Od 1. prosince bude na pumpách nové palivo. Není vyhnutí, všichni za tankování zaplatíme mnohem víc peněz

Konec roku je obdobím, kdy prodejci mění ceny téměř veškerého zboží, někdy žel směrem nahoru. Nová paliva na čerpacích stanicích pak nebývají výjimkou.

i Zdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Se změnou v kalendáři a definitivně přicházející zimou dochází i na obměnu paliv, jež jsou nám nabízena na čerpacích stanicích. Běžná paliva, jimiž nás pumpaři zásobují po celý rok dostávají ke svému označení tu více, tu méně trefná označení (z nichž „Polar“, „Winter“ nebo „Arctic“ reprezentuje zřejmě maximum marketingového umu u jednotlivých prodejců). To aby nám bylo jasné, proč se pohnula cenovka na pylonu před vjezdem do areálu benzinové stanice. Pohnula nahoru, pochopitelně. Pojďme se na to celé podívat společně.

Kouzlo Vánoc a kouzelné období pro všechny obchodníky

Změna tak souvisí nejen s koncem roku a obdobím Vánoc, kdy v každému jen trochu soudném obchodníkovi jako mávnutím kouzelného proutku definitivně odejde jakákoli podzimní deprese. A oči se mu náhle rozsvítí více, než všechna světla vánoční výzdoby v ulicích. Neb právě pochopil, že jestli nevydělá patřičně silný „polštář“ v tyto čtyři týdny roku, tak jej nevydělá už nikdy. A začne kreativně upravovat cenovky na svém zboží tak, aby na konci každého dne byl stále více a více v plusu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Prodejci paliv pochopitelně nejsou výjimkou, i oni mají účetní uzávěrky, k nim navíc ještě jednu příjemnou jistotu: Jejich zboží se téměř vždy vyprodá a téměř vždy jej všichni nakonec vykoupí. Co by za to prodejci vánočních ozdob a pletených svetrů dali. V tomto případě však změna souvisí s pomalu, ale jistě se snižujícími (nejen) ranními teplotami, které každý konec roku provází. A týká se to především nafty, ve které obsažený parafín má ze své podstaty tendenci tuhnout a vytvářet krystaly.

Krystaly parafínu umí mrazivé ráno přetavit do nemilé situace

Které umí velmi spolehlivě ucpat jakýkoli palivový filtr a nám tak způsobit problém. A ráno se pak můžeme jakkoli snažit, ale náš diesel stejně nenastartujeme. Proto je dle technické normy stanovující parametry motorové nafty (nyní je v platnosti verze EN590+A1 z ledna 2018) přikázáno výrobcům, že zimní nafta třídy F (-20°C) musí být k dispozici zákazníkům na čerpacích stanicích nejpozději od 1. prosince. Distributoři a sklady musí dodávat benzinkám naftu této kvality nejpozději od 16. listopadu.

Němci usoudili, že je načase ukončit výrobu elektromobilů. Vrátí se do přízně osvědčená nafta a benzín?

Podle prováděcí vyhlášky 133/2010 Sb. k zákonu o pohonných hmotách je navíc povinnost prodávat zimní naftu na čerpacích stanicích stanovena již k 15.11. Sklady a distributoři mají pro povinné dodávky třídy F na čerpací stanice stanoven stejný termín. To znamená, že 14. listopadu lze na bezinovou stanici v souladu s vyhláškou dodat ještě naftu třídy D, den poté ale musí prodejci paliv prodávat výhradně třídu F. Do tohoto data lze dodávat naftu „přechodovou“ třídy „D“ (-10°C).

Dva týdny na změnu z přechodové nafty na naftu zimní

Oněch 14 dnů mezi 16. listopadem a 1. prosincem tedy slouží k tomu, aby čerpací stanice mohly doprodat případné zásoby přechodové nafty a od 1. prosince prodávaly již jen naftu s filtrovatelností do -20 stupňů. Netřeba dodávat, že čím je nafta odolnější proti zamrznutí, tím jej její výroba náročnější a cena adekvátně vyšší. Prodejci pak pochopitelně nemají problém přenést toto zvýšení (s větším či menším „vánočním bonusem“ navíc) do koncových cen pro nás, zákazníky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Můžeme se tedy jen nechat překvapit, jak tomu bude letos. Jak to tipujete vy, o kolik více si připlatíme? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Máte zkušenosti se zamrzlou naftou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články