Nový Opel zastiňuje Volkswagen a provokuje Škodu. Řidiči jsou ohromeni revoluční funkcí ovládání

Kdysi legendární název modelu se vrátil, ale je to už zcela jiné auto. Schopnost jízdy v terénu se nedá čekat, elektřina naopak ano.

i Zdroj fotografie: Alexander-93 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
i Zdroj fotografie: Opel
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Je to závan z dětství, respektive z mládí. Pokud někdo zmíní název automobilu Opel Frontera, okamžitě se mi před očima vybaví scéna se strýcem, který pracoval jako lesník. Jsme v šumavském lese a jeden z jeho nadřízených přijíždí po lesní cestě oprýskaným, pro oči malého kluka ale absolutně fantastickým hranatým terénním autem. To byly devadesáté roky dvacátého století. Když se začneme za redakci AutoŽivě bavit o Opelu Frontera dnes, budeme si muset v rámci debaty upřesnit, jestli se stále bavíme o tomto historickém modelu.

Dříve klasický off-road, dnes SUV s elektřinou pod kapotou

Opel Frontera byl terénní automobil německé automobilky z roku 1991. Tehdy začínal jako pětidveřový off-road na základě Isuzu Rodeo. To je sama o sobě docela dobrá genetická výbava do terénu, byť Frontera nikdy nebyla tak dobrá jako třeba Wrangler. Ale rozhodně to nebylo na dnešní dobu změkčilé SUV, asi tak jako v terénu neschopná Antara. Následně se objevila třídveřová varianta Sport, po sedmi letech pak druhá generace. Pohonné jednotky, jestli si pamatuji, nejprve zastupoval jeden naftový motor, později se paleta rozšířila.

iZdroj fotografie: Guillaume Vachey / Creative Commons / CC-BY-SA

Auto stálo na klasickém rámu, nejprve se houpalo na listových perech, pak přituhlo na vinutých pružinách. Dal se přiřadit pohon všech kol. Jak říkám, les, terén, drsný muž v zeleném a na korbě motorové pily a další lesnické nářadí. Když jsem zmínil, že je třeba si v rámci debaty v současnosti ujasnit, jestli se člověk baví historicky, chci říct jedno. Opel udělal to, co jiné automobilky, a oprášil staré jméno pro nový model. A tak je tady Opel Frontera pro rok 2025. Která s drsným off-roadem má společného asi tolik jako Bendig s Gottem.

Chcete exkluzivní SUV či off-road, kde se dá i pohodlně přespat? Vybrali jsme 4 skvosty, které mají V8 a jsou cenově dostupné

V redakci AutoŽivě jsme se na auto podívali ještě před uvedením na trh a ne, nedá se říct, že to nebude úspěch. Jen to už není ten klasický off-road. Nicméně auto, které může zamíchat kartami na současném trhu, to být naopak může. Bude to cenou? Může být, rovnou řeknu, že na českém oficiálním webu je prezentováno auto za cenu od 549 990 Kč včetně DPH. Opel Frontera je nabízen ve dvou základních variantách pohonu. Hybridní modely využívají 1,2litrový tříválcový turbobenzinový motor s 48voltovou technologií.

Auto je velké a stojí lehce nad půl milionu Kč, to je dobrá věc

Základní verze má výkon 100 koní a zrychlí z nuly na stovku za 11 sekund. Pokud ale chcete něco svižnějšího, můžete sáhnout po silnější variantě s výkonem 136 koní, která zvládne stejný sprint za 9 sekund. Opel se pyšní tím, že má technologii, již nemusí zákazníci doma nabíjet. I tady tak trochu vnímám trend, který zákazníci chtějí. Nic neřešit, nic nenabíjet, jen tankovat a jezdit. Interiér Frontery je navržen s důrazem na jednoduchost a funkčnost.

iZdroj fotografie: Opel

Žádné zbytečné výstřelky, ale čistý a přehledný design. To ocení každý, kdo má rád intuitivní ovládání. Základní verze sice postrádá některé moderní prvky, ale pořád je to slušně vybavené auto. Pozor, pokud chybí klasický a složitý displej s multimediálním rozhraním, přebírá jeho funkci chytrý telefon! Tady značka tak trochu popichuje ostatní výrobce. A hlavně tak, jak v redakci AutoŽivě říkáme opakovaně.

Hybrid není třeba dobíjet, elektromobil samozřejmě ano

Čím méně technologie pod kapotou, tím méně možností, že se něco rozbije. Frontera je i tak vybavena asistenty, jako je systém pro udržování v jízdním pruhu nebo rozpoznávání dopravních značek. Je to nové auto a jako takové musí mít všechny vymyšlenosti, o nichž jsem v poslední době informoval. Nelze se vyhnout nařízení EU o všech těch sledovačích a poloautonomních diktátorech. Materiály v interiéru zjevně nedosahují úrovně prémiových modelů, ale celková kvalita zpracování by měla být velmi dobré úrovni.

iZdroj fotografie: Opel

Pro rodiny by měla být možnost zvolit třetí řadu sedadel. Kufr sám o sobě? Nabízí objem od 460 do 1 600 litrů, to je více než dost pro běžné potřeby. Zmínil jsem tu autonomní jízdu, a i na tu by měl být Opel Frontera teoreticky připraven. Jestli se nepletu, je zde kompatibilita se systémem pro autonomní řízení na úrovni 3.

Ten umožňuje jízdu bez zásahu řidiče při rychlostech do 60 km/h ve městě. Zatím ale není jasné, kdy a zda vůbec bude tato technologie dostupná pro Fronteru. Nic pro mě, takže toto mně žíly netrhá. Poslední věc – druhý typ pohonu. Ano, i Frontera může být plně elektrická. EV verze nabízí výkon 113 koní a dojezd podle WLTP 305 kilometrů. No, co dodat, doba je taková a asi to ani jinak nejde.

Opel mluví už o silnější baterii a dojezdu 400 km. Za českou cenu od 629 99 Kč. „Výhody“ elektrického velké SUV za vyšší náklady jsou pak na zvážení každého osobně. Technologicky má Frontera našlápnuto tak, že hodlá zahnat do kouta Volkswagen, Nissan, ale také hvězdy, jako je Dacia či Škoda. Tak uvidíme. Mimochodem, pokud jde o to mít „nutně“ v nabídce EV, nám v redakci AutoŽivě benzín a nafta rozhodně nesmrdí. 

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Je dobré dávat novým autům stará jména?

Zdroj: Opel
Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články