Jak nejlépe vybrat trefný název pro nový model? Je to jednouché, stačit úkol přehodit na veřejnost a něco drobného slíbit.
Felicia, Octavia, Favorit. To vše jsou názvy modelů značky Škoda. V moderním náhledu a optikou světa po roce 1989 jde zejména o reminiscence na původní jména. Nicméně dnes je všechno jinak, Škoda je „globální“ a expanduje, nebo se o to aspoň snaží, jak Baťa před sto lety. A se světovou expanzí nutně musí souviset i „světovost“ v názvech a vlastně firemní identitě celkově. Ať si říká kdo chce, co chce, z loga automobilky zmizel okřídlený šíp jen proto, aby to Indové a jiné asijské národy zvládli přijmout.
Vše se mění a značka Škoda také. Už není česká, pryč je logo
Logo je nyní pouze textové, a navíc háček nad písmenem „S“ je zakomponován do těla písmene. Počítá se prostě s tím, že Asiati budou říkat „skoda“ a ne „škoda“. Vlastně jako to bylo s tím zmíněným Baťou. Dodnes mne fascinuje, že v oblastech, kde neznali do té doby obuv, se slovo „baťa“, respektive právě že pouze „bata“, stalo synonymem pro „bota“. Ale zpět do Mladé Boleslavi. Dnes lze v názvech modelových řad mladoboleslavské automobilky vysledovat určitý systém. U „medvěda“ to ještě nešlo.
Prvním autem, které začínalo na písmo K a končilo na Q, byl Kodiaq. Mimochodem nebýt onoho Q na konci, nešlo by o žádnou revoluční novinku. Kodiak totiž jako velkotonážní vozidlo vyráběl Chevrolet, respektive GM, už od osmdesátých let minulého století. Kodiaq se objevil v roce 2016. Když se pak na veřejnost dostala další auta, Karoq, Kamiq, Enyaq a podobně, dala se v názvech najít určitá logika. Dá se říct, že vozy kategorie SUV končí v názvu na písmeno Q. Viz zmíněné stroje o pár řádek nazpět. Model, který začíná na písmeno E, má pohon na elektřinu.
Enyaq je v tomto systému tedy elektrickým SUV. Stejně jako Epiq, o kterém se mluví. Výjimky ale jsou. Nicméně ne vždy se musí jednat o názvy nových modelových řad. Tak třeba Sharyaq a Prediaq si sice nechala Škoda Auto před pár lety zaregistrovat. Ale bylo to v rámci propagačních aktivit spojených s hokejovými zápasy zámořské NHL v Praze. Těch názvů je registrovaných víc, a zda a na co automobilce budou, se ukáže. Nicméně koncept K–Q je v zásadě jasný.
První a poslední písmeno je jasné, cokoli uvnitř je jen vata
Pokud tedy Škoda vyzve veřejnost, aby vymyslela název nového modelu, který začíná na K a končí na Q, dá se usuzovat, že se jedná o SUV se spalovacím motorem. A ano, výzva skutečně proběhla. Ale pokud jste ji nezaregistrovali, nevadí, netýkala se totiž českého trhu. Škoda Auto spustila před pár měsíci novou kampaň „Name Your Skoda“, a to na indickém trhu. Tam představila svůj nový model kompaktního SUV. Tento nový vůz, menší než Kamiq, bude uveden v Indii v první polovině roku 2025.
Automobilka vyzvala indické řidiče, aby navrhli název pro tento nový model. Podmínky jsou jasné – název musí začínat na písmeno K a končit na písmeno Q. Délka? Na tom nezáleželo, samozřejmě ne něco ve stylu Koothrappaliq. No nic, mám rád prostě Teorii velkého třesku. Ve hře byl název jedno- či dvojslabičný, tím se měla držet tradice pojmenování SUV značky Škoda. Tento nový model, vyvinutý a vyrobený v Indii, jistě „posílí pozici Škoda Auto na indickém trhu a podpoří její strategii internacionalizace“. Znáte to, takové ty silácké marketingové řeči.
Chcete-li vybrat pro novou Škodu jméno, máte smůlu
Na indickém trhu už fungují modely Slavia a Kushaq, teď tedy přibude další. Otázkou je, proč u nás nelze hlasovat a navrhovat jména pro automobilku Škoda. Na otázku si odpovím sám. Český národ je národem vtipálků, je jasné, že by okamžitě komunikační kanály zahltily návrhy typu Kuřáq, Klídeq, Krabicáq a já nevím, co ještě. Mimochodem, zkusme třeba v komentářích pod článkem spustit nezávaznou anketu a vymyslet co nejvíce „vtipných“ jmen pro automobil značky Škoda? Držme se prosím v nevulgárních mantinelech, já za sebe hned dám třeba název Kyblíq.
Jak ale mysleli zákazníci na indickém trhu? Kampaň, respektive anketa je uzavřena, na oficiálním webu jsou videa s odkazy na jednotlivé návrhy. Nový model Škoda v Indii tedy může být podle místních kreativních fakírů Kwiq, Kliq, Kaiq? Nerad bych se pletl. Mezi videi je i Kosmiq, a to jsem myslel, že je název, který automobilka už ve svém portfoliu má. Každopádně pokus požádat veřejnost o inspiraci je jistě efektivní.
Když se na nic nepřijde, nic se nestane. Pokud ano, lidé ve firmě si nemusí lámat hlavu s novým názvem, stačí hledat v návrzích. A veřejnost se tím baví. Značka jen a pouze profituje. Jen si říkám, jak by to dopadlo, kdyby třeba na českém trhu požádal o to samé Renault. Češi se smyslem pro humor by jistě legendární kosočtverec nedokázali jen tak ignorovat a názvy by byly více než šťavnaté. Závěrem mohu říct, že je jisté, že novým modelem pojmenovaným na základě českého řidiče (zatím) jezdit nebudeme.