Problém pro všechny řidiče v EU bez ohledu na to, jak často jezdí do zahraničí. Motoristé s mezistátní praxí pak mají velký problém.
Prchnout za kopečky. Výraz, který zná spousta lidí, ale jde téměř do jednoho pouze o dříve narozené. Tak narozené, že si pamatují, jaké to bylo žít v dobách komunismu. Prchnout za kopečky znamenalo emigrovat, odejít z Československa do zahraničí. Mne tento výraz napadl v jiné souvislosti. Ve vztahu k tomu, že když člověk udělá přestupek v jedné zemi, tak v dalším státě jako by se to nestalo. Nové pravidlo pro řidičské průkazy, které bylo nedávno přijato v celé Evropské unii, přináší ale zásadní změny.
Změna platí pro celou EU a týká se všech evropských řidičů
Změny, jež by měly zvýšit bezpečnost na silnicích a zároveň sjednotit pravidla napříč členskými státy. Tato novinka má zamezit tomu, aby se řidiči, kteří se dopustí závažných přestupků, vyhnuli trestu jen díky tomu, že překročí hranice. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Pokud dodržujete pravidla, nemusíte se ničeho obávat. Ale pokud patříte mezi ty, kteří si myslí, že za hranicemi mohou jezdit, jak se jim zlíbí, měli byste zbystřit.
Tady asi padne kosa na kámen. Ne hned, ale jednou určitě. Doposud platilo, že informace o odebrání řidičského průkazu nebyly mezi členskými státy EU sdíleny. Znamenalo to, že i když jste například ve Francii přišli o řidičák kvůli řízení pod vlivem nebo vysoké rychlosti, mohli jste se klidně vrátit domů a dál řídit, jako by se nic nestalo. Tento systém umožňuje i těm nejnebezpečnějším řidičům pokračovat v ohrožování ostatních účastníků provozu.
Od kdy to začne platit?
Redakce AutoŽivě.cz dohledala, že podle oficiálního dokumentu Evropské komise, schváleného dne 1. února 2024, budou členské státy povinny sdílet informace o odebraných řidičských průkazech prostřednictvím centrální databáze. Ministerstvo dopravy ČR v této souvislosti uvedlo, že novinka bude implementována nejpozději do roku 2028.
Teď se to ale mění. Evropská rada schválila nový návrh, jenž zavádí povinnou výměnu informací o řidičských průkazech mezi členskými státy. Jak je to tedy třeba chápat? Pokud vám bude odebrán řidičák v jedné zemi, nebude vám umožněno řídit ani v zemi jiné. Tento postoj je součástí širšího plánu EU na zvýšení bezpečnosti na silnicích. Do roku 2050 chce EU dosáhnout nulového počtu úmrtí nebo vážných zranění na evropských silnicích.
Já bych si to přál. Opravdu, bez špetky ironie. Ale mám obavu, že to prostě není možné. A nevím, jestli toto pravidlo tomu pomůže. Možná ano. Sdílení informací o řidičských průkazech by mělo zamezit tomu, aby se nebezpeční řidiči vyhýbali trestu, a zároveň by mělo odradit ostatní od porušování pravidel. Já nemám rád sdílení informací. Je to pro mne dost zásah do soukromí. Přesto redakce AutoŽivě.cz oslovila odborníky, aby získala i objektivní názor. Odpůrci tohoto opatření upozorňují na možný zásah do soukromí a zneužití dat o řidičích. Podle kritiků by bylo lepší zavést přísnější kontrolu na vnitrostátní úrovni.
Pokuta v Německu pro polského řidiče znamená zákaz v Česku
Než jsem se zamyslel, jak to bude u nás, na odpověď jsem narazil v další větě. Zakomponování nového pravidla do praxe bude trvat až tři roky. Další součástí výše zmíněného návrhu je zavedení digitálních řidičských průkazů, které budou platné v celé EU. Tento koncept by měl usnadnit a zjednodušit kontrolu řidičských průkazů. Nebude to dlouho trvat a digitální řidičáky budou uznávány napříč celou Evropou.
Časy se mění a digitální budoucnost se pomalu stává současností. Pro české řidiče to znamená, že pokud přijdou o řidičský průkaz například v Německu kvůli řízení pod vlivem alkoholu, nebude jim umožněno řídit ani v Česku. Ministerstvo dopravy ČR však upřesnilo, že pravidlo se nebude vztahovat na menší přestupky, jako jsou nezaplacené pokuty za parkování.
USA už to používá
Redakce AutoŽivě.cz dohledala, že podobný systém už dlouhá léta funguje v USA, kde jednotlivé státy sdílejí informace o řidičských přestupcích a zákazy řízení se automaticky přenášejí mezi státy. Evropská unie se tímto krokem snaží o podobnou unifikaci pravidel napříč členskými zeměmi.
Co si o této změně myslíte vy? Je správné, že zákaz řízení bude platit ve všech zemích EU? Nebo je to zbytečné omezení? Podělte se o svůj názor v komentářích!