Na českých dálnicích se změní nejvyšší povolená rychlost. Změna začne platit do dvou let, rozdíl bude nově 20 km/h.
Jaké by to bylo jezdit po našich dálnicích neomezenou rychlostí? Tak jako v Německu, kde stále platí neomezená rychlost na celé dálniční sítě. Byť tam jsou samozřejmě úseky, které jsou dopravními značkami omezeny. U nás očekávat takto „benevolentní“ přístup a radikální změnu asi nelze. Samozřejmě, že nelze. Ovšem i tak jsou tady zprávy, které řidiče asi potěší.
Rychlost 150 km/h na českých dálnicích se stane skutečností
Již od 1. ledna 2024 by mohlo dojít k průlomu, který bude představovat nový rychlostní limit na českých dálnicích. Jedná se o návrh zákona, jenž počítá s významným zvýšením maximální povolené rychlosti na dálnicích. Nedávno byl přijat zákon, který má za cíl zvýšit rychlostní limity na českých dálnicích. Tento krok je podporován i premiérem Petr Fialou, a pokud návrh projde Senátem, můžete se těšit na novou maximální rychlost 150 km/h.
Zda podepíše zákon prezident, jako finální potvrzení legislativního postupu, lze snad očekávat. Když už může jezdit na motorce bez helmy, tak proč ne vyšší rychlostí? Odpusťte pokus o vtip, to je z radosti. Nové limity by se měly vztahovat na některé frekventované úseky dálnic a nový rychlostní limit by měl být uveden do praxe v horizontu dvou let.
Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Martina Kupky (ODS) má cíl nastavený právě v tomto časovém horizontu. Aby bylo zavedení nových limitů bezpečné, nová pravidla by měla být podpořena moderní telematikou. Ta má umožňovat dynamickou úpravu maximální rychlost v závislosti na aktuálních podmínkách, jako je počasí nebo viditelnost. Je třeba zmínit, že zvýšení rychlosti se bude týkat pouze čerstvě modernizovaných nebo nově postavených úseků.
Nebude to všude, vyšší rychlost pouze na nových dálnicích
Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Martina Kupky (ODS) má za cíl zavést tyto změny do dvou let. I když někteří ekologičtí aktivisté mohou namítat, že vyšší rychlosti na dálnicích mohou znamenat zvýšení emisí výfukových plynů a hluku, zdá se, že tento průlom může přinést radost řidičům, kteří si oblíbili dálniční cesty.
Italský ministr infrastruktury Matteo Salvini přišel s podobným návrhem v Itálii, kde také zvažují zvýšení rychlostních limitů na dálnicích. Navíc by to mohlo přispět k efektivnější dopravě na některých dálničních úsecích, zejména pro nákladní dopravu směřující do sousedních zemí. Možná že český počin bude inspirovat i ostatní evropské země. Byť asi jen některé, tam, kde nenávidí auta, zejména ve Skandinávii, podobný trend asi očekávat nelze.