Příznivci elektromobilů by spalovací motor nejraději umístili rovnou zítra do muzea. Naštěstí jeho vývoj a možnosti zdaleka neřekly poslední slovo, důkaz přináší video v našem článku.
Rychlost, s jakou se kolem nás mění automobilový svět a všechny nás začíná tlačit tam, kam poměrně velká část z nás nechce a nikdy nechtěla je poměrně zarážející. Jednou to myslím bude námětem na nejednu ekonomickou nebo sociologickou studii, protože tak rychlý přechod k údajně skvělé a ničím neposkvrněné elektromobilitě vypadá trochu jako z Orwella. Trochu dost. Pro tentokrát se pojďme podívat na další pokrok, který by mohl tuto cestu zvrátit. Kupodivu jej pohání nafta. Motorová nafta.
Kalifornie, země nízkým emisím zaslíbená
Náš vynález testovali v Kalifornii, kde by tedy člověk čekal cokoli, jenom ne naftu. Místo nafty spíše přemíru Priusů, hybridních Lexusů a elektrických BMW či Mercedesů, to když je vaše konto správně americky tučné. A to jsou v Kalifornii všechna konta. Nebo ne? Pravda, ještě jsou v Kalifornii ekologické Hummery H1, to když Rakousko předsedalo guvernérskému úřadu. Zanechme ale politicky nekorektních poznámek a pojďme se na ten motor podívat.
Start samotného projektu se datuje do roku 2018, kdy se ropný gigant Saudi Aramco rozhodnul podporovat vývoj alternativních spalovacích motorů s cílem snížit emise a spotřebu tak, aby tyto splňovaly extrémně přísná kritéria platná v Kalifornii. Společnost Achates Power podrobila procesy v spalovacích motorech rozsáhlé analýze a došla k závěru, že větší potenciál pro jejich snižování je u dvoudobých motorů. Což je pro nás, pamatující Trabanty a Wartburgy, speciálně vzrušující informace.
Vyzkoušeno v reálném provozu
Konec humoru. Protiběžnému spalovacímu motoru pro nákladní vozy, zkonstruovanému podle patentu Achates Power naměřili na dynamometru v Detroitu a v závodě Achates v San Diegu výkon 400 koní. Byl také testován v reálném provozu pod kapotou reálného nákladního automobilu, s nad očekáváními příznivými výsledky. Společnost CALSTART, která zkoumá testování emisních norem v Kalifornii potvrdila, že motor je schopen splnit limit 0,02 gramu za hodinu.
“ Je to nejčistěji spalující dieselový motor s nejnižším obsahem uhlíku na světě,“ prohlásil o konstrukci Achates Power Bill Can Amburg, viceprezident CALSTART.
Achates Power si je svým objevem natolik jistá, že chce v červenci 2022 prodat svůj první nákladní vůz s 10,6litrovým tříválcovým šestipístovým dieselovým motorem. Což je právě nyní. Otázkou zůstává, co bude dál. Pokud se to skutečně podaří a přijde revoluční motor, schopný provozu s takto nízkými emisemi, neunikne to určitě pozornosti výrobců osobních automobilů. Nevíme, nakolik by se jednotku povedlo zmenšit pod kapotu osobního vozu, nicméně kdyby ano, mohla by to být revoluce. A odpověď Bruselu na jeho elektrošílenství. Bylo by už na čase.