Porazit čínské automobilky jejich vlastními zbraněmi je v dnešní době téměř nemožné, což už mnozí pochopili. Čína ale nemá jedno – nemá tradici. A Fiat to pochopil velmi dobře.
Invaze čínských automobilek do Evropy spolu s nepříliš vstřícným přístupem evropské „generality“ (v podobě bruselské úřednické partičky) je kombinace, o kterou žádný automobilový producent věru nestojí. Obojí se přitom sešlo poměrně nečekaně, rychle, a především současně. Večer jste (coby tradiční evropský výrobce se staletou tradicí) uléhali s tím, že „se to nějak zvládne“, ranní probuzení pak nemohlo být o to drsnější. Co s tím? Jedno řešení se nabízí a my se na něj podíváme společně.
Bojovat s Čínou na jejich poli a s jejich zbraněmi nemá smysl
Pokud totiž chcete bojovat s Číňany těmi samými prostředky, s nimiž vstupují do boje (nebojím se napsat do války, toto je nevyhlášená, nebo možná i vyhlášená obchodní válka) oni sami, pak vám dám jednu cennou, navíc bezplatnou radu: rovnou to vzdejte. Čínu a její automobilky nemáte šanci porazit na poli, na kterém se za posledních několik málo let ukázala tak neuvěřitelně dobrá. Tedy na poli dokonalých a přitom cenově dostupných elektromobilů.
To je totiž parketa, s níž čínští výrobci překvapili nejen veřejnost (jakkoli možná ne tu čínskou, která v této realitě dnes a denně žije), ale i většinu svojí konkurence. Ta totiž vůbec nebyla připravena na to, že nastane takový boom elektroaut (minimálně v Číně). A že se tato auta začnou bez nějakých velkých komplikací prodávat i v Evropě. A spolu s Teslou náhle vytvoří segment, jemuž je opravdu těžké konkurovat. Tesla má svého Muska, Číňané miliony „malých Musků“ v každé továrně.
Pokud má něco zabrat u tradičních zákazníků, je to opět a jenom tradice
Chcete s nimi válčit? Terakotová armáda jako „z partesu“. Ani tehdy nebylo úplně moudré se s ní pouštět do boje. Dnes to platí desetinásobně. Čína je ve vývoji (speciálně v rychlosti vývoje), v digitálních technologiích a schopnosti velmi rychlého zvládnutí všech procesů výroby elektromobilů neuvěřitelně vepředu. A soupeřit s ní přímo v tomto oboru je v podstatě mrháním zdrojů, finančních, výrobních i lidských. Co na Čínu naopak mohlo platit, je to jedno z mála, co Evropě ještě zbylo: tradice.
Ne, opravdu nechci, abyste moje slova vnímali jako fňukání zapšklého boomera, který se nemůže smířit s tím, že ve foťáku již nemá kinofilm a v autě mu hraje DAB namísto audiokazety. Tak tomu opravdu není. Mám rád moderní technologie a denně je používám. Jen si uvědomuji, že pokud se máte vymezit vůči něčemu nebo někomu v boji, který na první pohled není moc vyrovnaný, je využití tradice a lásky k ní jeden z prostředků, jak u svých – tradičních – zákazníků zabodovat.
Fiat přesně pochopil, proč 500, Topolino a Multipla
Co si budeme povídat. Jsme Evropané, zažili jsme celý vývoj automobilů od počátku a v mnohých z nás jsou tyto vzpomínky, ať již osobně prožité, nebo zprostředkované médii stále živé. A evropští výrobci to vědí a sází na to. Jeden z nejvíce tradičních – FIAT – pak již dlouhá léta jede na „retro“ vlně, „stará nová“ pětistovka je toho důkazem. Panda se jmenuje také pořád stejně, nejnověji se k nim přidalo mikroauto Topolino (italsky „Myška“) a z Fiatu 500 se stal nový model 500e.
Velkým důvodem, proč je Fiat připraven k tomuto kroku, je skutečnost, že předchozí 500 s benzínovým motorem již nelze v Evropě prodávat. Malý Fiat nebyl homologován, aby splňoval nové bezpečnostní a kybernetické předpisy, které Evropská unie nařídila pro nové registrace vozidel. Nová pravidla vstoupí v platnost 7. července 2024. S kultovní retroedicí staré pětistovky je tedy po bezmála 20 letech výroby (koncept Trepiuno 2004, zahájení výroby 2007) konec.
Všechno je zcela jiné, jméno zůstává
Nová, elektrická 500e se však předchozí pětistovce velmi podobá, u Fiatu by ostatně byli sami proti sobě, kdyby tomu bylo jinak. Podobně se to má s kdysi revoluční Multiplou s řešením sedadel 3+3. Fiat plánuje návrat pod původním jménem (a tedy udržení tradice). I u ní by se designéři měli snažit zachovat tradiční prvky, jakkoli to již pravděpodobně nebude „čistokrevné“ MPV, jakým byla původní Multipla, ale spíš dnes tak oblíbený crossover.
Tedy kříženec mezi několika kategoriemi, zde nejspíš mezi MPV a SUV. Nezávislé designéry pochopitelně láká podoba nové Multiply, výtvory jednoho z nich – Itala Marca Malteseho – přinášíme v galerii. Spolu s původní Multiplou, Topolinem, „novou“ pětistovkou a ještě novějším Fiatem 500e. Který měl být původně plně elektrický, ale propad prodejů elektromobilů dal věci nakonec lehce komický nádech.
Nacpeme do elektromobilů zpátky spalovací motory – komedie na druhou
Což ale také není jisté. Jak totiž uvádí mj. magazín Automotive News, FIAT velmi zvažuje instalaci mildhybridního agregátu do původně čistě a plně elektrického Fiatu 500e. Mildhybrid složený z litrového benzínového motoru FireFly o výkonu 70 k a elektromotoru by tak mohl k nákupu 500e (500he?) přimět i ty, jimž se elektrické miniautíčko s omezeným dojezdem a naopak velmi smělou cenovkou zdá nezajímavé. Volba rozumu? Možná to tak nakonec dopadne. Jak to vidíte vy? Ubrání se evropské automobilky před Čínou? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!