Golf GTI je fenoménem už více než 40 let. Jeho poslední generace by se po letech růstu mohla přiblížit ke kultovní generaci první. Bude totiž menší, o to víc ale zábavnější.
Jestli existuje auto, které v podstatě vytvořilo a definovalo kategorii vozů hot-hatch, pak je to rozhodně VW Golf GTI. Spolu s Peugeotem 205 GTI, Renaultem Clio Sport, Audi RS3 (zejména první a druhou generací), Astrou OPC a dalšími „splašenými hatchbacky“ dávaly a dávají ochutnat sportovních vlastností i těm, kdož jinak potřebují i praktičnost hatchbacků pro denní život a nemají rozpočet na ryze sportovní vůz. A onen zakladatel rodu od Volkswagenu přichází v nové, zcela přepracované podobě. Pojďme se na něj podívat společně.
První a druhá generace Golfu GTI definovaly svoji třídu
Dlužno dodat, že pro mnoho řidičů zůstane (se zamáčknutou slzou v oku) stále tím jediným „pravým GTI“ jeho první generace, jakkoli nám její parametry budou dnes připadat již poněkud úsměvné. Posuďte sami: Motor 1,6 l (spolupráce s Audi) měl výkon 110 koní, maximální rychlost byla 182 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund. To jsou hodnoty, kterých dnes dosahuje jakýkoli jen trochu výkonnější rodinný hatchbak, bez jakéhokoli „sportovního akcentu“. Přesto to v roce 1983 působilo jako zjevení.
Nenápadný, rodinně střižený kompakt umožňoval zábavu za volantem, do té doby vyhrazenou jen majitelům sportovních vozů nebo výkonných sedanů a kupé. Hatchbacky byly zatím pouze rodinná vozidla, často velmi nezajímavá a neatraktivní. K první generaci GTI tak přibyla v roce 1984 generace druhá, jíž se o čtyři roky později pod kapotu nastěhovala šestnáctiventilová verze „jedna osmičky“, nabízející 102 kW. Při hmotnosti 900 kg. Něco podobného by vás tuším bavilo i dnes. Cesta byla otevřena, GTI se stalo fenoménem.
Poslední generace by mohla být návratem k historii, pohonu navzdory
A jakkoli to hned následující, třetí generace s velmi obyčejným dvoulitrem o výkonu 85 kW tak trochu pokazila, bylo jasné, že s každou novou generací Golfu vznikne i jeho sportovní GTI edice. Velmi povedenou šestou generaci můžete často potkat i na našich silnicích, o sedmé nebo osmé pochopitelně nemluvě. Následující GTI však v mnohém bude zcela odlišné a speciální. A paradoxně se možná začne vracet k odkazu původního zakladatele rodu – Golfu GTI první generace.
K tomu Thomas Schäfer, generální ředitel Volkswagen Passenger Cars, říká: „V průběhu posledních měsíců jsme Volkswagen přeorientovali. Dokonalá kombinace radosti z jízdy a každodenní použitelnosti – to je to, co tři písmena GTI znamenají po celá desetiletí,“ říká Schäfer. „S ID.Koncept GTI přenášíme VW DNA GTI do elektrického věku. Zůstane sportovní, ikonický, technologicky progresivní a přístupný, ale nyní s bonusem pro svět zítřka: elektrický, plně propojený a extrémně emotivní.“
Rozvor Golfu GTI jej přibližuje k první generaci
Ze slov šéfa VW je patrné jedno: nové GTI bude plně elektrické. Postavené na podvozkové plošině MEB, určené pro VW ID.2 all, nabídne mimo jiné rozvor 2 600 mm, což jej zajímavým způsobem „zmenšuje“ a vrací zpět k velikosti první generace (rozvor: 2 400 mm), nebo třeba i k Polu GTI, které podobně jako Golf v průběh let solidně „nabobtnalo“. A jehož dnešní generace je o řádný kus větší, než byla první generace Golfu. Nejsem si popravdě jist, jestli právě tohle je ta správná cesta k řidičským zážitkům.
Možná by kompaktní, obratný sportovní vůz se silným elektromotorem dokázal zpátky vrátit i zážitky, které se se stále rostoucími rozměry tak trochu vytratily. Jak to vidíte vy? Dával by vám nový, elektrický Golf GTI smysl? Ocenili byste hravost a obratnost i za cenu nutnosti dobíjet, a nikoli tankovat? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!