Od 1. září platí nové předpisy pro řidiče v EU. Změny jsou velmi zásadní, každý si je musí přečíst

Nová nařízení Evropské unie pro rok 2023 se dotknou de facto každého řidiče, ať již se pohybuje pouze na území České republiky, nebo vyjíždí do zahraničí. A je dobré je znát.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Evropská unie čas od času přichystá změny, které se sice týkají „Evropy“, ale s ohledem na naše členství se pochopitelně týkají i nás. A v zásadě úplně stejně, jako by je vymysleli a schválili čeští zákonodárci. Jen s tím rozdílem, že v tomto případě platí opravdu plošně a týkají se tedy nás, stejně jako třeba Italů nebo Španělů. Ty aktuální se týkají především řidičských průkazů, pravidelných prohlídek stejně jako třeba hladiny alkoholu v krvi, platné v celé Evropě. Pojďme se na to podívat společně.

Zvýšení hmotnosti pro skupinu B jako úlitba elektromobilům

Jednou z nejzajímavnějších chystaných změn je zvýšení maximální povolené hmotnosti vozidla, které lze řídit s řidičským oprávněním skupiny B, stejně jako digitalizace dokladů. Dnes mohli řidiči, kteří získali řidičské oprávnění po 1. lednu 1999, řídit automobily s maximální povolenou hmotností 3,5 tuny. Nyní má být tato hodnota zvýšena na 4,25 tuny, za předpokladu, že máte ŘP alespoň dva roky. Netřeba asi dodávat, co bylo pravděpodobnou příčinou této změny: některá elektromobilní SUV se přes 3,5 tuny přehoupnou celkem lehce.

Nejlepší důkaz nesmyslnosti elektromobilů? Prezident za volantem elektrického Hummeru: „To má být náš vzor?“

A to by nebyla Evropská unie, aby se tomuto nesmyslnému pojetí „ekologie na čtyřech kolech“ nepřizpůsobila tím nejjednodušším způsobem. Zkrátka zvednutím limitu pro skupinu B. Dosud bylo 3,5 tuny bez problémů dostačujících a překročení se dělo ve výjimečných případech, ani to však nestačí. Místo snahy o opravdu racionální osobní (elektro)mobilitu, šetřící hmotnost a ve výsledku i velikost baterie (a tedy i ekologii) zlegalizujeme opačný extrém. Jak bruselské.

Digitalizace řidičských průkazů by měla být samozřejmostí

Součástí návrhu změn je i digitalizace řidičského průkazu. Digitální řidičský průkaz by tak mohl dostat druhou šanci: cílem je, aby v případě policejní kontroly nebo při zapůjčení auta stačila odpovídající aplikace v chytrém telefonu. Uvažuje se také o QR kódu pro kontrolní kartičku řidičského průkazu místo současného čipu, aby byla odolnější proti padělání. To není nic, co by tuším komukoli vadilo, spíše je s podivem, že to v roce 2023 ještě není samozřejmostí a máme plné peněženky plastových kartiček.

Od 70 let: kontroly způsobilosti k řízení

I u nás hojně diskutovanou změnou budou pravidelné, pětileté kontroly seniorů nad 70 let věku. Taková je již praxe v některých zemích EU. Podle návrhu směrnice musí všechny členské státy omezit řidičské průkazy pro lidi ve věku 70 let na maximálně 5 let. To usnadňuje zavedení prohlídek způsobilosti nebo opakovacích kurzů ve všech členských státech. Řidičský průkaz se pak musí ve stáří pravidelně vyměňovat. Zatím není  jasné, zda (a v jakém rozsahu) se to bude realizovat i u nás a jak by taková kontrola mohla vypadat.

Změny v bodovém systému 2024: Čtyři pásma pokut, vyšší tresty a další novinky pro řidiče jsou zde

„Řidičák na zkoušku“ je již v Čechách schválen, novinkou je ale to, že rámcové podmínky pro řízení s doprovodem mají být standardizovány a uznávány v celé EU . Pak by byla možná jízda s doprovodem přes státní hranice. Rovněž má být zavedena celoevropská standardizovaná zkušební doba v délce 2 let. Jinými slovy, pokud si bude mladý řidič chtít vyzkoušet i jízdu po evropských silnicích, nebo „odřídit“ kus cesty u rodinné dovolené do Chorvatska, bude mít nově možnost a v rámci EU jej nebude nikdo sankcionovat.

Chystané změny řidičských průkazů pro rok 2023

  • Řízení vozidel o hmotnosti 4,25 tuny s oprávněním třídy B
  • Uznání oprávnění B96 i v zahraničí
  • Digitální řidičský průkaz a QR kód
  • Odebrání řidičského průkazu: uznávání v celé EU
  • „Řidičák na zkoušku“ od 17 let, řízení s doprovodem a jednotná zkušební doba
  • Od 70 let věku kontroly způsobilosti k řízení

Navíc pro řidiče, kteří přišli o řidičský průkaz, má být situace v Evropě jednotnější. ADAC informuje, že zákaz řízení uložený v Itálii bude platit i v Německu. Kromě toho má být zaveden jednotný limit na konzumaci alkoholu a drog v jednotlivých zemích. To druhé je pak něco, co můžeme kvitovat jedině s povděkem, rozdíly mezi jednotlivými zeměmi (často o půl promile) nutili řidiče k neustálému zjišťování, kde si na dovolené pivo po obědě dá mohou, a kde nikoli.

Jak vidíte nová nařízení ze strany EU vy? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Co říkáte na nařízení EU?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články