pro něž je evropská produkce již tak trochu „okoukaná“ a nudná. A v neposlední řadě i drahá. Neb pokud někdo nezaregistroval v podstatě nekonečné zdražování během posledních let, tak pravděpodobně nežije v Evropě.
Na našem starém dobrém kontinentu se totiž stalo jakousi „dobrou evropskou tradicí“, že se ceny plynule rok od roku zvyšují, a jeden se pomalu nestačí divit, co si tradiční výrobci za svoje tradiční výrobky dokáží říct. Když se pak zjeví konkurence z Číny, je náhle poprask. Omoda 5 se totiž kupříkladu nabízí již ve Španělsku za zcela evropskou cenu, včetně všech daní a poplatků. Tedy nikoli čínskou cenu. Přesto dokáže být o třetinu levnější než třeba naše Škoda Karoq.
Když evropská konkurence cenově pokulhává
Za 685 tisíc korun v přepočtu totiž nabízí plnou výbavu, včetně koženého čalounění, veškerých digitálních asistentů, pokročilého hlasového ovládání nebo panoramatické střechy. A pod kapotou má moderní, přeplňovanou „jedna šestku“ o výkonu 185 koní. S průměrnou spotřebou 7,5 litru. V zásadě velmi podobný Karoq pořídíte v plné výbavě (kde vám bude přesto na Omodu leccos chybět, například kožené čalounění nebo panoramatická střecha) za 840 tisíc korun. S 1,5 TSI o výkonu 150 koní. To je celkem nepoměr, co říkáte?
Chery/Omoda se navíc netají tím, že Španělsko je první evropskou destinací, s ohledem na lodní dopravu celkem pochopitelně. Avšak zdaleka ne poslední. Dá se tedy celkem reálně předpokládat, že zanedlouho bude v prodeji třeba i v Německu. Stejně jako že v ceně je prostor pro slevu, neboť čínské automobilky v Evropě prodávají opravdu s citelným ziskem. Jak to vnímáte vy, přizpůsobí se Evropa čínským cenám, nebo to bude opačně? Dejte nám vědět do diskuze pod článkem, děkujeme!