Při zájmu pořídit si auto máme dvě možnosti. Buď koupit ojetinu, nebo koupit nové. To sice není úplně nejlepší investicí, ale na druhou stranu je nové auto v záruce, nehledě na fakt, že se nemusíme strachovat o to, kdo s ním v minulosti jezdil. I proto řada lidí pochopitelně volí tuto možnost. Statistiky však ukazují, že nové vozy stále zdražují.
Nejenom u nás
Není tomu jenom u nás, ale je tomu v podstatě po celé Evropě. V sousedním Polsku se aktuálně objevila statistika, která jasně říká, že v loňském roce se průměrné cena nového vozu vyšplhala na částku 111 684 zlotých, což činí asi 670 000 Kč. V předchozím roce přitom byly ceny nových vozidel asi o tři procenta nižší. Stejná situace je i u takzvaných prémiových značek. Ty se v Polsku prodávají průměrně za 223 116 PLN, což je v přepočtu asi 1 340 000 Kč. Jelikož je Polsko velmi podobným trhem, můžeme říci, že u nás budou ceny vesměs podobné.
Na zdražení má vliv řada věcí
Co konkrétně stojí za zdražováním nových automobilů? Je to několik věcí. V první řadě třeba povinné prvky výbavy, které nařizuje EU. Mnohdy se jedná o věci, které byly dříve pouze v lepších vozech. Šlo o takzvanou příplatkovou výbavu, která však dnes už bude muset být v každém novém autě. To se pochopitelně promítne do jeho ceny. Dále nezapomínejme také na rozmach elektromobility. Jak klasický elektromobil, tak i hybrid nebo plug-in hybrid jsou auta, která jsou o poznání dražší než jejich alternativa se spalovacím motorem.
Zapomínat však nesmíme zapomínat ani na to, že se mění zájem lidí o to, jaké vozy si pořizují. Tedy jako karosářské verze. V Evropě jasně dominují SUV, která jsou dražší než dříve populární karosářské verze hatchback, nebo verte combi. I to je důvod, proč průměrná cena nového vozu stoupá. A to nejenom v Polsku, odkud jsme čerpali přesná data, která se však u nás až tak lišit nebudou.