Nabídka velkých kombi s úspornými naftovými motory se rok od roku tenčí, ta za relativně rozumné peníze pak z trhu zmizela takřka úplně. Tohle je možná úplně to poslední.
Jestli Češi jednu kategorii automobilů opravdu milují, pak jsou to velká naftová kombi. „Oktávka v kombajnu, v té-dé-íčku a v metle“ se svého času stala tak trochu českým náboženstvím, k čemuž pochopitelně velkou měrou přispěla extrémně povedená první generace Octavie Combi. To auto se vážně povedlo a splnilo 95 % toho, co od něj člověk mohl kdy chtít. Možná i 96 %. Časy se však mění a z kdysi oblíbeného rodinného vozu se stává pomalu ohrožený druh. Tak se na to pojďme podívat společně.
První dvě generace Octavie byly pro rodinu, ta poslední odeslala rodiny ke konkurenci
Jestli totiž i druhá generace Octavie Combi byla stále relativně dostupnou volbou pro rodiny i firmy, pak třetí to (speciálně u té první cílové skupiny) už trochu změnila a poslala mnoho kdysi Škodě věrných zákazníků ke konkurenci. Kde na ně čekaly s otevřenou náručí Hyundai i30 Combi, Kia Ceed nebo třeba Peugeot 308. Že jsou to o něco menší auta? To jsou, ale zase moc nestojí. A moc „nežerou“. Což u prvních dvou korejských zástupců svého času platilo opravdu bezvýhradně, speciálně s motorem 1,6 CRDi.
A když přišla čtvrtá generace Octavie a světu se ukázaly i její první ceníky, bylo pro mnoho rodin rozhodnuto. Respektive ony by se pro tu Škodu rozhodly rády, ale ne každý rodinný rozpočet zvládne auto k milionu, jakkoli se jmenuje stejně jako to předchozí. Hyundai a spol. mezitím tiše vypustily z nabídek dieselové motory, a náhle se hledání většího rodinného kombi s motorem, který spaluje naftu a umí být příkladně úsporný, změnilo v malou detektivku.
Pro někoho je nové auto v zásadě nutnost
Ne každý zkrátka chce ojetinu, někdo si na novém autě zakládá a zakládá si třeba i na tří a víceleté záruce, pokrývající všechny nečekané výdaje. Což se dá pochopit, ceny za opravy například vstřikovacích systémů u starších vozů dokáží překvapit i ty, co si myslí, že je faktura ze servisu zaskočit nemůže. Může. Pokud tedy trváte na novém kombi a chcete mermomocí naftu, a navíc jste vybaveni schopností alespoň trochu smlouvat, možná bychom pro vás měli jeden tip.
A ten tip se jmenuje Tipo. Tak trochu zapomenutý a v Čechách nepříliš rozšířený model (nesmyslu o „korozi Fiatu už na plakátu“ se asi nezbavíme nikdy) nabízí při bližším ohledání několik zajímavých vlastností, a především poměrně vstřícnou cenovku. Jakkoli oficiální ceník na stránkách českého Fiatu ukazuje cenu jen o jeden tisíc korun pod šesti sty tisíci korunami, s trochou šikovnosti vám prodejce odpustí ne úplně zanedbatelných několik desítek tisíc. Nejsem nijak extra dobrý vyjednavač, ale povedlo se mi to i během jednoho jediného „cvičného“ telefonátu.
Čtyřválcový turbodiesel 1,6 je už ohrožený přírodní druh
Pod kapotou přitom nenajdete žádné tři válce a podobné obezličky, „jedna-šestka“ Multijet je již celkem prověřená a spolehlivá jednotka, ve spojení s šestistupňovu převodovkou je pak 130 koní na rodinné kombi zcela dostačujících. Na palubě je automatická klimatizace, ESP+ASR/MSR, HBA a Hill Holder (asistent rozjezdu do kopce), stejně jako třeba všechna okna s elektrickým stahováním. Kdo zatouží po infotainmentu, 10“ dotykovém displeji, 7“ přístrojové desce a nezbytných asistentech, vyřeší to paket TECH za rozumných 31 tisíc korun.
Suma sumárum: máme tady kombi s pětiletou zárukou, jež ve své kategorii v podstatě nemá konkurenci. Ve videu je mimochodem působivá ukázka toho, co všechno se vejde do jeho kufru. Pravda, již zmíněné i30 od Hyundai začíná na momentálních akčních 419 990 Kč, jenže diesel nenabízí vůbec. O německé konkurenci se nemá smysl bavit, a o té české v podstatě také ne. Fabia Combi už se dávno nevyrábí, navíc to bylo minimálně o půl třídy menší auto. Co tedy říkáte na Fiat, splnil by vaše nároky na rodinné kombi? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!