Řidič spal pouze šest hodin. Jestli je to dost, nebo málo, bude rozhodovat stát a zákon.
Utahovat šrouby, drtit daňové poplatníky, tlačit řidiče víc a víc do kouta. To je evidentně snaha vlád nejedné země na světě. Jakkoli nikdo nemůže schvalovat řízení pod vlivem alkoholu, ani v tomto ohledu neexistuje napříč jednotlivými státy shoda. U nás je tolerance alkoholu nulová, jinde si člověk může dát před jízdou třeba pivo. Otázkou je, jak je možné nastavovat pravidla tak odlišně? Nicméně nejde jen o alkohol.
Odběr krve pro podezření, že řidič nespal, se stává realitou
Vědci v jedné australské studii přišli s tvrzením, že horší než alkohol je únava. Že je třeba toto řešit, sledovat, kontrolovat. A ideálně postihovat pokutami. Má se za to, že únava hraje roli přibližně u 4 % smrtelných dopravních nehod. Nový výzkum by tedy mohl v tomto duchu poskytnout základ pro stíhání řidičů i za řízení, když jsou ospalí a unavení. Díky studii vznikly nové krevní testy, které mohou být využity ke zjištění, zda nedostatek spánku ovlivnil chování řidiče před dopravní nehodou.
Podle výzkumu, který trval dva roky, se tedy potvrdilo, že unavený řidič je stejně nebezpečný jako řidič pod vlivem alkoholu. Díky novým testům by policie mohla určit, jakou roli při nehodě hrála únava. Únavou je způsobeno odhadem 10 až 20 % všech dopravních nehod. Každý osmý člověk přiznává, že někdy usnul za volantem. Studie financovaná australskou vládou zjistila, že řízení s méně než pěti hodinami spánku může být stejně nebezpečné jako řízení pod vlivem alkoholu.
Krev prozradí, jestli je člověk unavený, nebo není. Opravdu?
Řidiči mají v šest hodin ráno až 20krát vyšší pravděpodobnost usnout za volantem než ve 22 hodin. Zavedení krevních testů na únavu by mělo údajně pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu, zejména pro řidiče, kteří stráví dlouhé hodiny za volantem. Přesnost těchto testů přesahuje 99 % a dokáží zjistit, jak dlouho byl řidič vzhůru. Tým výzkumníků identifikoval pět markerů, které naznačují únavu a také umožňují odhadnout délku spánku. Krevní testy by mohly být zavedeny do praxe za přibližně 5 let.
Přesné výsledky budou k dispozici již do dvou let. Je však nezbytné stanovit minimální práh spánkové deprivace pro řidiče, aby se tato opatření mohla realizovat. Jinak řečeno už za dva roky budou hotové testy, které přesně odhalí, jak dlouho řidič spal. Nicméně je třeba ještě stanovit, kolik hodin minimálně stačí člověku k odpočinku a kolik je naopak málo. Jestli se toho chytí nějaký chytrák z Evropské unie, máme tady do pár let pěkné nadělení. Řidič si zívne a policista s injekční stříkačkou mu bude tvrdit, že je ospalý na pokutu a udělení trestných bodů.