Osobní mobilita ve městě a okolí s pomocí auta, se kterým zaparkujeme téměř kdekoli a jehož provoz stojí pár korun, dává možná větší smysl než všechny velké elektromobily.
Malé, úsporné auto za konkurenceschopnou cenu vždy bylo a zůstane skvělou volbou do města. Není divu, že jsou tak oblíbené nejen mezi ženami („na velikosti nezáleží, miláčku“), ale i mezi carsharingovými společnostmi. Pochopitelně, každý si raději na pár hodin půjčí něco, s čím zaparkuje kdekoli, než přerostlý sedan. Mezi tímto typem nabídek je tedy stále větší konkurence, což se promítá do akcí a slev, které mají přilákat zákazníky. Jedno z nejlevnějších a dobře vybavených mikroaut stojí méně než 150 000 korun. Pojďme se na něj podívat společně.
Osobní mobilita v podobě mikroauta pro město a okolí
A není asi divu, že speciálně v přelidněných asijských metropolích Japonska nebo Číny si přednosti podobných mikroaut uvědomují více než dobře a trh s nimi je tam stejně tak konkurenční jako s jakýmikoli jinými automobily. Nikdo se zkrátka nepozastavuje nad (vcelku logickou) myšlenkou, že pokud bojujeme s přelidněním a místem ve městech, je známkou racionality se v tom městě pohybovat v něčem, co nejméně omezí místo pro jiné a současně mi to zajistí přepravu z bodu A do bodu B.
V dešti i mrazu, dodávám jen tak na okraj pro ekologické aktivisty, kteří by nejraději na podobném místě viděli kolo, v tom horším případě elektrokolo nebo elektrokoloběžku. Kolo je sice moc fajn, ale s taškami s nákupem a v průtrži mračen auto opravdu doceníte. A je celkem jedno, jak je velké, pokud se stejně většinu času pohybujete ve městě a jezdíte sami. Čechy preferovaná „městská SUV“ pro takový účel nejsou opravdu ideálním řešením.
Přes malé rozměry skvělý výkon a slušná výbava
Jedno z nejnovějších malých vozítek se do Evropy začíná dovážet z Číny, jmenuje se Changan Lumin EV, a jakkoli by tomu příznivá pořizovací cena (6 650 euro, v přepočtu zhruba 150 tisíc korun) mohla nasvědčovat, nejedná se o žádný „Velorex z Číny“. Ostatně posuďte sami: Podle verze disponuje malý Lumin motorem o výkonu 30 nebo 35 kW (a točivém momentu 87 Nm), s dojezdy od 155 do 210 km. Speciálně ta druhá hodnota je něco, co je pro městský a příměstský režim zcela dostačující.
Baterie má v prvním případě kapacitu 12,92 kWh, varianta na 210 km pak 17,65 kWh. Že je to směšně málo, na běžných 60 kWh a více? Ano, ale tady také pracujete se zcela jinými hmotnostmi, ve finále tak na dojezd 210 km stačí i lehká, malá baterie s kapacitou necelých 18 kWh. A nejedná se přitom o žádné „lenochody“: i nejslabší verze umí být na stovce za zhruba 6,5 sekundy, nejsilnější ještě o půl sekundy dříve. Zesměšnění na každém semaforu? Bavil bych se zřejmě denně.
Ženy jsou po něm jako divé, při jeho kvalitách není divu
A je přitom asi úplně jedno, že maximální rychlost jen o pouhý kilometr tu stovku překračuje. Potřebujeme ve městě (a za městem) více? Myslím, že nikoli. Sympatická karoserie osloví především ženy, není tedy divu, že ze 140 800 kusů, prodaných v roce 2023, jich plných 77 % zakoupily zástupkyně něžného pohlaví. Asi žádný muž by se ale nestyděl jezdit ve městě za „nula celá nic“, a ještě zaparkovat kdekoli (rozměry délka/šířka/výška: 3 270 / 1 700 / 1 545 mm, rozvor náprav je pak 1 980 mm).
Minielektro za 150 tisíc? Kde ho máte, vezmu si jedno. Dává mi to jako řešení osobní mobility výrazně větší smysl než drahá a těžká elektro-SUV, s cenou hodně přes milion a hmotností blízko dvěma tunám. Příšerné. Jak to vidíte vy? Dávalo by vám takovéto mikroauto také smysl, alespoň pro město a okolí? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!