Elektrická auta jsou sice někde osvobozena od daně, nakonec ale stejně všichni jejich majitelé budou muset platit. Stát by to nepřežil.
Jak se změní veřejná mobilita v souvislosti s tím, jak se bude zvyšovat počet elektrických aut? Pohledů na věc může být celá řada, vlastně bych si troufl prohlásit, že co člověk, to názor, to pohled. Nebo spíše jiný úhel pohledu. Za redakci AutoŽivě můžeme říct to, že jsou tady dvě roviny. Jedna věc je ta tuzemská, česká. A druhá je když ne globální, tak evropská. Protože je rozdíl mezi tím, jak se mění počty elektrických aut vůči těm spalovacím v rámci českého trhu a jak se mění poměr vozidel se spalovacími motory vůči elektromobilům v rámci Evropy.
Kdo si myslel, že elektrické auto bude bez poplatků, pletl se
Jsou tady státy, kde jsou elektromobily skutečně na vzestupu. Je tady třeba Dánsko, které už před pěti lety apelovalo na Evropskou komisi ohledně zákazu spalovacích motorů. Bude to ale zřejmě Norsko, které definitivně vymaže auta se spalovacími motory z povrchu Země. Tedy spíše norské země. Vloni to bylo na naše poměry neuvěřitelných devět aut z deseti prodaných, pouze s bateriovým pohonem.
V roce 2024 tvořila plně elektrická vozidla 88,9 % prodaných nových automobilů. To jsou údaje Norské silniční federace (OFV). Nejprodávanějšími značky? Zkuste hádat, já mohu prozradit, že to byla Tesla, pak Volkswagen a následně Toyota. Plus import z Asie, čínská elektrická vozidla tvořila asi 10 % prodejů nových aut. „Norsko bude první zemí na světě, která do značné míry vymaže vozy se zážehovým a naftovým motorem z trhu nových automobilů,“ řekla Christina Bu, šéfka norské asociace EV.
Pokud tuhle paní neznáte, tak je to podle časopisu Time jeden ze stovky nejvlivnějších „klimatických“ lídrů na světě. Neznám ji, nechci to komentovat, a pokud ji Norové uznávají, jejich věc. Co je za tím, že se v Norsku daří likvidovat spalovací motory? Dvě věci. Tou první je, že Norsko nevyrábí auta. Není závislé na automobilovém průmyslu, lakonicky řečeno, je mu jedno, jestli ta která automobilka skončí, zkrachuje.
Česká ekonomika je na automobilovém průmyslu závislá
Nás se naopak prosperita automobilového průmyslu bytostně týká. Za redakci AutoŽivě si nechceme ani představit situaci, že by skončila Škoda. Náš „monster“ zaměstnavatel, pilíř naší ekonomiky. A druhá věc, politika. V Norsku jsou auta se spalovacími motory hrubě penalizovaná a zatížená nesmyslnými a extrémně vysokými daněmi. A naopak jsou tady elektrická auta osvobozená od daně z dovozu a od daně z přidané hodnoty.
Takže termín „volný trh“ je tady ohnutý k zemi jak hřbet zlomeného otroka. Za nás v redakci AutoŽivě absolutní nesmysl, něco nepřijatelného. Ale je to tak. Norsko daleko, daleko od ČR. Ne tak moc, ale jistě, není to náš nejbližší soused. To třeba Rakousko je. A i tam se pomalu, ale jistě smráká nad auty se spalovacími motory. Na rakouské scéně elektromobility se řeší zásadní změna. Změna, která by mohla otřást dosavadními výhodami vlastnictví elektrických vozidel. Ve vzduchu je nová daň, jež byla dosud „výsadou“ spalovacích motorů.
Stát chce své peníze, z nafty, benzínu nebo elektřiny, to je jedno
Doposud byli majitelé elektromobilů v Rakousku osvobozeni od této daně, ta se u spalovacích motorů počítá na základě výkonu a emisí CO2. Nová pravidla však tuto výjimku ruší a zavádějí povinnost platit daň i pro elektrická vozidla. Jestli to vnímám správně, tak to platí jak pro nově registrované, tak pro stávající vozy. Podle odborníků z ÖAMTC se většina majitelů elektromobilů může „těšit“ na roční daň nižší než 500 eur.
Tedy asi 12 500 Kč v přepočtu. Nejde to ale paušalizovat, Tesla Model Y bude podle všeho stát svého majitele přibližně 24 000 Kč v přepočtu ročně. A jak se vlastně tato daň počítá? Rakouská vláda zavedla poměrně složitý systém, který kombinuje výkon a hmotnost vozidla. Výkon elektromobilu se nejprve sníží o 45 kilowattů, což je jakási základní sleva. Poté se první část výkonu do 35 kW zdaní sazbou 0,25 eur za kilowatt, další část do 25 kW sazbou 0,35 eur a vše nad tuto hranici už stojí 0,45 eur za kilowatt. A to není vše.
Neunikne nikdo, občan musí zaplatit, je jedno, jaké má auto
K tomu se přidává zdanění hmotnosti, kde se od celkové váhy odečte 900 kilogramů. Prvních 500 kilogramů se zdaní sazbou 0,015 eur za kilogram, dalších 700 kilogramů stojí 0,030 eur a vše nad tuto hranici už 0,045 eur za kilogram. Výsledkem je, že těžší a výkonnější elektromobily, jako například zmíněná Tesla Model Y, zaplatí výrazně více než menší a lehčí modely. Složité, ale výsledek je jednoduchý. Platit, platit a platit. Podle ÖAMTC může člověk v extrému zaplatit ročně až 2 000 eur, tedy asi 50 000 Kč. U nás zatím nic takového není.
Redakce AutoŽivě tedy zjišťovala, jestli jsou u nás třeba elektrické automobily zvýhodněny či znevýhodněny jinak. Třeba v rámci povinného ručení nebo havarijní pojistky. Otázka na zástupce velké tuzemské pojišťovny byla jasná, zda je nějaký rozdíl mezi povinným ručením nebo havarijním pojištěním pro elektromobily a auta se spalovacími motory. Odpověď je jednoduchá, tedy že tam žádný rozdíl není. Jenom asistenční služby, jako odtah a dobití baterie. U nás tedy stále platí jakýsi status quo. Což se ale o jiný zemích zjevně říct nedá.