Konkurovat některým SUV s povedenými motory není nic lehkého, i když jde z jejich strany jen o facelift. Pokud mají navíc skvělou cenu, má konkurence o „zábavu“ postaráno.
Některým evropským výrobcům by možná spolu s materiálem a komponenty mohli dovážet i kartony s léky proti bolení hlavy, minimálně pro jejich management, který má na starost tvorbu cen. Pomalu dnes a denně jsme totiž svědky toho, jak se na trhu objeví nový model s cenovkou, která byla ještě před několika měsíci pro Evropany zcela nepředstavitelná. A nám, zákazníkům, začíná docházet, jak levně se dá vyrobit moderní automobil. A jak jsme pravděpodobně opravdu „dobří“ v přeplácení evropských automobilek a jejich produktů. Pojďme se na jeden takový případ podívat společně.
Pod kapotou benzínová „jedna-pětka“ turbo, 180 koní, 290 Nm
A rovnou dodávám, že tento „případ“ nemá pod kapotou kabely, elektromotory a pod podlahou jednu velkou baterii, nýbrž zcela podle starých „not“ potřebuje ke svému životu tu a tam občas zajet na „benzinku“, kde doplní zásobu energie a vyrazí opět na další cesty. A tím, co ho na těchto cestách pohání, je zcela nový, moderní přeplňovaný 1,5litrový čtyřválec o výkonu 181 koní a točivém momentu 290 Nm. Vcelku velké SUV pak dokáže rozpohybovat na celkem příjemných 200 km/h.
Výrobcem je čínský koncern Geely, který je (stejně jako jeho konkurenti SAIC/MG, Chery nebo BYD) na cestě do Evropy, resp. v Evropě dávno je. A je jedním z důvodů, které nedávají spát za desítky let tak trochu ukonejšeným manažerům evropských automobilek, kteří zkrátka ještě před několika lety s něčím podobným vůbec nepočítali. Dlužno dodat, že to asi ani v té Číně ne. A dlužno dodat podruhé, že to celé se odehrává v situaci, která je pro evropský automotive asi jednou z nejhorších za celou dobu jeho fungování.
Evropské automobilky opravdu trpí, tak trochu vlastní vinou
Pokud ne tou úplně nejhorší. Počítejte se mnou: Covid, krize v dodávkách čipů, válka na Ukrajině a naposledy EURO 7 a zákaz spalovacích motorů v roce 2035. Není toho nakonec na evropské automobilky příliš? Je, a když se k tomu přidají propad prodeje evropských vozů v Číně a invaze čínských výrobců do Evropy, je to pomalu na „balení krámu“. Nebo minimálně „balení modelů“. Kdo si dnes vzpomene na Clio „v kombíku“, Fabii ve stejném provedení nebo povedenou dvojici Audi A1/A2?
Nikdo. Protože nejsou mezi námi a nebudou, výrobcům se to zkrátka nevyplatí. SUV se (zatím) vyplácí, nicméně s tímto od Geely budou mít poměrně těžké pořízení. I když se jedná „pouze“ o facelift modelu Geely Coolray, který se pro modelový rok 2023 rozhodl změnit sportovní přední nárazník, doplněný navíc upravenou mřížkou chladiče. Pod kapotu nasadit zcela nový motor a doplnit jej zcela novým stupněm výbavy pod názvem Champion. Šampionem se ale stane minimálně ještě v jedné kategorii: ceně.
Cena, jak už to bývá, je extrémně atraktivní
Při přepočtu z čínské ceny vychází i s tímto faceliftem pro rok 2023 na zhruba 260 tisíc korun. Což je absurdně nízká cena. Mimochodem, Coolray je nejprodávanější čínské auto mimo Čínu, což o něčem svědčí. S takovouto motorizací, kvalitou a výbavou – a především cenou – by tuším nemělo problémy uspět ani na našem trhu. Jak to vidíte vy, nechali byste se zlákat „na Číňana“ za takovouto cenu? Dejte nám vědět do diskuze pod článkem, děkujeme!