Lesklé mřížky chladiče, ale také součásti motor, obsahují chrom. Existuje typ, který je pro člověka nebezpečný.
Problém s chromem zná asi každý, kdo viděl film Erin Brockovich. Herečka Julia Roberts ve snímku bojovala se společností, která používala šestivaleční chrom pro ošetření nádrží na vodu. Kapalina unikající do okolí pak způsobovala hrubá zdravotní poškození obyvatel široko daleko. Evropská unie představila nová nařízení, která zakazují používání chromovaných prvků na automobilech. A to od roku 2024.
Chrom je škodlivý, může způsobovat rakovinu
Tato změna vychází z důvodů ochrany životního prostředí a snahy omezit uvolňování karcinogenních látek do ovzduší, které jsou spojené s výrobou chromu. Chromové nárazníky, mřížky, ráfky kol, kryty nábojů a koncovky výfuku jsou běžnými součástmi automobilů, které dodávají vozům lesklý vzhled a antikorozní ochranu. Avšak při výrobě chromu dochází k uvolňování toxických plynů, které jsou 500krát toxičtější než nafta.
Nebezpečné látky mohou způsobit závažné zdravotní problémy, včetně rakoviny plic. Evropská unie navrhuje snížit emise karcinogenních látek při výrobě chromu pomocí chemických látek, které redukují výpary. Nicméně tyto látky mohou také být toxické, což přináší nové problémy. Tato změna bude mít potenciálně obrovský dopad na společnosti, které působí ve výrobním sektoru a stále používají tradiční chromování.
Někteří výrobci mohou přejít na alternativní, méně škodlivý, trojmocný chrom, ale tato možnost může být dražší a povrchová úprava méně estetická. Navíc třeba v leteckém průmyslu, který je dalším velkým uživatelem chromových dílů, to není tak jednoduché. Trojmocný chrom nesplňuje specifikace ministerstva obrany USA pro tloušťku, tvrdost a odolnost proti korozi.
Některá odvětví se bez chromu zatím neobejdou
To znamená, že průmysl potřebuje více času na nalezení nových řešení. Kalifornie již schválila zákaz chromování až v roce 2039, což je zhruba 15 let po navrhovaném evropském zákazu. Výměna chromovaných prvků za méně škodlivé alternativy představuje jistě výzvu pro automobilový i ostatní průmysl. Ovšem z dlouhodobého hlediska může vést k ochraně životního prostředí a snížení zdravotních rizik spojených s emisemi karcinogenních látek.