Spousta mladých lidí si jako svoje první auto koupí nějaké levné a ojeté, aby ušetřili, už si ale neuvědomují, že mohou mít vyšší náklady na údržbu.
Je lepší si koupit nové auto, na které se bude vztahovat záruka nebo starší vůz, na který si všechno musíte dokupovat sami a častěji? To je otázka, kterou jste možná také dříve řešili nebo zrovna řešíte, a odpověď na ni není zdaleka jednoduchá. Všechno nakonec závisí na stáří a značce vozu, ovšem můžeme si udělat malý přehled toho, s čím byste měli počítat, když kupujete auto.
Ani novému automobilu se opravy nevyhnou
Pokud si koupíte vůz přímo z linky, pravděpodobně počítáte také s tím, že se vám na opravy bude vztahovat záruka od výrobce, na to se však nemůžete stoprocentně spolehnout. Záruka se vztahuje vždy jen na určitý okruh oprav, takže se stejně dostanete do situace, kdy si sami budete muset koupit sadu kol, nové brzdy anebo zaplatit za údržbu, kterou výrobce nehradí, ale vyžaduje pro prodloužení záruky.
Vozy po záruce mohou být zrádné
Sem bychom mohli zahrnout auta, která už přesáhli věk pěti let od výroby, ale stále nepřekročili desátý rok. Vůz vykazuje první nedostatky, je potřeba vyměnit první rozvody, opravit klimatizaci apod. Většina automobilů ukáže své první nedostatky před dosažením nájezdu 200 tisíc km, kdy se začnou projevovat první provozní vady, rez a potíže s motorem, s čímž pomalu rostou i vaše výdaje.
Auta „po desítce“ jsou risk
Po desátém roce už je možné koupit vůz za dosti nízkou pořizovací cenu od předchozího majitele, má to ovšem svoje důvody, a to rostoucí náklady na provoz a údržbu. Okolo 300 000. najetého kilometru začíná auto vyžadovat zásadní opravu na motoru i v konstrukci, kdy můžete během roku výdaji na opravu přesáhnout původní cenu vašeho vozidla. A to platí zejména u dieselových agregátů, o něž se nikdo řádně nestaral.
Závěrečný verdikt
Pro osobu, která by se rozhodovala o koupi auta na základě ceny je potřeba zohlednit všechny nabízené faktory. Jako ideální se jeví „zlatá střední cesta“, kdy si u lehce ojetého vozu sice připlatíte při koupi za auto jako celek, ovšem naproti tomu byste mohli ušetřit za provoz a údržbu. Oproti novým sériím automobilů je na ty ojeté navíc snazší sehnat náhradní díly, jejichž cena je také nižší.