V žádném případě nezahřívejte v zimě motor auta před jízdou, tvrdí špičkoví odborníci z celého světa

Nastartovat auto a nechat jej před jízdou zahřát se v zimě doslova nabízí, nikdo nechce jet studeným autem. Je to ale velká chyba.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Sednout v zimě do auta, nastartovat, nechat auto chvíli zahřát a pak zařadit a vyrazit. Postup, který praktikuje většina řidičů. A dělá velkou chybu. I když nikomu není příjemné sednout do auta, které je vymrzlé, nechat auto chvíli běžet, třeba před domem, a čekat v teple, než teplota stoupne, se může prodražit. Odborníci s tímto názorem, odkazující na renomované automobilové magazíny, však vyvolávají velkou nevoli v řadách běžných řidičů.

Zahřívat nové motory nemá smysl. Vážně?

Zkušení profesionálové na danou tématiku s amerického časopisu Road & Track mají jasno. Zahřívání aut před jízdou v zimním období srovnávají s „tichým zabijákem“ techniky, riziko poškození motoru a výfukového potrubí je podle nich vysoké. Daný názor staví na myšlence, že nemá smysl zahřívat automobily bez karburátoru, neboť vozy s takovými motory jsou schopny spolehlivě fungovat i za velké zimy. 

iZdroj fotografie: Adobe Stock

Asi drtivá většina automobilů, které dnes potkáme na silnici, funguje díky elektronice. Mimo veterány a youngtimery už jsou karburátory minulostí desítky let. S přímým vstřikováním paliva u moderních vozů prostě problém zmizel. Problém? Karburátor sice vytváří pro chod motoru potřebnou směs vzduchu a paliva, ale není to nijak sofistikované zařízení. A zastudena může špatně dávkovat poměr paliva vůči vzduchu. 

Na velikosti nezáleží, na věku ano

Odborníci své názory s nevhodným zahříváním opírají o tvrzení, že při zahřívání může dojít ke smíchání paliva s motorovým olejem, v důsledku čehož se sníží účinnost maziva. To je pro motor pochopitelně nutné, bez mazání by mohlo docházet k nadměrnému tření mechanických částí. Je-li ale hlava válců i další komponenty v pořádku, k ničemu takovému by dojít nemělo.

i

Nutno přiznat, že polemika nezůstala bez vášnivých reakcí odborné veřejnosti i laických řidičů. U řady nových aut zřejmě není nezbytné auta předehřívat, minimálně u těch s benzínovými motory. Mluvíme o vozech desetiletých a mladších. Starší automobily mohou mít v mrazech potíže, náchylnější k problémům mohou být auta dieselová. Přistoupit na rady zmiňovaných odbníů pk znamená v zimě auta nezahřávat, ale nastartovat, a ihned zvolna vyjet.

Co vy, zahříváte v zimě auto před jízdou, anebo rovnou jedete?

Zdroj: Road&Track         

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články