Některé části automobilu vyžadují pravidelnou péči, jakkoli se jejich výrobci zaklínají „doživotní funkčností“. Násobně víc to potom platí u ojetin, stejně jako u moderních vozů.
Některé komponenty automobilů vyžadují údržbu po přesně daném proběhu kilometrů, její zanedbání se pak může draze vymstít. U nového auta se o provedení údržby postará servis v rámci pravidelné prohlídky. Problém nastává, pokud kupujeme auto z druhé ruky a nejsme si jisti, jestli tuto údržbu předchozí majitel provedl. Pak se opravdu vyplatí ji raději udělát dvakrát, než vůbec. I když někteří výrobci tvrdí, že zrovna jejich model tuto obvyklou údržbu nepotřebuje. Nevěřili bychom jim. Pojďme se na jedno specifikum servisu nyní podívat společně.
Kdysi zvláštní výbava na přání, dnes samozřejmost
Dříve (alespoň v evropských končinách) poměrně vzácnější prvek výbavy – automatická převodovka – se s rozvojem bezstupňových CVT jednotek, předevšm však moderních, sofistikovaně řízených dvouspojkových jednotek dostává čím dál častěji do výbavy i nižších kategorií automobilů. Tam, kde kdysi byla klasická převodovka s hydroměničem velmi vzácnou alternativou (i s ohledem na malý výkon malého motoru), je dnes „dvouspojka“ zcela samozřejmou volbou. Často nabízenou jako stejně dostupná varianta spolu s manuálem (a často i dostupnější).
To je pro mnohé pochopitelně zcela v pořádku, moderní sedmi- a více stupňové převodovky jsou nahony vzdálené svým třístupňovým předchůdcům, známým například z klasických amerických vozidel. Kde pravda pracovaly s velkoobjemovými motory a přebytkem točivého momentu, tři stupně tehdy často stačily na celkem pohodovou jízdu. A o nic jiného, než pohodovou jízdu ve Státech namnoze nejde, po „highway“ z bodu A do bodu B a to je celé. 7,3litrová V8 a nemáme žádný problém. Kromě spotřeby, pochopitelně.
„Doživotním“ náplním bychom opravdu nevěřili
Čas ale trhnul oponou a v moderních autech jsou stále častěji přítomny citelně „digitálnější“ a podstatně sofistikovanější převodové skříně, jenž ale jako všechny převodovky vyžadují jedno: dokonalé mazání. A tady přichází onen kámen úrazu. V mnoha případech totiž jejich výrobci považují olejovou náplň za „doživotní“, případně doporučují její výměnu v intervalu, který už pro bezchybný chod skříně není právě optimální. A je lepší ji na radu zkušeného mechanika zkrátit. A především: v případě nového vozidla máte o jeho kilometrovém proběhu přesnou informaci.
U některých ojetin není jistého vůbec nic, ani olej v převodovce
To v případě ojetiny často zcela padá, nájezd se můžete přinejlepším „domnívat“. A pokud vaše auto začne postupně škubat při řazení, nebo má nedostatek plynulosti při zrychlení, může být příčina právě v pomalu odcházející náplni převodovkové skříně. Jakkoli se vám bude minulý majitel dušovat o tom, že „olej udělal“, nevěřili bychom mu a výměnu raději provedli sami, na vlastní náklady. Budete mít na dalších 150 000 kilometrů vystaráno (v případě „doživotní“ náplně).
Nebo zkrátka do doby, kterou pro výměnu předepisuje výrobce vašeho vozu, či zkušený mechanik. Najděte si přitom dílnu nebo mechanika, který smýšlí podobně, jako vy, a je raději pro preventivní výměnu oleje, než pro drahou opravu celé převodovky. Byť tento úkon není u některých vozů zrovna prací pro „Pepu kamaráda“ + rampu JZD na návsi, a vyžaduje profesionály a servis, vyplatí se. Automat je pro bezchybné fungování vašeho vozu klíčovou součástí a olejová náplň pak klíčová pro bezvadný chod automatu.
Jak to vidíte vy? Dáváte přednost raději prevenci a odborné výměně oleje v převodovce, bez ohledu na „doživotní funkčnost“ od výrobce? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!