Představení top modelu Škody bylo doprovázeno téměř samými pozitivními zjištěními, neb tohle auto se vážně povedlo. A pro nás Čechy je pak jedno zjištění mimořádně příjemné.
Dočkali jsme se. Po ukázce interiérů nového Superbu a Kodiaqu před několika týdny jsme byli opravdu velmi zvědavi, jak bude vypadat celek, který uvnitř skrývá tak povedený vnitřek. Zejména když laťka byla nastavena velmi vysoko – kabát „trojkového“ Superbu od Josefa Kabaně byl natolik povedený, že by jej bez problémů bylo možné vyrábět dál, případně jen s malými retušemi. A na odbytu by to zřejmě nebylo příliš poznat. Je tady ale „zcela nový Superb“, jak uvádí Škoda . a my se na něj nyní podíváme společně.
U Superbu ztrácí obvyklá kritika Škody na významu
A úvodem si dovolím jedno malé vysvětlení pro naše ctěné čtenáře. Jakkoli se to při čtení následujících řádků může tak jevit, tento text není (a nedopustili bychom, aby někdy byl) v kategorii PR článků. Které pochopitelně píšeme také, stejně jako všechny redakce i AutoŽivě.cz platí kanceláře, redaktory, počítače, telefony, mobilní paušály a všechny ty další nezbytnosti, související s novinářskou prací. A PR je v takovém případě legitimním zdrojem příjmů, vždy tomu tak bylo a zřejmě i nadále bude.
Jenže – nový Superb se mi opravdu natolik líbí a přijde mi natolik povedený, že k němu v podstatě k nemám moc co kritického napsat. A tak skoro píšu PR článek. Zvláštní situace. Při veškeré úctě k naší Škodě a tomu, co za třicet a něco málo let dokázala a kam se za tu dobu posunula její produkce totiž nemám kdykoli problém vyjádřit podiv nad cenovými „úlety“ u čtvrté generace Octavie, stejně jako jsem dodnes bytostně přesvědčen, že končit s Yetim a Roomsterem nebyl popravdě nejlepší nápad. A že Kamiq Yetiho nenahradil.
Extra důležitý model pro Škodu se (naštěstí) povedl
Současně si ale dobře uvědomuji, jak moc důležitý Superb pro Škodu je. A speciálně jak moc důležitá byla třetí generace. Škoda poprvé v novodobé historii získala model, který se mohl směle postavit srovnatelné konkurenci (nejen) v koncernu, a v poměru výkon/cena ji také velmi často překonal. Jediný důkaz? Nový Passat, vyráběný na stejné lince v Bratislavě jako nový Superb je dostupný již pouze jako kombi. Superbu zůstaly obě karoserie, liftback i kombi. Potřebuje to další komentář?
Že německá stálice střední třídy, která k produkci VW patří stejně nerozlučně, jako Golf, přenechá jednu ze svých (dvou) karoserii konkurenci z Boleslavi? Nevídané. Ano, já vím, Passat skončil se sedanem, zatímco Superb pokračuje s liftbackem. To druhé je přeci jen o kus praktičtější, a u VW se zkrátka rozhodli, že přestanou vytvářet konkurenci pro BMW 3 a Mercedes, ke kterým patří sedan zcela automaticky. Možná to je pochopitelné, ale proč tedy nevznikl Passat liftback (který mimochodem v historii již liftbackem byl)?
Ať už je důvod jakýkoli, Škoda vyšší střední třída vs. VW vyšší střední třída je to momentálně 2:1. A můžeme se jako Češi nad tím jen lišácky pousmát.
Třetí generace Superbu znamenala naprostou revoluci
Třetí generace Superbu (kombi speciálně) zkrátka VW dokázala, že vznikl nadmíru konkurenceschopný model, který by byla škoda (Škoda) nechat „padnout“. A který pravděpodobně zlákal k Superbu nemálo dobře situovaných klientů, původně si jdoucích pro Audi A6 (nemilé, ale peníze jsou pořád doma). Ale také je dokázal odlákat od BMW 3 (tleskáme, díky „Skouda“) nebo od Mercedesu Třídy C (tleskáme 2x: „Hallo, Stuttgart!“). Případně od jakékoli jiné konkurence vyšší střední třídy.
Neb, jak již bylo v českých médiích několikrát napsáno (a nebudu tedy zdaleka první), Superb Combi je v reálu jediným autem, které můžete potřebovat pro život. Splní 95% toho, co po moderním voze chcete nebo můžete chtít. Pokud jste v zimě aktivní více, zvolte čtyřkolku. A pokud máte chatu mimo silnice, zvolte Superb Scout. Jenž je mimochodem v mých očích už úplným naplněním výše napsaného – tohle auto vám zastane opravdu 99% vašich potřeb. S prostorem, který téměř nemá konkurenci.
Nová generace povyrostla ve všech rozměrech
A který mimochodem i v nové generaci povyrostl. Karoserie se oproti předchůdci mírně protáhla a zvýšila (u kombi o 40 a 5 mm, u liftbacku o 43 a 12 mm), cestující tak budou mít nejen více místa pro nohy, ale také nad hlavou. Tradičně obrovský (a konkurenci vrásky přidělávající) je zavazadlový prostor, liftback se chlubí 645 litry místa (nárůst o 20 litrů) a kombi 690 litry (30 litrů navíc). Koeficient odporu vzduchu je 0,23 u liftbacku a 0,25 u kombi, oproti minulé generaci jde o zlepšení o 10 a 15 %.
Interiéru dominuje dominuje jí velký displej infotainmentu s úhlopříčkou 10“ nebo 13“, řidič má k dispozici 10“ Virtuální kokpit. Specialitou nové generace (stejně jako u Kodiaqu) jsou multifunkční ovladače (Smart Dials), které jsou možná největším překvapením nového designu. Navýsost funkční a pohodlné řešení může Škodě závidět nejeden koncernový sourozenec (o Golfu VIII bych raději ani nemluvil), stejně jako konkurence. A klidně z vyšších sfér. Efektní je také přes celou šířku palubní desky táhnoucí se výdechy klimatizace. Tleskáme, design na jedničku s hvězdou.
Nový PHEV s výrazně zvýšeným dojezdem na elektřinu
O pohon se stará jedna z šestice motorů. Agregát 1.5 TSI se 110 kW má mild-hybridní technologii, doplňují jej dvoulitry 2.0 TSI ve verzích se 150 a 195 kW. Úsporný diesel 2.0 TDI bude k mání v provedeních se 110 a 142 kW. Šestou jednotkou je plug-in hybrid, který kombinuje agregát 1.5 TSI a elektromotor. Celkový výkon je 150 kW a čistě elektrický dojezd přes 100 kilometrů v režimu WLTP. To je velký posun proti minulému Superbu iV. Všechny exempláře nové generace mají automatickou převodovku DSG s voličem na sloupku řízení a nejvýkonnější diesel i benzínový motor mají standardně pohon všech kol.
Co dodat závěrem? Superb se Škodě nadmíru povedl, o tom není zřejmě není diskuse. Jako první vstupuje na trh s motorem 2.0 TDI 110 kW, za základní cenu 1 045 000 korun. Držíme palce, ať najde