Oblíbené auto Čechů končí, proč už se v něm nesvezou? Maďaři to skončili a my s tím už nic neuděláme

Automobil lidé milovali už od začátku výroby, ale smůla, automobilka zastavila výrobní linku. Tu obsadí elektrické SUV, nástupce sporťáku nebude

i Zdroj fotografie: FotoSleuth / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Některá auta končí ve výrobě, aby udělala místo modernějším nástupcům s jasným odkazem na rodokmen. Jiné modely skončí a očekávat logického nástupce předpokládat nelze. To je případ vozu, který po čtvrt století skončil a nikdo s tím už nic neudělá. To se stalo v Audi Hungaria, kde byla zastavena v Győru sériová výroba ikonického sportovního vozu Audi TT.

Lidé milovali TT na první pohled, fascinováni oblouky a kruhy

Pro automobilku to byl jistě emotivní a melancholický okamžik, poslední Audi TT Coupé se stane součástí kolekce Audi Tradition. Fajn, položka pro jedno místo v muzejním skladu. Nadšenci sportovně laděných strojů se čtyřmi kruhy ve znaku mají smůlu. Pokud bude chtít někdo Audi TT, tak už jedině z autobazaru, jako ojeté. Stačí se podívat na oficiální web značky a pokusit se v konfigurátoru začít vybírat své vysněné „Tétéčko.“

iZdroj fotografie: Audi

Internetová prezentace sice vychvaluje model ve všech řadách, přes kupé ke kabriu, od základní specifikace k ostrému TT RS. Ale zároveň lze číst nenápadný vzkaz, že „Audi TT Coupé v současné době nelze konfigurovat a není k dispozici pro objednání.“ Co je platné, že si zájemce dále přečte, že je kombinovaná spotřeba: 6,0 l/100km a kombinované emise CO2 jsou 137 g/km. Smůla, nové auto už nebude.

Československo mohlo mít zajímavý závodní speciál. Škoda Salamander zvládla stovku za 5,5 sekundy, ale brzy skončila

Historickým pohledem bylo Audi TT, jako řada dvoudveřových sportovních vozů a kabrioletů, vyráběno od roku 1998 do roku 2023. První dvě generace byly kompletovány v maďarské dceřiné společnosti Audi. Pro třetí generaci byly karoserie vyráběny a lakovány v závodě Audi v Ingolstadtu, ale samotná výroba a montáž probíhaly v maďarské fabrice. Styling Audi TT začal v roce 1994 ve Volkswagen Group Design Center v Kalifornii a vozidlo bylo poprvé představeno jako koncept na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1995.

Ze začátku bylo Audi TT dost záludné a jízdně nebezpečné

Návrh vozu byl připsán designérům J Maysovi, Freemanu Thomasovi a dalším. Co je to Bauhaus? A proč je teď zmiňován? Nejde o známý obchodní řetězec se stejným jménem, byla to škola výtvarného umění, která vznikla v roce 1919 v Německu. Se specifickým stylem. A právě Bauhausem byl inspirován vzhled Audi TT. Model vycházel z platformy „skupiny A“ Volkswagenu a později z platformy „PQ34“.

Audi TT sdílelo uspořádání hnacího ústrojí a zavěšení s ostatními vozy skupiny, jako například Audi A3. První modely TT byly uvedeny na trh v září 1998 a ihned si získaly pozornost pro svůj charakteristický design. A také pro svou nebezpečnost, v raných letech své existence, Audi TT čelilo oprávněné kritice kvůli aerodynamické nestabilitě ve vysokých rychlostech.

iZdroj fotografie: Audi

Výroba byla zahájena v roce 1998, tak během 25 let existence modelu TT bylo v Győru vyrobeno celkem 662 000 vozů v různých verzích, včetně coupé a roadster. Tvrzení v nadpisu je třeba chápat v určité nadsázce, o ukončení výroby jistě nerozhodli Maďaři, ale vedení firmy. Ale v Maďarsku zastavili výrobní linku. Nesouhlas fanoušků pro nové TT nebude vyslyšen. Namísto Audi TT bude do budoucna z linky sjíždět elektrické SUV značky Cupra.

Líbilo se vám Audi TT?

Zdroj: Audi
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články