„Parkujete na ulici před barákem? Zaplatíte nesmyslných 25 Kč denně.“ Tohle snad města a obce nemyslí vážně

Nespokojený občan dal k soudu poplatek za parkování před domem. Vyhrál, ale pokud se politici poučí, bude se platit znovu a víc.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jedno je jisté, je to černé na bílém. Soud zrušil nový kontroverzní poplatek za řidiče. Za možnost pohybu a parkování před vlastním domem se platilo v přepočtu 25 Kč denně. Situace byla natolik kontroverzní, že se vše dostalo až k soudu. Je to první verdikt. Nicméně poplatek 25 Kč v přepočtu z eur snad bude zrušen. Zmínka o přepočtu ukazuje, že se nejedná o tuzemskou záležitost. Věc se odehrála, a ještě odehrávat bude, v sousedním Německu, kam jezdí za prací i dovolenou mnoho Čechů.

Platit, platit, platit. Kdo má auto, je snadným zdrojem peněz

To je poslední dobou země plná absurdit, kdysi stát typický svou racionalitou a pořádkem dnes řeší útoky na koupalištích a nevychované návštěvníky močící na tamní vybavení. A to, že se musí platit a platit a platit úplně za vše, co souvisí s osobními auty. Nové parkovné pro rezidenty se stalo předmětem sporu u Spolkového správního soudu v Lipsku. Soud prohlásil zákon o poplatcích ve Freiburgu za neplatný.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Verdikt slouží jako signál pro další obce, které se problematikou rezidentního parkování zabývají. Ještě před časem stálo parkování průměrného auta ve Freiburgu cca 550 Kč ročně. V posledním roce a půl ovšem narostl podle dostupných informací poplatek na 7 500 Kč ročně. 1 500 PLN ročně. Jeden tamní nespokojený občan si proto stěžoval na prudké zvýšení poplatků. A dokonce vyhrál před Spolkovým soudem v Lipsku, který věc rozhodl v jeho prospěch. To je ale pouze první krok ke změnám, které nemusí nutně snížit vysoký poplatek.

Jak jednoduše na podélné parkování? Zde je odpověď

Spolkový správní soud uznal tři důvody ke zneplatnění. Zaprvé mělo město místo statutu vydat zákonnou vyhlášku. Spolkový zákon o silničním provozu to pouze povoluje. Zadruhé soud označil různá snížení obsažená v nařízeních za nepřípustná ze sociálních důvodů. Zatřetí skoky v poplatcích definované pro vozidla různých délek byly příliš velké. Skutečně, řeší se délka automobilu a rozdíl v ceně pro různě velká auta.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Soud věc zrušil, paradoxně ne pro neúměrnou výši poplatku

Podle soudkyně Ulrike Bick v extrémních případech může rozdíl 50 centimetrů vést ke zdvojnásobení poplatků. Bylo to údajně porušení principu rovnosti. Je dobré, že námitky byly vyslyšeny a uznány, ovšem ne z podstaty věci. Ale díky uvedeným „procesním“ chybám. S výší poplatku neměl soud žádné problémy. Stát se tedy může to, že sice teď byl poplatek zrušen, ale vrátí se. Pokud se radní ve Freiburgu nechají poučit a udělají napodruhé vše tak, jak mají, může se stát, že se poplatek vrátí. Tentokrát právně podložený, a natrvalo. A klidně i vyšší.

Co říkáte na poplatek vy?

Zdroj: Merkur.de
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články